|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
lätt cls..spöade juh skiten ur gt3 i bilsports test.var typ 3 sekunder snabbare runt banan.Porsche är inte lika speciellt nu längre.Cls däremot är juh redan en klassiker. BMW FOR LIFE |
|
|
pierran: Gå tillbaka några sidor i denna tråd så ser du vilka däck som användes till resp. bil. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Men ärligt talat vist skulle jag välja Porschen. Den är gjort just för racing och prestanda.Tycker bara det är kul att BMW som ska vara en vanlig person bil kan konkurerar med superbilar när dom verkligen vill. BMW FOR LIFE |
|
|
Först sa du CSL (eller cls), sen ändrar du dig till GT3.. Eh Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Firren; det valet gällde kanske för MatroxMGA, visst - men hans ev kommentarer ang bilarna kan ju betyda olika saker för en annan bedömare? Sedan anser jag att man inte kan kora en "bättre bil" när det handlar om dessa två; det är ändå inte Nissan Almera och Mazda 6 vi jämför... :-) Det handlar, som så många redan påpekat i andra trådar, om personliga preferenser. CSL:en är magnifik, med potential att bli en samlarbil; men Porschen ÄR (hävdar jag) en upplevelse för sig - oavsett varvtider / rödljusrace. Och RS:en: Oj, oj, oj... |
|
|
Sani: visst är det så - därav min smilie efteråt :) De flesta dyrare bilar köps väl med hjärtat, gissar jag. Jag håller helt med dig i dina bedömningar (fast jag är starkt färgad 911) mvh Anders |
|
| gt3:an så klartom plånboken var tillräckligt tjock...... | |
|
raketer har moton bak, just därför skulle jag välja Porschen.. "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Jag har haft alla tre generationer M3 (E30 -88, E36 -97 och E46 -02), men alltid sneglat lite "snett uppåt" mot Porsche. Har åkt med i såväl CSL som 996 GT3 Mk1, och måste säga att det inte är ett helt enkelt val. För egen del har jag annan familjebil, så mitt behov av sportbil är rent hobbymässigt (d.v.s. även om det är praktiskt med rymligt baksäte och bagageutrymme så är det inte alls nödvändigt -- det jag primärt väger in är prestanda, körkänsla, byggkvalitet, formgivning, ekonomi). Varken 993 eller 996 lockar dock i sitt standardutförande, då behåller jag absolut hellre min nuvarande Kelleners-vässade M Coupé -02 (380 hk/425 Nm uppmätt), men just 996 GT3 Mk2 är en bil som lockar väldigt, och som jag har svårt att helt släppa tanken på. Nu när 997 släpps i GT3-utförande lär många välbemedlade tyskar vilja byta upp sig en generation, och då kanske det kan bli köpläge på ett lämpligt begex från den tyska Porsche-handlare som byter in bilen... Vill-ha-ranking (vad gäller för egen del överkomliga bilar, där tyvärr 360 och 996 TT ligger på fel sida om smärtgränsen): 1. 996 GT3 Mk2 (ok då, lite för dyr än så länge...) 2. Min bef. M Coupé 3. 996 GT3 Mk1 4. M3 CSL 5. 996 4S 6. M3 7. 993 TT |
|
|
GT3 mk1 tillverkades bara i ca 1500 exemplar vilket troligtvis kommer att visa sig i ett högt andrahandsvärde i framtiden. GT3 mk2 tillverkas så länge det finns kunder, alltså ingen begränsad tillverkning. Emm: håller inte riktigt med om nr.2 i din lista:) CSL är en fantastisk bil men Porsche GT3 känns ännu mer kompromisslös, motorn baserad bland annat på GT1:ans block. |
|
|
Inte stor skilnad mellan de här bilarna.Mer om testet finns på: Länk M3 CSL GT3 3246 cccm, 6 Zyl , 24 V 3600 cccm, 6 Zyl , 24 V 360 PS(265 KW) 7900/ 381 PS(280 KW) 7400/min 370 Nm @ 4900/min 385 Nm@ 5000/min Transmission 2 (6) 0 (6) 1421 Kg 1420 Kg Weight BhP 3,9 Kg / PS 3,7 Kg/ PS 0 - 100 Km/h 4,8 s 4,6 s 0 - 200 Km/h 16,7 s 14,8 s 0 - 200-0 Km/h 21,4 s 19,9 s Top Speed 280 Km/h 306 Km/h 80 - 120Km/h 4.G 5,1 s 4,7 s Transverse Acceleration 1,4 g 1,25 g Round Time Nuerburgring 7.50 min 7.54 min Round Time Hockenheim 1.13,5 min 1.13,2 min Wheels (Front/Rear) 8,5" / 9,5" 8,5" / 11" Tires Michelin Pilot Sport Cup Michelin Pilot Sport (N2) Dimension Front 235/35/19 235/40/18 Dimension Rear 265/35/19 295/30/18 Dime M Länk |
|
|
På gatan är det förmodligen lika jämnt mellan CSL och GT3 som mellan M3 och C2, men på banan tror jag M3/CSL bara kan köra jämnt med C2/GT3 till en början, sedan medför nog de extrema påfrestningarna på chassi/bromsar att BMW börjar krokna något, medan Porsche bara kommer in i andra andningen... MatroxMGA: Fast då har du inte provkört nr. 2 i min lista än... ;-) Att gå från 321 hk S52 M Coupé till 360 hk 996 GT3 Mk1 tror jag dock är en rätt häftig upplevelse, så jag har full förståelse för din GT3-entusiasm! Synd att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade vi kanske kunnat träffas för en liten ömsesidig provkörning? |
|
|
Bara skämta med dig Emm, din bil är säkert riktigt grym efter allt du har gjort. Johann berättade bland annat om den. Har kört 993 turbo mkt samt Ferrari 360 så hoppet var inte så stort;) Som sagt, synd att vi bor lång ifrån varandra, kunde vara en intressant jämförelse. |
|
| MatroxMGA: Skulle jag ha vägarna förbi ned till Malmö (vilket vi har varje sommar) med M Coupén så hör jag av mig till dig innan! :-) De enda värre bilar som jag själv har provkört är annars 355 (snart även 360 och kanske Bentley Continental GT -- hustruns chef är förmögen biltok...), samt 996 TT TechArt, och kanske, kanske jag kan tigga mig till en liten provtur som passagerare i en Carrera GT i sommar -- de två som finns i Stockholm rullar båda där jag bor och jag har träffat ägarna, så man kan ju alltid hoppas... Är du 100% nöjd med bilen, eller går du och suktar lite efter en Mk2..? | |
|
Emm: det är fler än jag som är intresserad av bilar i familjen;) Beträffande mk2 så hade jag egentligen hittat en som jag tänkte köpa, men efter att ha pratat med ett flertal Porsche "experter" och läst en del tidnings artiklar som alla rek. mk1 så blev det så. Hittade sen en hos Porsche som bara hade gått några hundra mil, slog till direkt. Det jag hoppas på är att den håller värdet bättre än mk2. Får ta och köra mot min kusins mk2 för att se om det är någon skillnad. Hur många hästar har du lyckats få fram ur M coupén nu? |
|
|
(Sorry alla för att vi lånar tråden lite, men vi håller oss i alla fall till ämnet :-) Kelleners har mätt upp 380 hk (375 vid mätning men garanterad ökning med ca 5-8 hk efter inkörning) och 425 Nm (personligen tycker jag denna siffra låter lite hög, men det är faktiskt vad Kelleners uppmätt upprepade gånger). Stolarna behåller jag, trots den stora mervikten, men motorhuven skall jag nog faktiskt byta ut i vår, sparar ca 30 kg på det. Vore kul att testa lite mot Mk1/Mk2 i sommar... Utveckla gärna lite vilka argument som framfördes för Mk1 vs. Mk2 -- är det p.g.a. den begränsade upplagan, eller finns det några körmässiga fördelar? Av det jag läst mig till har Mk2 inneburit små förbättringar på i stort sett alla punkter? |
|
|
Emm: låter som att du har en riktigt trevlig M Coupé där :) mvh Anders |
|
| Firren: Tack, det verkar inte vara så många som känner till att M Coupén faktiskt fick S54B32-motorn och DSC3 från E46 M3 till årsmodell -02, så i befintligt utförande är väl bilen lite grann som en "mini-CSL Plus" (om än med en åldrig chassikonstruktion och kanske därvidlag inte fullt lika snabb på banan... :-). Med den här motorn byggdes M Coupén i blott 449 exemplar totalt (varav 168 högerstyrda), vilket får självaste 996 GT3 Mk1 att framstå som rena dussinbilen (obs! skämt, om än med glimten i ögat...) | |
|
Emm: I engelska Evo så hade de en artikel för några månader sedan för att utse "Evo car of the Decade 1994-2004". GT3 mk1 kommer före mk2 med kommentarer som, "for the majority of us the original GT3 is the more rounded, responsive and rewarding package. The mk1 has far more immediate intitial turn-in. The GT3 mk1 is one of my all-time favourite cars but both are outstandingly focused, raw and charismatic drivers car with fabulous build quality and spectacularly potent". En av många tidningar jag läst och pratat med diverse Porsche ägare. Det är givetvis upp till den enskilde individen, hur man upplever respektive bil. |
|
| men som sagt, jag var själv i valet o kvalet så det är inte ett lätt beslut:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.