|
|
|
|---|---|
|
Tidigare så anklagade jag e34:n för att ha bilvärldens sämsta halvljus. Nu har jag köpt nya halvljusinsatser till båda sidorna, men pappa är fortfarande inte nöjd! Han förstår inte varför inte hela reflekotern (eller hur man ska säga) används? Är en massa spill på potentiell reflektor runt ljuskällan tycker han. Jag har inget bra svar, har ni? MVH /erik | |
|
Reflektorn anänds inte alls eftersom det är en elipssoidlampa, dvs en liten reflektor plus lins framför halogenlampan. Samma princip används på vanlig diaprojektor, billampor av denna typ kallas även projektorlampor. Fördelen är en väl definierad och skarp ljus/mörker gräns på halvljuset och minimalt med ströljus som dels bländar mötande, dels irriterar föraren i bilen vid dimma och nederbörd. Det omkringliggande området och glaset kunde lika gärna utelämnats men det är först på senare bilar som man vågat ta steget fullt ut, en ren designsak. Senare gjordes en modifiering av Hella med en halvmåneformad öppning som släpper ut lite kompletterande ljus för förbättrad ljusbild. Den första generationens projektorlampor var inte så över sig bra, i synnerhet inte när linsen och den lilla reflektorn bakom blir smutsiga. Senare generationer av denna lamptyp är betydligt bättre, i synnerhet med xenonlampor (HID) som ljuskälla. Numera är detta den dominerande lamptypen på nyare bilar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.