|
|
|
|---|---|
|
"Spola i sidled, gå nedifrån och upp i långa svepande rörelser." Frågan står i rubriken, varför spolar man nerifrån och upp? Rinner inte det smutsiga vattnet längst upp på bilen ner över den nyss renspolade ytan då? /en fundersam Erik | |
|
Exakt, och eftersom du redan har spolat där så fastnar den inte lika lätt. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
-BeeMWe- |
Spolar du uppifrån och ned spolar du bort avfettningen direkt. That is why. |
|
Smart har aldrig tänkt på det tidigare alltid lär man sig något här på forumet. Offtopic Micke O kan du ta emot mms? |
|
|
Okej! Har inte heller tänkt på det! =) Fast det borde inte spela så stor roll tycker jag, om man är noga då man spolar uppifrån så borde det inte göra nån skillnad? Eller blir det bättre om man är lika noga och spolar nerifrån? Och om man spolar bort avfettningen direkt, gör väl inget? Är ju det man vill, eller har jag fel där också? /erik |
|
|
ErikR Läs här, mycket vettigt: Länk :) |
|
|
Det var det där jag läste, och reagerade på det jag citerade i första inlägget :) Tycker fortfarande att det borde funka lika bra att spola uppifrån och ner dock... |
|
|
Orkade inte läsa länken ovan. Anledningen till att man börjar spola nedifrån och upp på sidorna. Bortifrån och mot sig på tak, huv m.m. är att man vill använda trycket direkt mot avfettningen och på så sätt få en bättre tvättefekt och slippa att bilen ser ut som en Zebra. Men man måste givetvis avsluta med att spola uppifrån och arbeta sig nedåt för att skölja bort all smuts som stänkt runt i första steget. Använder man den här tekniken i kombination med en bra avfettning, ett bra vax/skydd och givetvis högtrycksspruta med bred stråle så "ser" bilen väldigt bra ut efteråt och man kan många gånger hoppa över svampningen när man har bråttom. Tommy |
|
|
bayern münchen: Yes. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag vill inte köra med så stark avfettning! Förra ägaren har gjort ett antal klantiga lacklagningar (dörruppslag och blästring) som blir ljusblå när jag har avfettat! Kör med OKs Mac 124, funkar kanon! Nästan för bra med tanke på lacklagningarna! =/ |
|
|
Micke O Maila mig ditt mobilnr.så ska du få se och höra på norrlänsk jojk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.