|
|
|
|---|---|
|
Hej vad är det som skiljer M50 från M52? Och sitter det M52 i en 320i 96 tillverkad i juli. MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk | |
|
Bl.a. att M52 är helt i aluminium och M50 har blocket i gjutjärn... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
vad skiljer det i prestanda,förbrukning mm? MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
i 523an sitter en M52TUB25, dvs en M52 med dubbel VANOS på 2.5 liter. En 525i - 91 som jag ägde innan hade M50B25, dvs en M50 på 2.5 liter utan VANOS. Skillnaden: M52 är helt byggd i Aluminium medans M50 har gjutjärnsblock och Alu-topp, som nämnts tidigare. Den största skillnaden ligger nog förbrukningen skulle jag säga, jag kan köra snålare med 523an än vad jag kan med min 318 under "rätt" förhållanden. Så som jag kör snittar 523an runt 9.7 liter / mil medans motsv siffra för 525an låg på 1.14 liter / mil. Sen har 523an lite mera aerodynamisk kaross och väger lite mindre. Dubbel Vanos ger mycket bra drag på lågvarv... speciellt med lite extra last. Dock aldrig kört M50 med VANOS. Vad jag har förstått så har M52 mycket mera avancerad Avgasrening än M50, tex så ska den ha dubbla lambdasonder, en innan och en efter kat. Vad gäller prestanda så har ju M50B25 192 hk & 245 Nm medans motsv siffra för M52TUB25 är 170 hk & 245 Nm. Trotts detta gör 523 0-100 på 8.5 sek vilket är 0.1 sekuder snabbare än 525an. Så M52 är snabbare även om den har färre hästar. Däremot så är inte accelerationen lika "brutal" (i brist på bättre ord), utan M52 motorn har en mera mjuk karraktär. Har dock ingen större erfarenhet från större M52or kan hända att de är mera "brutala". Jag tror att om man kör under ogynnsamma förhållanden så är M50 bra mycket törstigare än M52 medans skillnaden under optimala förhållanden är mindre. Jag skulle inte tveka med att välja M52 före M50 fastän M52 är dyrare. Det är ganska lätt att se skillnad mellan M50 & M52... återkommer med bilder. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
M52 Länk M50 Länk Är man inte van vid att se skillnad mellan motorerna så är det enklaste sättet att om det är en M50 eller M52 är att kolla var oljepåfyllningshålet finns. På M50 sitter den närmast torpedväggen (vindrutan) medan på M52 sitter den närmast kylaren. Trottelhuset är betydligt mindre på M52 än på M50. M52 har lite lätt böjda kanaler där medans M50 har raka. det är lite så man ser skillnad på de motorerna. Hoppas att detta hjälper! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Mugge, Din jämförelse gällde vad jag kan utläsa en E34 525i och en E39 523i (eftersom det inte finns någon sådan E34), dvs helt olika karosser. Intressantare blir det att jämföra E36 325i (M50) och 323i (M52). De har exakt samma 0 till 100-tider (8,0s) men faktum är att 325i har en marginellt högre angiven topphastighet (233 km/h mot 227 km/h). Så att säga att "M52 är snabbare även om den har färre hästar" är fel. :) M52 är dock en bränslesnålare motor, precis som du säger. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Tack då har jag M52 motorn då :D Drar 320i M52 en 325iA Cabrio M50? MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Enligt modellguiden gör din 320 0-100 på 9,9 och en -94 325iA cab gör det på 9,4...så tror nog inte det... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
men enligt insruktionsboken gär båda bilarna det på 9,4 sekunder. MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
dessutom stämmer inte det jag klockade 320:n till 9,4 sekunder MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Och hur mätte du? Spelar en tiondel hit eller dit, någon roll? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
nej men en halv sekund ju:P MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
men enligt tekinkens värld gör den på 9,2 sekunder men men min landade på 9,4 sekunder. MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Haha går ju inte och hålla i ett tidtagarur och gasa iväg fram till vad man tror är 100km/h enligt hastighetsmätaren.. =) Hastighetsmätaren går inte att lita på till 100% direkt + att man kan säkert slå minst en halv sekund fel med ett tidtagarur sådär.. MVH |
|
|
haha sant men som sagt teknikens värld fick det till 9,2 så 9,4 är inte omöjligt jag har då M52 motorn. MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.