|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Kanske bättre att utgå från en Roadster för ett targa bygge. En kombi-targa blir rätt konstigt i min vision.. Jag menar inte att Coupen är en kombi utan att den har kombins taklinje, så ingen blir grinig!! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Capar: testade G-powers difusor lite visuellt igår och fick lite egna ideer. Men den kommer göra sig urbra på din bil, det står en M Rodaster i min vintergarage så jag var tvundgen att känna på hur det känns på hans kofångare. Men jag undrar om inte dina kolfiberdelar har någon metalprofil i sig. jag jämförde min kolfiber motorkåpa mot den mindre delen av difusorn och min kåpa var lättare trotts att den är 3 gånger så stor... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Diffurorna var riktigt tunga... Det är iallafall metall i gängorna så kanske en platta runtom dessa. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Hur går det Luis?? Snart åker stereo skrotet in i skuffen och då måste det lättas!! /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
de har gått lite trögt har varit bortrest i 2 veckor kom hem för inte så länge sedan!! Caspar du ville att jag skulle fixa material till dig!! om du fortfarande är intresserad kan du säga hur mycket du vill ha och vilket material så fixar jag det. har börjat fixa allt som ska fixas på Roadstern så att den blir fräsh innan påställningen!! |
|
|
Luis: Jovisst behöver jag material, ca 2 kvadrat i dagsläget. Ta något billigt kolfiber, då det säkert skall göras om flera ggr så är det synd att börja med kevlar.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Caspar, luis: hur svårt är det egentligen att jobba med kolfiber? Jag skulle vilja designa och producera min egen diffusor, ska göra mall i papp eller balsa, hur bär man sig åt för att få en slutprodukt i kolfiber? ( eller glasfiber om det när skulle vara lättare) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Thomas det är inte så lätt som man tror, kolfiber är ett ganska styvt material och när man kletar på epoxyn så glider gärna trådarna och man får inget fint mönster. Att kleta på epoxyn själv gör även ytan tjock och knöglig, går kanske att slipa ner men du får den aldrig lika tunn och fin som om du har förpreparerad kolfiber. Profsen använder förpreparerad kolfiber som de lägger i en form, sedan lägger de hela formen i en vakum"påse" och suger fast kolfibern mot mallen så den följer minsta form. Sedan läggs hela kalaset i en stor ugn X-timmar för att torka. Efter det är det "bara" att plocka ut påsen ur ugnen, formen ur påsen och lossa kolfibret från formen. Efter allt detta ska man puttsa till kanter och polera upp en fin yta så man slipper att lacka ytan i bilens färg. Det är säkert en hel del mer meck med det hela än vad jag beskrev, men i det stora hela så är det som ovan. Har själv gått i tankar att börja tillverka prylar i kolfiber, men la ner projektet då utrutningen kostade för mycket. Tomas, vill du så kan du få se mina luftkanaler till min spoiler, de är tillverkade för hand, inte lika snygga som de prylar som man ser i affärerna. /Richard. |
|
|
Skönt att inte tycka om kolfiber looken då... Jag vill ha mina grejer lackade i bilens färg, alternativt klätt i orginal skinn om det är invändigt... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
ok. det lät komplicerat. hur jobbar man i glassfiber då? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Tomas Glasfiber kan man nog göra på samma sätt, men även stå och smeta med själv. Fördelen med glasfiber är ju att den är mer formbar, inte lika styv. Sen är den så ful att man alltid slipar ner den så den blir slär och fin och sedan lackar den. Då syns inte alla skarvar och glipor i väven. Ska du tillverka prylar i glasfiber så kan du ju först bygga en modell i formskum, som du sedan spacklar och slipar till, när du sedan fått den form du vill ha så lägger du bara på något lager glasfiber och epoxy, slipar och spckalar och slipar och spacklar tills du är nöjd. Vill du kan du ju alltid göpa ur lite byggskum på baksidan för att få ner vikten. Z3MPOWER |
|
|
tack richard. var får jag tag på både formskum och glasfiberduk och epoxy? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Glasfiberduk och epoxy kan man köpa bl.a. på Biltema på "båtsektionen". Formskum vet jag inte vad är, så där går jag bet. Mats ArctisZ3 |
|
|
Om du menar den rosa varianten av formskum som är väldigt lätt att forma så är det ett husbyggarmaterial. Finns alltså att köpa på diverse byggmarknader. Fredrik M |
|
|
hmmmm. det blir av att experimentera lite då... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
huv och front tyskland Länk inte så hemskt pris |
|
|
fast då är Mr Carbon billigare. Och antagligen bättre.(?) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Nån som införskaffat/tillverkat sig nån huv/baklucka etc i kolfiber än? Vore ju kul att få veta vad resultaten blivit... |
|
|
jag tror att allt är på snack stadiet än... undrar hur det går med Luis projekt |
|
|
Jo sanning! Personligen tycker jag att ett par dörrar i kolfiber vore hur sjysst som helst att ha. Rent spontant känns det inte som en enkel grej att tillverka bara.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.