AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.558

Z3 : kolfibertråden.

Sida 2 av 5
Visa användare
142
luis
BMW M5
första prototypen ska ha en hel del kolfiber i sig !! kommer att förstärkar med glasfiber men själva bakluckan kommer vara i kolfiber!!jag använder inte vanlig polyester använder en finare epoxy som används för finare material som kolfiber och dessutom så luktar det inte och längre bearbetningstid. kommer bli en exakt kopia både invändigt och utvändigt så konstruktionen kommer ha balkformen från originalet.

Okej. Kolfibern måste vara mycket lättare än glasfiber? Har varit med och byggt ett par surfbrädor, och de blev ju inte särskilt lätta när alla lager glasfiber och polyester lagts på. Polyestern var/är ju tung den med, finns säkert bättre produkter idag.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Fredrik, om jag inte minns fel så är viktförfålandet kolfiber/glassfiber 30% mindre för kolfiber generellt. råämne alltså. Sedan hur det är med epoxy, polysester osv vet jag inte. jag kände på lite delar gjorda i glasfiber och kolfiber som Manuel gjorde och skillnaden kändes försumbar...

Luis: vag gör du dina formar av?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

är det någon som vet något mer om kolfiber produkter hos han Micke i Norrköping? hans hemsida avslöjar inte så mycket...

____

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Detta låter ju jätte intressant, ska bara starta sedeltillverkningen så beställer jag alltihop.

Skämt å sido, huven är väl den som väger mest och som man även kan tjäna mest på att byta ut, resten blir det ju inte så mycket viktbesparing på kontra glasfiber. Är då glasfiber mycket billigare och bara marginellt tyngre så fungerrar det för mig.
Såg en kille med huv utan gälar (heltigenlagt), såg faktist bättre ut än med både M eller vanliga, såg mer clean ut.

Vet inte heller om jag skulle såga sönder bilen för att byta ut taket, även om det skulle vara coolt med en Z3MCoupe CSL.

Ser fram mot både bilder och priser.

Z3MPOWER
Richard, du hade någorlunda kontakt med han Micke, har du fått nåt prisbild av honom när det gäller huvar? och när beräknar han ha dem klara på sin produktsortiment?

vore kul att jämföra med MrCarbons priser. ( knake med luis om han skulle nu få igån ”massprduktion” till andra bilar än sin egen :-)

Mr Carbon tar 5000 för kolfiber förstärkt glasfiber på 12kg, 8000 för racehuv (pinlås) i kolfiber på 5kg och 15000 för kolfiber OEM huv på 7kg.

jag har så gott som bestämt mig för den biligare varianten. Verkar som att Kaspar är sugen på den dyrare. vi kanske kan samordna inköp och få lite rabatt?

____

Visa användare
142
luis
BMW M5
har redan börjat med bakluckan!! ser riktigt bra ut faktiskt!! just nu väntar jag på mer material!! kommer nog i slutet av nästa vecka!! jag använder inte polyester för att epoxilaminat är mycket starkare än t.ex. just polyesterlaminat. Man kan därför göra epoxilaminatet tunnare (lättare) fast epoxi är dyrare än polyester. jag kommer först bli klar med bakluckan sen ska jag nog börja med huvar eftersom jag ser att eferfrångan är nog störst på dem. jag har möjlighet att lackera delarna för rätt peng men mitt mål är att alla vi Z3 ägare ska kunna lätta våra bilar och känna att det va värt pengar inte ska man behöva betala 15000 för en huv !! jag kommer beräkna hur mycket material det går åt och tid på dem första prototyperna o sen kommer jag ge så lågt pris så möjligt till er alla!!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Luis: Jag droppade ett mail till Dig.

Z3c: Njae, jag är nog inne på den billigaste huven jag med, fronten blir för lätt annars.. Viktigaste är att få ned vikten bak (då stereon drar upp den vikten), därför är baklucka, flyglar och stereolådor intressanta.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Z3c 4 ever!/Caspar: Hör gärna av er till mig innan ni beställer en huv, jag funderar lite på att kanske skaffa en i alla fall (jag har tidigare varit i kontakt med Velle om detta men som bekant lagt viktminskningsplanerna på is -- fast nu börjar det klia lite i fingrarna igen... :-) Har jag hängt med rätt i tråden så finns det alltså nu ytterligare två alternativ till Manuel och Velle i form av Luis och Micke?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Luis tror jag jobbar själv, finns dessutom i Stockholm, medans Micke har en viss anknytning till Manuel (iallafall samma front enligt en annan tråd).

/Caspar
Luis: säg till när man kan komma på "studiebesök" :-)
för resten: visst var det du som köpte mina spacers och var snäll att ge mig skjuts till gymet?

____

Visa användare
142
luis
BMW M5
Jo det var jag, studiebesök blir nog möjlig när jag börjar få i ordning grejerna, just nu håller jag till på en lånad lackeringsverksta där jag tränar på att lackera men så småningom är planerna att jag ska fixa en egen.

Mickes bil ser du här: Länk
jag har sänt ett mail till honom med frågan om mer detaljer.
(P.s såg på hans hemsida en Saab med omarbetad MH-GTR front!)

____

Tycker mig känna igen den bilen från Bilsport, på de bilderna har den en liten regskylt fram som ser väldigt äkta ut. Vet ej om den är det, men om den är äkta hade det varit väldigt intressant att få veta hur han lyckats beställa denna av det stelbenta Vägverket.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Fan va med prylar det plötsligt ska finnas till denna bil nu när man gör av med alla pengar på juklappar, resor och julmat.

Jag kräver köpförbud för alla Z3 ägare tills jag jobbat ihop lite pengar och kan handla jag också!

Kom nu inte med en massa smarta komentarer om att "den som spar han har" eller att man ska planera sina utgifter. Sånt fungerar inte för mig, har man pengar spenderar man dem helt enkelt.

Z3MPOWER
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag citerar seriefiguren Pellefant: "Bättre att handla upp pengarna innan de tar slut"

;)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Richard: bara för att bilen är avställd under vintern så är det inte en ursäkt för besparingar. Snarare en skyldighet att investera dessa pengar som annars hade gått till driften i lite smågodis till bilen :-)
Jag har uppfattat från en annan tråd att du kontakt med SCS-Micke. Kan du fråga om priser på hans produkter? jag får inte svar på min mail...

____

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Z3c 4 ever:
Jag vet inte om jag har så mycket kontakt med Micke på SCS, jag bara stöter på han lite var stans och pratar med honom.
Men visst kan jag dra ett mail till honom och höra mig för om priser.

Z3MPOWER
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3mpower: Helt rätt inställning, att spendera allt man har, men det går att lyfta det några nivåer till, spendera alla pengar som bankerna & kreditbolagen har (eller iallafall vill avsätta till Dig). Funkar för mig!! :-)

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Problemet är ju bara att alla andra köplustar måste kvävas om man ska lägga seriösa pengar på bilen, vilket i Beppos fall=Omöjligt!! Det finns ju så mkt man vill ha, för det är väl så att den som har flest prylar när han dör vinner?
;-)

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.