|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Det är så rörigt med detta ämne på Z3 forumet att jag kände att det är dags att samla allt i en tråd. Det har diskuterats både huvar och andra kolfiber delar i otaliga trådar, mest off-topic så att det går nästan inte att få någon överblick i ämnet. därav denna tråd. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Så till en början följande info: Mr Carbon har nu tillverkat ett första tak kolfiber till en M Coupe. Den väger 2200 gram. Original vikt är 12kg plus vikt för taklucka för dem som har. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c: Är det Lillens/JanneZ3's tak?? En skuff lucka och en motorhuv vore inte fel. Lite mer Epoxy bara i dem så de iallafall tål ett litet stenskott... Har Du fått kontakt med Mr. Carbon? Vad pratar vi för priser på respektive delar. Förutom huv och skufflucka kan jag tänka mig att byta flyglar bak (gärna 5cm bredare :-) ) sedan finns det väl inte mycket mer... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| vilka är dert som gör huvar i kolfiber i Sverige egentligen? | |
|
Tyvärr ingen... Det finns vad jag har hittat bara ett fåtal tillverkare av huvar till Z3, Erebumi tex. Åf i Sverige tycker dock inte att de ger något.?!??! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
ska skicka en beställning till ett företag som jag har sammarbete med som till verkar tex avgassytem och diverse delar till koniggseg, jag ska börja tillsammans med dem designa delar till z3 m bilarna de första som vi kommer tillverka ett antal kolfiber rear diffusers till m - roadster/ coupe om någon är intresserad maila mig. dem kommer nog vara klara i februari. priset kommer variera!! m3.an csl diffusers i kolfiber ligger på ca 10000 kr och det tycker jag är en stor överdrift!! jag har nog tänkt mig mellan ungefär 2500 om fler beställer så kan det bli billigare!! jag kommer skicka bild på första klara prototypen till dem som är intresserade. |
|
| luis: Hva med kolfiber airbox?? :) | |
|
ska så småningom oxå utveklas!! läser nu sista året maskin ingenjör med inrikning innovation och design så jag kommer satsa heltid på utväckling av komposit material och design produkter. så det kommer bli en hel del till M bilarna!! kom med förslag på prudukter som ni skulle vilja ha i glasfiber. håller på i skivande stung och konstruerar en racing stol av glasfiber och kolfiber som kommer att ställas ut på design mässor har fått massa sponsorer och kontakter som vill börja göra just delar till bilar i kolfiber så mycket kul kommer komma nästa år. |
|
| har inte "micke" skrivit i en annan tråd att han har både huv och baklucka på gång? | |
|
Mr Carbon har 3 huvan på G.: "Glasfiber huv med översta lagret i kolfiber, vikt ca 12 kg. Redo att monteras på bilen, dvs. klarlackad med beslag och fästen för original lås. Race huv i kofiber, gel coat finnish, nedbantad struktur undertill, krävs sk. hood pins. Vikt ca 5.5kg. Kräver en lackering i bilens färg samt anpassning av hood pins. En hellylle kolfiber huv. OEM standard, dvs kopia av original, pptill och nedtill. Monteras som original huven. Kolfiber rakt igenom. Vikt ca 7000kg pris 15000kr. Kräver en klarlack innan montering." ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ska tillägga att alt nr 1 ska vara klar till Februari och resten sen february framåt. Alt nr 1 finns både med och utan luftintag. Orginal huv ska enligt uppgift väga 45kg för er referens till ovan angivna vikter. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
luis, låter väldigt intressant med rear diffuser, har själv funderat på att göra. Men är rädd att jag inte blir nöjd med resultatet. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
luis: några tankar på rear diffusor till "vanliga" Z3or? jag har en tanke i huvudet på en diffusor till min. har än så länge spånat på att göra det i plexiglas men kolfiber är ju självklart material jag vill egentligen ha det i... Om någon är intresserad av mr carbon huvar så kanskle kan vi göra ett gemensam inköp för att hålla priset nere? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c: Givetvis intresserad av kolfiberhuvarna. "7000kg" (Du skrev faktiskt det) tror jag inte mina hjulupphängningar klarar men va f-n.. :-) Säg till när det är dags. Luis: Baklucka till M'en vore trevligt liksom sidoflyglarna bak, viktproblemen kommer ju oftast bak pga tunga stereos och hade jag velat ha en baktung bil så hade väl en Porsche stått på uppfarten (bromsar iofs bättre pga viktfördelngen, men.. näe) För jag verkligen önska, så skulle ett par breddade bakre sidoflyglar till M'en finnas. Kanske 3-5cm per sida men i övrigt precis som orginal, så man inte ser det först utan bara "känner" fan va fet!! 345'or torde greppa rätt ok... Givetvis gärna en breddning fram också, men då lite mindre. Tyvärr är det så mycket som måste ändras där.. :-( /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
baklucka är inga problem!! kan tillverka den i glasfiber om du vill!! kan bli billigare, ska göra i januari februari en kopia på min backlucka i glasfiber behandla den o senare göra den i kolfiber!! jag kan visa er resultatet senare!! rear diffuser till vanliga ska nog oxå ha i tankarna!! alla förslag är bra!! så småningom kan ni beställa delar ni vill ha i kolfiber och glasfiber!! glasfiber är betlydigt billigare eftersom materialet är billigare. men iaf så ska en baklucka tas fram snart!! om du är intresserad Caspar så kan jag visa dig första exemplaret när den e klar. |
|
|
Helt släta gälbitar, alltså utan gälarna hade inte varit fel. Ger utrymme för egna ide'er. Har testat lite att lägga igen ett par från skroten, men det var inte helt enkelt. Man vill ju inte bara kladda på ett kg spackel. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
luis: glasfiber difuser skulle vara helt OK.Det är inte en del jag känner att jag måste ha i kolfiber. ska vi samarbeta lite om det? caspar: det som gäller är 20% handpening och slutlikvid innan delen leveleras. Låter tufft men Mr Carbon har gott rykte om sig ju. Jag tror att jag satsar på den på 12kg. 7kg varianten ( detta var för överig en "quote" från mr carbon att det var 7000kg) är olackad och rätt skör skulle jag tro. klarlack kommer säker öka vikten till 8-9 kg . Det är i mitt tycket inte värt pengarna som skiljet 12kg mot 7kg. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
oh gud vad jag stavar! men ni fattar, eller hur :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
projektet med bakluckan har börjat!!! tog av bakluckan och den vägde totalt strax över 12 kg jag har räknat med att glasfiber luckan inte ska väga mer än 3,5 kg, första prototypen blir klar i slutet av dec eller början av januari. ni som är intresserade maila mig så att jag vet vilka som beställt först!! |
|
|
Glasfiber och bara 3.5kg, den blir nog lite vek. Eller plastar du in aluminiumprofiler för att styva upp? Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
...eller gör den i glasfiber och styvar upp med kolfiber ovanpå? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.