AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.938

Bakrutetorkare till E39 Touring

Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
Killen jag köpte bilen av har "byggt" en egen torkare av ett gammalt torkarblad, jag undrar nu vilken storlek/längd ett standard torkarblad har? Jag har sökt på diverse ställen men det enda som nämns är längden på vindrutetorkarna, bakrutan är visst inte så populär att byta..

Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
BMW Williams FW23 1:24
Finns ej på macken att köpa vad jag vet. De som finns torkar inte rutan ordentligt pga rutans form. Åk till BMW så får du en specialanpassad variant.

///Coasthunter
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag köpte ett 45 cm Bosch på macken och skulle byta det, tänkte jag. Längden är rätt men det passade inte eftersom Boschbladet var för högt. Det passade inte i fästet. Så det blir nog att skaffa original i stället.

Är det någon som sett torkarblad till vindrutan på macken? 57 och 65 cm har jag aldrig sett.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Plumber
Ert snål, blir bara dyrare i längden! Behåll orginal och köp lösa gummin hos BMW. Blir garanterat bäst.
Måsen
...och billigast, faktiskt.

/Mattias /// Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Billigast? Jag fick betala över 600 spänn för tre lösa gummin hos BMW i måndags. Kan det priset verkligen ha stämt?

"BMW six appeal"
Måsen
Tveksamt, jag tror jag gav 60:-st, för de fram. Köpte på BMW i Kalmar "Automax"

/Mattias /// Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Åk tillbaka och klaga "bood" du har betalat för mycket.

Håkan
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har för mig att det inte skulle vara så dyrt. Frugan skötte inköpet när hon var till stan. Hon kanske blåste mig på pengarna?

Utredning pågår... ;)

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nu har jag kollat vad hon köpt. Det ligger tre nya, hela torkarblad i bilen. De lösa gummina var tydligen slut. Därav priset på drygt 600 spänn.

Nåja, låt gå för den här gången.

"BMW six appeal"
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Sist köpte jag från Mekonomen. Funkar hyfsat men har inte perfekt passform...

Oskar
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej!
Vad är det för originallängd på torkare bakruta E-39?
Mvh
Sword
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
44,5 är torkargummit
Jag köpte på Biltema nått silikon look a like 45 cm, lite dyrare alternativ, tog av gummit och flyttade över till originaltorkaren,
fullkomligt ljudlöst torkning mot det gnisslade originalbladet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej Hasse! Tack för snabbt svar.
Jag köpte 45cm "Man" men låter mycket. Sedan undrar jag om "fästet" har låsnat från armen. Ska det vara någon "adapter" mellan armen och bladet? Som det är nu är det lilla stiftet från bladet som sitter ganska löst i "fåran" i armen, metall mot metall.
Fråga nr 2: Gnisel i rutorna förare och passagerare. Jag trodde att BMW hade åtgärdat det. Det har varit på diskussion tidigare. Törs man spreja silikon på listen som sitter an mot glaset? Nytt försök med att "ta bort" silikonet och olja in listen?
Hälsningar
Sword
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
på min 98:a är armen gjord av plast iallafall längst ut där fästet för bladet sitter,ingen lös adapter som går att ta bort.
Man fick trycka dit bladet ordentligt hårt för att det skulle fastna.
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack kalle!
Har nu efter din beskrivning kollat upp och funnit att det inte var fel på torkar-armen utan på torkaren som inte är original. Den "trycker ut" sig i nedfällt läge fastän jag i uppfällt läge trycker in den hårt.

Mvh
Sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.