|
|
|
|---|---|
|
Mors! Jag undrar vad ni tycker om att byta sin E36 M3:a mot en fin E30 (1988) i mycket fint skick? Byter jag "ner" mig eller är E30:an en trevlig bekantskap? Mvh K | |
|
Hejsan! Det beror ju helt på vad man ska använda bilen till. Jag har haft en M3-93a och har nu en M3-88. Jag anser att E30n ÄR roligare att köra! Känslan i bilen är helt annorlunda. Jag skaffade min M3E30 för att ha ngt kul att köra bana med. Och en del trevliga turer på småvägar fina sommarkvällar. Men jag antar att du ska göra som många av oss M3 E30 ägare och skaffa en 2a bil för vardaglig körning? Bilen kräver ofta mer kärlek och underhåll än en E36 M3. Personligen tycker jag verkligen inte du byter ner dig. Köp dig bara en bra bruksbil att ha på vintern och när M3an är för fin för att köras så kommer den belöna dig med många leende =) Roligare bil är svår att hitta utan att det blir riktigt dyrt. Mvh Per |
|
|
Du har väl inte tänkt att byta jämt Micke |
|
|
Hittade den här fina 88:an..... Nej jag byter inte jämt... :)Länk /Klas |
|
|
Ja den såg jag med. Verkar vara ett mycket fint ex. Snygg färg med ;) Spontan kommentar är GO FOR IT! Jag tror inte du kommer ångra dig! /Per |
|
|
Den var ganska så dyr dock! Mr C |
|
|
Hur är driftsäkerheten? komforten? jämfört med E36? Min M3 är ju ruggigt bekväm, men inte så värst mycket "racemaskin" /Klas |
|
|
Driftsäkerheten är bra vad jag har läst och hört av folk som har kört dem många mil. Sköter man bara servicar och byter delar när dem börjar ta slut som på alla andra bilar så håller dem länge. Syncringarna i vxl lådan är ju ngt som många får problem med som på alla E30. Speciellt 2an. Men för ca 4.000 inkl jobb och delar får du den renoverad på mobimech. Men nu har ju den du har tittat på nyrenoverad låda så du behöver ju inte oroa dig för den biten. Komforten är ju så klart inte som i en E36a. Med 17", sänkning och andra dämpare som brukar vara standard så blir det ju lite stötigt. Jag kan dock inte svara på komfortbiten säkert då jag aldrig kört min M3a med annat är racestolar i. Körde 65 mil i ett streck och jag kände inte av arslet på 2 dagar =) /Per |
|
| *Haha* | |
|
Men Klas...med tanken på prestandan i en E30 så ökar ju inte känslan av race maskin..E30 komforten kommer du åt om du sänker din E36 så att den blir riktigt stötig.. Vad har du för andra bil nu?? //M |
|
Marquez |
Klas, är det du som har/hade den svarta M3'an i Sthml som "Kanske" var till salu i sommras? Helskinn, elstolar mm. Mackan |
|
Magnus: jag tror inte jag ska byte, det verkar rätt korkat, men jag gillar "råheten" hos E30:an... Marquez: jepp det var jag.... |
|
|
Klas: Jag körde en kortare period en M3-90 och den var mkt underhållande att köra. Bytte till E36 som vi vet är ngt av en komfortracer. Bytte fjädring och gjorde hjulinställning och jag blev helt nöjd. Bra känsla återfanns igen och denna gng rejält med kraft i registert. Underbart och jag ångrar inte bytet. Men visst, charmen och historian från M3-E30 kan aldrig ersättas med hk och km/h, inte ens om det står GT efter M3 (även om det hjälper till en hel del) ;-) //Kristian |
|
|
Hörru...inte ska du väl sälja din GT? ;) söker efter en nämligen! Trivs du med den? /Klas |
|
Marquez |
Klas, har du kvar den fortfarande, ringde dig i sommras och var jävligt sugen på att köpa den...men men de vart en annan istället :) Mackan |
|
Klas: Jag mailade dig ngn gng i mitten av nov. Minns inte om du svarade. Kolla dina gamla mail. Hör av dig annars. //Kristian |
|
|
"Mackan" Jag har kvar den ännu så länge, den är i så fint skick att jag har svårt att skiljas från den, men jag är ruggigt sugen på en GT! Vad köpte du till slut? /Klas |
|
|
Satsa på M3 E30...kommer säkert att bli en "samlarbil" på sikt, dvs du kommer inte att förlora så mycket på den om du sköter den, samtidigt som du kommer att ha skoj under tiden!!! Betänk följande: Nypris 88: 289´ Pris idag ca. : 100´ Vilka moderna bilar håller detta måttet på snart 14 år! Mycket tveksam till om E36.an klarar av detta. Ytterligare att betänka: * 1.a homologiseringsmodellen från BMW * "Endast" ca. 17000 tillverkade...hur många är inte redan borta p.g.a. racing etc. * Mer eller mindre "handbyggd". * Ca. 5000 såldes till i USA. Har varit på flera banträffar och man blir lika imponerande varje gång, att dom kan vara så slitstarka. Många BMW kännare menar att M3 E30 är en av BMWs mest välbyggda! |
|
Marquez |
Klas! Jag köpte en Dakarhgul M3'a från Piteå...vart närmare dessutom eftersom jag bor i Gällivare. Och jag kunde bara inte motstå den eftersom den var så gott som i nyskick INTE en repa på biljävlen. Trots att alla säger att killen som haft den innan plågat den som en tok...men men vem har en M3'a som INTE gått hårt?? Varför är du så intresserad av en E30'a M3'a gammal kaross, sämre prestanda, sämre komfort, billigare iofs men?? (Har inget emot E30 men iaf) Mackan |
|
SL: Håller med dig! 289' var för en helt "tom" bil utan elhissar osv.. Räknade ut ungefärligt nypris på den M3:an jag har för skojs skull, hamnade upp mot 350 lakan när man börjar plocka in elhissar, läder osv. Mycket pengar då, mycket pengar idag. Snart så är det samma pengar för en E30 som en E36:a.. Har för mig att det tillverkats 90.000+ av e36:an och runt 17.500:- av E30.. |
|
j.aahman |
jag tror inte det finns en roligare bil och med så rå karaktär till dom pengarna som det handlar om när det gäller E30:an. Det är ingen direkt komfort i min men man sitter still och har jävligt kul när man kör |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.