AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.929

Moms och tull vid USA-import

Sida 1 av 2
Hej på er,

Går i tankarna att hämta hem en bil från USA, nu när dollarkursen är som den är. Har sökt, samt läst Johans dagbok men inte hittat svar på det jag undrar över.

Första frågan gäller tull och moms. Jag är med på att momsen beräknas på alla kostnader i samband med köp och transport. Dock är jag inte helt med på hur man räknar med tullavgiften. Är det moms på tullen också? Skulle inte förvåna mig med tanke på svensk skattepolitik.

Jag hittar på ett exempel så kan vi hjälpas åt att komma fram till hur man ska räkna.

Bilinköp: 40000$
Dollarkurs: 6.75
Fraktkostnad inkl. försäkring: 25000kr
Tull: 10% (samma i Sverige och Tyskland)
Moms: 25% Sverige 16% Tyskland

Ombyggnad och registreringskostnader kan vi bortse ifrån då de först uppkommer när bilen är skattad och klar på svensk mark.

Har jag glömt något?

Jag räknade (1,1(40000$*6,75+25000))*1,25 = 405.625:-

Sedan undrar jag även över vinsten med att "mellanlanda" bilen i Tyskland för att sedan importera den till Sverige.

Det verkar som det är fler på forumet som är intresserade av att hämta en bil i USA, så det vore kul om tråden kunde klargöra vad som gäller.

Tack på förhand
Mvh Kristian
Ja det är moms på tullen också. Vinsten med att regga i Tyskland först är nio procent minus de extra kostnader du får för att frakta den till Sverige sen. Nu vet jag inte var din bil står men jag tycker att 25000 för frakten låter mycket .
Har för mig att frakt kostar under 10KSEK, men är inte 100% på det.

/Simon
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
såg nånstans att det rör sig om ca: 7000SEK att frakta bilen från USA.
/Johan
kontakta Black Z3 som hänger på Z forumet. han har tagit hem en Z8 från USA och kan "all the ropes"

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Har nu hört mig för med en som har importerat en del jenkar-bilar och han rekomenderar nordtrafik Länk dom gör allt jobbet med transpoten och tullning, det är alltså bara att beställa en bil och sedan hämta ut den i närmaste stor hamn.
danny69
10-12K för frakt antagligen.
Sen får du ej köra bilen ifrån hamnen när den kommer ifrån USA.
Så då lär du ordna med biltransport.
danny69,

vad är det som hindrar att man köper en sk temporär registrering?

/Simon
danny69
Finns inte längre i Sverige...

Och i USA så måste du regga bilen och betala skatten ifall du vill regga den.
Iaf i Florida.
danny69,

Länk säger annorlunda, visst är det inte lika vanligt med röda temporära skyltar, men de finns!

/Simon
danny69
Testa att ringa dit och fråga.
Det fanns inga temporära skyltar i somras iaf.

Tack för svaren.

Ska ta kontakt med nordtrafik och se vad de säger. Verkar bekvämt att få hjälp med transport och förtullning. Hade tänkt ta bilen via Tyskland. Någon som vet om den måste reggas i Tyskland för att sedan exporteras till Sverige, eller kan man bara åka ner med ett släp och ta hem den?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Pyntade drygt 5000 kr för frakt förra året..
Frakt från hamnen till typ sthlm kostar ca 2000 kr.

God luck.
danny69
Var det ink försäkring och hamnavgifter?
kilroy
Jag kan tipsa om att Johan_S (medlem på forumet) just nu håller på att ta hem en M5 Dinan S2 från USA. Jag hjälpte honom lite innan jul med att försöka bena ut regelverket för import från USA.Eftersom han skall flytta till Tyskland tar han in bilen den vägen. Det finns ju lite "luckor" i regelverket, inte minst när det gäller bilar som importeras som flyttgods. Luckorna innebär väl inte så stora fördelar ekonomiskt men hela hanteringen blir lite smidigare.Frakten för 25 kkr låter mycket...Mvh kilroy
kilroy
Hjärnblödning....Johan_S skall vara Johan_Sun naturligtvis...Mvh kilroy
Hej hur är det med tull om bilen är intagen till ett annat eu-land och tullad där men ej regad i det landet , och man skulle ta den till Sverige.
Evol-79
Mycket intressant tråd då jag själv går i bilköpar tankar. Har ni några sidor där man kan söka på bilar i USA, är isf intresserad av en hyggligt ny M3:a. Eller om någon vet hur prisbilden ser ut.
ej kompis tog hit till sverige en Cadillac eskelade eller va dom heter han fic betala runt 17 000 i frakt sen ska man också betala 40% av priset till tullen men de man kan göra är att du skriva ett kvio på att du belata mindre än du har men de e ju olagligt :(

Toni
Hej hur är det med tull om bilen är intagen till ett annat eu-land och tullad där men ej regad i det landet , och man skulle ta den till Sverige, är det ingen som vet?????
Till____ jari65

Jag tror att du måste rega den först i det landet du vill ta in i.
Men det är ju olagligt om man nu ska bryta mot lagen kan du ju be den snubben du köper av bil av att skriva ett kvito på kanske 5 % av priset du har köppt den för. Om du köpper den för 20 000 dollar så skriv att du köppt den för 3 000 dollar men som skat det är ju olagligt.

Toni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.