AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.501

E30 framdörrar + rostproblem. Hur förebygger man?!?

Framdörrarna på min 325 är, som på många andra E30, helt uppätna i nederkant, suck! Syns dock inte på utsidan ännu tack o lov...

Verkar vara en sjuka på dessa bilar att det börjar o kryper rost under tätningsmassan i nederkant där plåten är dubbel. När man väl upptäcker problemet så har rosten hunnit långt, suck igen! Måste vara en klart svag länk på denna bilmodell. Det märkliga är dock att medan mina framdörrar är helt slut så är bakdörrarna helt perfekta! Inte en enda antydning till rost där inte. Bilen i övrigt är rostfri.

Hade tidigare en 2-d 320i -85, men på den så fanns inget av det här problemet trots att den hade gått långt. Blev kvaliteten sämre på dom sista årsmodellerna eller drabbar detta bara 4-d modeller?

Kan nämnas i sammanhanget att min svåger har exakt samma problem (318i touring -90). Nån som vet hur man förebygger detta problem på ett bra sätt? Både min och svågerns bil är vaxade extra i dörrarna sedan tidigare, men det verkar inte ha hjälpt överhuvudtaget.

Nu ska ju båda framdörrarna givetvis bytas och jag har förvånansvärt nog fått tag på en toppfräsch vänster framdörr! Rätt färg oxå!! Brukar ju alltid vara svårare att få tag på friska "vänster-delar"...Så är det någon har en frisk vänster framdörr till salu, så säg till. Jag köper den! Gärna rätt färg (diamantsvart) då det underlättar en hel del nu när jag snart ska lacka om bilen.

Och när jag säger "frisk framdörr" så menar jag HELT ROSTFRI! Har väl rosten fått fäste under tätningsmassan är loppet kört...Hjäper ju inte heller att blästra skiten då man inte kommer åt allt med mindre än att man tar isär hela dörren och det är ju knappast ett alternativ...Om det nu isåfall skulle finnas nån plåt kvar att blästra...*skratt*

Tacksam för tips!

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Kom igen nu BMW-freaks...Nån?!?

-BeeMWe-
Förebygga genom att smeta fett på dörrkanten.
parolof
smeta fett?? tunnflytande rostskyddsmedel i massor inne i dörren samt i alla öppna spalter, glöm sen inte heller att tvätta dörrens undersida och vaxa med jämna mellanrum året runt, då ska det nog hålla
Men märkligt är det att det endast är framdörrarna som blivit fullständigt väck medan bakdörrarna är perfekta. Klart man skulle kunna ge sig på ett tidsödande svets jobb, men det är inget jag har lust med. Får jag nu tag på ytterligare en fin framdörr så funderar jag på att slussa den. Använder normalt inte slussolja men i detta fallet tror jag att det kan komma till nytta...Problemet verkar ju mestadels komma inifrån så jag tror inte det hjälper så mycket att behandla på utsidan. Förutom att tvätta där så ofta som möjligt.

Problemet, som jag ser det, är att det är ganska svårt att bara beställa en dörr från vilken skrot som helst. Har varit runt på dom lokala skrofirmorna och jag vet hur det brukar låta på telefon: "Jättefin framdörr! Finns bara lite ytrost. Inget allvarligt."
Och när man väl far o tittar på dörren så är verkligheten en helt annan...fullt med rost på detta eländiga ställe...suck!

Och att köpa en ny dörr på BMW ser jag inte heller som ett alternativ. Kostar nästan 4000:- och det är jag inte beredd o lägga ut. Den här bilen håller på att bli nog dyr ändå...

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Slussolja = spillolja??

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Jens Ek: Skulle inte tro det...Slussingolja är en särskild olja med synnerligen speciella egenskaper. Brukar finnas att köpa på järnhandlar. Den har mycket god krypförmåga + att den har förmåga att "klättra". Rätt praktiskt när man vill rostskydda. Men så vitt jag vet så ska inte slussolja och vanliga beprövade metoder med vax blandas. I detta fall tycker jag dock att man kan göra ett undantag då vax inte hjälper.

brattwurst
RayGun.

En anledning till att framdörrarna rostar först..kan bero på att de tidigare suttit mont på en bil utan främre stänkskydd.
Allt ev, saltstänk under vintertid stänker då upp på tröskelm samt letar sig sedan vidare in i det främre avrinningshålet i dörrens nedre framkant. Sedan rostar det av bara farten.

Jag har själv en fyra dörrars E30 med mont främre stänkskydd sedan 15 år tillbaka i tiden, finns inte minsta rostprick. ej heller några stenskott under dörrlisterna.

Har sett nästan nya M5:or m.fl som är så blästrade under list att det ej räcker med att penselbättra, det behöver snarare rollas. Detta p.g.a avsaknad av de mkt nödvändiga stänklapparna.

Kör man sin dyrköpta BMW oavsett mod.. utan främre stänkskydd så blästrar man sönder all lack under list på mkt kort tid. Sedan är det fritt fram för rosten.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
OK. Har aldrig hört talas om slussolja innan, däremot om folk som sprutar spillolja på underrede och i dörrar mm...

Jens Ek: Tror knappast att spillolja är bra för det ordinarie rostskyddet då den innehåller rätt mycket aggressiva ämnen. Enligt mig så hör bara spillolja hemma på ett ställe, och det är i mackens återvinnings-/returtank.

brattwurst: Jo, du har nog rätt. Är nog stänklappar som gäller trots att jag tycker dom är så fula...Men rost är ju inte heller snyggt...

Till Er alla:

Måste rätta en sak...Jag skrev FEL tidigare vad gällde MIN EFTERLYSNING!! Har ju fått tag på en fin vänster framdörr, så det jag söker nu (med ljus o lykta) är ju givetvis en frisk HÖGER FRAMDÖRR och inget annat!

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Raygun>> Nej, jag vet. Det är knappast miljövänligt... Tror däremot inte att det är någon fara för underredsmassan. Dessutom/dessvärre kladdar det bra. (Torkar inte)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.