AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.087

Funktionskontroll av luftmängdsmätare?

Sida 2 av 2
brattwurst
Nja...det är nog snarare batteriet som ger ström till startmotorn så att den snurrar runt. Sedan när motorn har gått igång så laddar generatorn då batteriet.

Sedan om generator av någon anledning skulle gå sönder under färd, så går då bara motorn så länge det finns kräm kvar i batteriet. När batt är slut dör bilen, och då klickar det endast när man försöker att starta.

Du har alltså kommit fram till att du ingen gnista har ?

Förslag:

1. Byt tändspole med kompisen.
2. koppla ur lambdans kontakt. (tillfälligt)
3. Rengör tändlägesgivaren samt tändlägeshjulet.
4. Kolla avståndet på tändlägesgivaren 1mm (+ - 0,3mm)
5. Hota bilfan. (säg något riktigt otäckt) som att du tex skall byta den mot en Skoda Octavia. (Uschale)
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kolla om du har spänning till tändspolen på 15 när startmotorn går. Kolla om Motronic bryter strömmen på jordsidan.
brattwurst
Tänk på att det är "LIVSFARLIG" högspänning i tändspolen, se till att isolera dig innan du tar i spolen med tändningen på...
Till Er alla:

Tack för alla tips jag fått! Men vi kan sluta att klura och spekulera nu...

BILEN GÅR SOM EN KLOCKA IGEN!! JUBEL!!

Finns dock en sak det vore roligt att få svar på. Har nämligen en teori...

Kan det vara så att Motronic boxen måste "nollställas" när man bytt ut en dålig lambda för att sedan ska kunna läsa in sig på den nya??

Kopplade nämligen bort batteriet igår kväll och satte det på laddning. Nu i eftermiddag kopplade jag åter in det när det var fulladdat. Hade inga förväntningar när jag vred om nyckeln...Lät i början precis som igår utan tecken till liv till dess jag stampade gasen i botten. Då small den igång och sedan dess har det inte varit några tecken till "strejk". Går och låter hur fint som helst. Vad gäller bränsleförbrukningen kan jag inte säga så mycket ännu. Har kört för lite. Tänker dock ta bilen på en verkstad imorrn och för att mäta upp avgasvärdena. Funkar inte "pirat-lambdan" så man jag ju 2 års garanti.

Kunde ju ha blivit hur dyrt som helst det här när man började o fundera på dom saker som kanske hade pajat...Blir nog till o relaxa med gumman, en rulle och en kall pilsner ikväll ;-)

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
brattwurst: Du tyckte ju att jag skulle hota bilen med o säga att jag typ skulle byta till en Skoda eller nåt sånt...Jag hotade aldrig bilen, men då min bil strejkade var jag tvungen att låna farsans Skoda Felicia...Kanske räckte med det...*skratt*

brattwurst
RayGun

Kul att det löste sig till slut, Vill dock ge dig rådet att byta pirat lambdan snarast möjligt till en Bosch original. Läste för länge sedan i en artikel om dessa sk pirat lambdor samt även om Bosch universal.

Dessa är enl uppgift ej lika tilförliliga som en Bosch lambda med rätt originalnummer. Håll dig i nu..det allra värsta man kunde göra var just att skarva kablaget till lambdan. Varför framgick ej av artikeln. Själv köpte jag en Bosch original när min lambda paja.
Vet ej vad du fick bet för din ? Original kostade då 1400:- hos Mekonomen.
brattwurst: Betalade 800:- för denna pirat-lambda. Får se hur jag gör. Har ju 2 års garanti på den och om det visar sig att den inte håller måttet imorrn när jag åker på avgastest så får butiken ta tillbaks den helt enkelt.

brattwurst
Tänk på att en Bosch original håller mkt länge...tillskillnad mot pirat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.