AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.088

Funktionskontroll av luftmängdsmätare?

Sida 1 av 2
Skulle vilja veta om någon känner till en metod med vilken man kan mäta hurvida LMM:en är i funktionsdugligt skick?

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Kan tillägga att jag då främst syftar på den LMM som sitter i min 325:a (e30) med motronic insprut.

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det bästa är att prova med en luftmassmätare från en bil som går bra.
Har du en bra verkstad kan dom kolla in- och utgående signaler.
Min bil går mycket bra, men den drar för mycket bränsle...Byter lambdan imorgon så får vi se. Dock så kan väl även en defekt LMM påverka förbrukningen så vitt jag vet. Och vad gör man inte för att minska på bensinförbrukningen?

På omvägar har jag hört att man ska kunna checka LMM med multimeter. Är LMM riktig ska man få fram ett stigande ohm-värde på multimetern. Så min fråga är: Vilka stift i kontakten använder man för att kolla motståndet och hur skall motståndskurvan se ut i ohm räknat?

Tacksam för tips!

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Om du har 55stiftskontakt så är det mellan stift 7 och 12 du ska mäta.
Oki, jag förstår. Men hur ska mätvärdena se ut då?

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag har tagit uppgifterna från Haynes Rephandbok och där står bara att "Motståndet ska öka stadigt (utan avbrott) när klaffen förs från helt stängt till helt öppet läge."
Petri: Oki, jag får tacka för hjälpen. Ska testa idag så får vi se vad det leder till.

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
En annan sak,får du rätt temperatur i bilen? Kanske termostaten inte är helt kry...tex,en kall motor drar mer bensin..
Petri: Termostaten är helt ok. Har nyligen kollat den och det fungerade som den skulle.

Dock har det nu tillstött andra problem, suck! Igårkväll närmare bestämt. Körde ut bilen från garaget och lät den stå o gå några minuter. Då tvärdör fanskapet!!! Helt utan förvarning!! Har börjat o felsöka och det ser ut som att tändsystemet är upphovet till det hela då motorn får bränsle men det saknas gnista...Men exakt var felet sitter har jag inte en aning om ännu...

Lägger in en ny tråd angående detta. Kom gärna med tips för jag är i tämligen stort behov av bilen samtidigt som jag inte på chans vill byta hela tändsystemet. Det kan man göra på en gammal 240 för en ringa kostnad men knappast på en BMW med Bosch Motronic. Delarna är ju svindyra!!!!

Petri: Skriver den nya tråden under "samtliga BMW-modeller". Är ju inte bara 3-serien som har detta insprut och tänkte att man kanske kan nå fler personer då.

brattwurst
RayGun.

Jag har vid ett tidigare tillfälle varit med om att en M20 motor drog i sig hela 2L per mil. Det visade sig senare att det var fel på styrboxen, efter bytet tar den en liter per mil.

Finns mängder med beggade styrboxar till din 325:a. Kolla numret på din egen innan du skaffar en annan..tror att det är en speciell styrbox till just automaten. Numren måste vara helt identiska börjar på: 0261 200 ???
brattwurst
Att den ej får gnista kan tex bero på att tändspolen gett upp eller oxiderade anslutningar. Tag loss och gör rent. Kolla även huvudreäet under den svarta kåpan på det vä stötdämparetornet.
Testa ev, med att ta bort reläet och bygla mellan anslutning 30 & 87.

Kolla även jordanslutningarna från batteriet. får ej vara oxiderade.
Om tex generatorn gått sönder så startar då ej heller motorn.

Hur gick det till när den stannade ? har du nyligen skruvat/ ändrat något på el sidan eller i motorn.
Körde ut bilen ur garaget igårkväll och lät den gå på tomgång några minuter. Allt var precis som vanligt. Inget onormalt. Plötsligt så bara tvärdör den helt utan förvarning! Startmotorn drar runt motorn precis som förr, men den vägrar tända. Verkar få bränsle oxå. Det som är gjort på bilen dom senaste veckorna är följande:

- Nya tändstift.
- Justerat ventilerna.
- Monterat motorvärmare.
- Nytt luftfilter.
- Bytt bränslefilter.
- Bytte lamdasond igår.

Har skaffat lite info nu för att mäta upp tänddelarna med multimeter så vi får se vad den visar.

brattwurst
Har du nyligen spolat/tvättat av motorn ?

Har du kollat att det verkligen finns gnista ? genom att sätta fast ett löst tändstift på en av tändhattarna samt jorda stiftets yttre metallhölje mot tex ventilkåpan, när du då kör med startmotorn kommer det då gnista ?

Kolla bränsletillförseln genom att lossa bränsleslangen precis innan tryckregulatorn, håll slangen över ett lämpligt kärl & kör runt med startmotorn det skall då pumpa ut soppa ?

Den nya lambdan är den BOSCH original med exakt samma nummer som din förra: 0258 003 064 eller den nya ersättaren: 0258 003 231. Har du köpt en billig pirat typ: Biltemas så går den oftast sönder väldigt fort.
brattwurst: Nops, har inte spolat i motorn nyligt och vad gäller gnistan så gjorde jag precis enligt den metod du beskrev.

Bränsletillförseln har jag inte testat enligt den metod du föreskrev. Tog bara för givet att den borde få bränsle när stiften var dränkta med bensin. Kanske kan vara någe fel där, men man tycker ju att oavsett det, så borde den iallafall åtminstone misstända?

Lambdan som jag bytte är inte en BOSCH orginal utan nån typ av "universal pirat-lambda". Köpte den på Söderströms motor i Örnsköldsvik och dom brukar inte sälja skräp i stil med Biltema. Fick även 2 års garanti på den, så jag tror inte den är helt kass. Och att den skulle paja helt på dom 5 minuter bilen gick på tomgång känns ju minst sagt osannolikt...allt verkade synnerligen normalt! Med kass lambda går ju bilen sämre och drar mer bränsle, visst. Men att den inte skulle gå överhuvudtaget har jag aldrig hört talas om.

brattwurst
Är det en "fyra trådars" lambda du köpt ?
Kolla även så att säkringen till bränslepumpen är hel tror att den har plac nr:11, skall nog vara på minst 15Amp. Byt den i vilket fall som helst.

Har även för mig att det finns en extra säkring gömd någonstans under baksätet eller i kofferten. (inte helt säker)

Bara så du vet är det mkt lätt att vända bränslefiltret åt fel håll. Har du flödespilen riktad framåt mot motorn. Annars kan det bli stopp i filtret på nolltid.

Du kan även kolla den stora skruvkontakten till spridarna sitter plac under insuget på motorblocket precis intill startmotorn i bland finns det t.o.m vatten i den. (Töm)

Lyft bort den bakre sittdynan & lyssna efter om bränslepumpen surrar när du slår på tändningen. Pumpen sitter monterad inuti tanken, så lyssna med örat mot plåten. Du kan även skruva bort det runda plåtlocket som syns efter att du tagit bort sittdynan. Där ser du el-anslutningarna till pumpen, mät med multimetern om det kommer fram ström när tändningen är påslagen.
brattwurst
Ett tillägg ang pirat lambdan: Kolla den nya lambdan så att el-kablarnas plac & färger verkligen överensstämmer med den gamla. Annars kan det i värsta fall bli kortis i styrboxen.

Testa med att försöka starta utan lambdan ansluten..kan även vara aktuellt med att reseta styrboxen. Ställ den helt strömlös över natten. (Sedan är den nollad)
brattwurst: Japps, en fyrtrådars med precis samma färger. Nogrannt skarvade med skarvhylsor + krympslang.

Vad gäller dom ordinarie säkringarna så verkar allt vara ok. Ska ta en titt om jag hittar den där extra säkringen för bränslepumpen som du nämnde.

Träffande bränslefiltret så sitter det åt rätt håll. Har dubbelkollat före jag satt mig o skrev nu. Pilen är riktad åt rätt håll/mot rätt bränslerör dvs.

Ska ta en titt på bränslepumpen som du tipsade om oxå.

Men hur det nu än är, så måste jag ju se till att få gnista. Har hunnit med o kolla följande med multimetern:

Rotor = 1 k ohm = helt ok.

Tändkablar från fördelarlocket = 6 k ohm = helt ok.

Tändkabel från spole till fördelare = 2 k ohm. Vet ej ref.värde.

Tändspole=
- Primär 1,2 ohm = ej helt ok. Ska vara runt 0,5. Borde ändå funka.
- Sekundär 5 k ohm = ej helt ok. Ska vara runt 6 ohm. Borde ändå funka.

Ska gå vidare och testa TDC-sensorn oxå.

Du skrev något tidigare om huvudrelät på vänster sida under den svarta kåpan? Vilket av dom är det? Har 3 st relän därunder.

Tänkte kolla om det går att utesluta bränsletillförseln genom att köra lite startgas nu. Tänder den då kan man ju vara rätt säker på dina bränsleteorier.

brattwurst
Om du har konstaterat att det finns gnista samt bränsletillförsel & att lambdan är rätt kopplad..då skulle jag satsa stenhårt på den svarta skruvkontakten till spridarna den som sitter mont på motorblocket under insugningsröret intill startmotorn. Tag isär den och kolla kontaktstiften inuti.

Ang huvudreläet..det finns två som har samma färg dessa är till lambdan samt bränslereläet, det som har en egen färg är huvudreläet. (De brukar vara både röda,vita svart,gula.)
brattwurst: Lambdan är rätt kopplad. Du nämnde kortslutning i styrboxen om man inte kopplat rätt. Men det är väl tveksamt att bilen skulle gå helt perfekt i 5 minuter då?

Bränsletillförseln verkar vara i sin ordning. Har till och med testat startgas utan minsta reaktion.

Huvudrelät som du nämnde är utbytt. Lånade av en polare från en annan fungerande 325. Inte heller det har gett något.

Skruvkontakten under insuget till spridarna ser fin och torr ut. Ingen korrosion.

Nu ikväll checkade jag gnistan igen när det var mörkt ute = det finns ingen. Tändsystemet verkar vara i ordning från spolen och framåt.

Allt detta sammantaget leder mig osökt till det som hände farsan härom året på en Volvo v40. Han kom körandes och plötsligt lägger bara bilen av sådär helt utan anledning (som för mig igår). V40:n var efter detta helt död och gick inte att få ingång. Visade sig senare att GENERATORN var paj...Låter för mig inte helt osannolikt. Gnistan till en bilmotor genereras väl knappast från batteriet utan från just generatorn. Ingen generator = ingen gnista. Eller har jag fel? Vad tror du?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.