|
|
|
|---|---|
|
Tjena, min BMW 535-89 för ett gäng oväsen (knackar). och med en ruskig tur så klarar jag mig kanske med att ställa ventilerna...och hoppas på att vipparmarna inte går av....men eftersom jag är otursförföljd så utgår jag redan nu ifrån att jag åker på hela kalaset.... så nu vill höra med er om ni vet någon som är billig när det gäller att byta byta kam,vipparmar,oljeröret,mm på min BMW 535-89....gärna i Karlstad eller Sthlms trakten ringde en BMW firma idag och fick pris på detta....höll på att ramla ur stolen.... 19963kr....fy fan.... motorn är ruskigt välskött med täta oljebyten sedan den var ny...och lyser man ner i ventilkåpan så ser det ut som nytt...inga avlagringar eller så...man ser till och med godsfärgen på grejerna där inne...väldigt rent och fint....så kanske kammen har klarat sig ändå???...eller är det det där oljeröret som ställer till att kammarna går ner sig??...det var någon som snackade om nån banjobult som det brukar hända nåt med under ventilkåpan??? nåja...är tacksam för dom tips jag kan få.... | |
|
Runt 13500 hos Bil & Maskinteknik. Ring och hör. Ligger i södra östergötland. Men du sparar några kronor. EJ MIN Verkstad. En kille som är duktig. TEL 0381-60224 |
|
|
Hej! Banjobultarna är s.a.s. ihåliga pga att olja skall flöda igenom dessa och vidare genom oljeröret som smörjer kamnockarna.Det är dessa bultar som håller oljeröret på plats...Lossnar dem en smula/eller helt(vilket är relativt vanligt efter några tusen mil) då får man dålig smörjning på kammen. Av med ventilkåpan och kika på nockarna är det råd jag ger dig. Passa på att kontrollera bultarna(banjo) då också,men dra inte åt dem för hårt bara.Dra med "känsla". Finns visst enligt någon här på forumet banjobultar som man INTE behöver dra åt något mera, efter en omkonstruktion av dessa,men jag har inte träffat på dessa bultar ännu iaf på dem M30 motorer jag kikat på hur som helst..(är ingen proffsmek skall tilläggas) Sedan så gör du en ventiljustering eller låt någon erfaren mek göra detta(noggrannhet krävs) när du ändå har kåpan uppe. OBS! justeringen görs vid kall motor(låt stå över natten förslagsvis). Med lite tur så är det bara en ventiljustering som krävs i ditt fall,men det ser du som sagt fort när kåpan är borta. Tyvärr så har jag inget bra tips på mekaniker åt dig.. Lycka till hur som helst! Mvh Janne. |
|
|
Som vanligt rekomenderar jag Auto Bilteknik (Autoconsult) 054-21 98 99 när det gäller bmw reparationer. /BMWPersson på KDR |
|
|
Jag brukar borra ett hål (ca 1-1,5 mm) tvärs igenom 6-kantshuvudet på banjonippeln och låsa den med ståltråd runt oljeröret. Då släpper den garanterat inte (åtminstone inte så mycket att det påverkar smörjningen av kammen) Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.