|
|
|
|---|---|
|
Jag var och tankade på JET idag. Bredvid mig parkerar en Lexua IS200. På motorhuv, tak, bagagelucka mfl. hade bilen vit täckplast och plasten på sätena var fortfarande kvar. Tittade lite och ser att bilen iaf har regnr. Frågade killen som stod och tankade den om han precis hade varit och hämtat ut bilen. Nej nej säger han.... det är inte min bil... jag säljer dessa. Kör ni alltid omkring i kunders bilar är min första tanke men jag säger inget. Killen tankar färdigt sätter sig i bilen och gör en fin rivstart och verkligen varvar ur bilen på ettan. Vad hände med att man skulle köra in nya bilar... undrar vad ägaren hade sagt om han hade sett det. Jag arbetade på SAAB när jag var yngre och där var man inte mycket bättre... Vad tror ni händer på BMW innan leverans? tror ni att de har hand om bilarna bättre? 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
Tyvärr är det nog så nästan överallt. Skitdåligt tycker jag. Är det någon annan än jag som reagerat på Renault´s TV-reklam om detta föresten? En okunnig idiot som tar emot bilarna i hamnen och ska visa prestandan och allmänt busa och stressa personalen som kör av bilarna. Vem i helvete blir sugen på att köpa en av dom bilarna!? |
|
|
Tror inte att det går till sådär i verkligheten dock. Dom vill bara visa hur bra deras bilar är skulle jag gissa på... /Erik |
|
| Har kört en S70 R före leverans...;) | |
|
Jag fick mig en tankeställare när jag jobbade på en rekondfirma. Killen som hade firman hade hand om Mazdas nybilsleveranser. Mazda gjorde en 1.8 liters sexa i mitten på -90 talet, och en sån startade han, la han upp på rödmarkeringen och "burnade" in i tvätthallen - det var oktober månad vill jag minnas. HELT ny bil!!! Iskall!!! - hade god lust att slå sönder honom då... /bmwRicke |
|
|
När jag pluggade extraknäckte en av mina kompisar på Din Bil och var med vid några tillfällen när de lastade av de nya Audi och VW bilarna i Halmstad. Det var minst sagt snabba ryck som gällde där. Detsamma gällde på exportsidan i den tyska hamnen. Intressant för de som hade specat sin bil med adaptiv automatlåda, enligt min kompis växlade de upp vääldigt sent :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Om man köper en ny mercedes kan man om man vill åka ner till fabriken och köra ut bilen själv... kanske inte är en så dum ide iaf... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
det är ju tyvärr så att mekaniker framför allt kör ordentligt hårt med bilar... sen det där angående inkörning...i stort sett alla märken har motorer som är körda i bänk i typ 100 timmar innan dem installeras i bilarna...sen rekommenderas det att man kör lite lugnare dem först 200 milen men det är inte nödvändigt... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
Deliq |
>Henrik Alla motorer körda i 100 timmar innan montering ?? BMW t.ex. tillverkar i runda slängar 1 miljon bilar per år, tvivlar starkt på att alla dessa motorer körs i 100 timmar. Vilken kostnad det skulle bli, för att inte tala om vilken oerhörd tid det är fråga om. 1000-tals motorer som står och brummar i 4 dygn brevid varandra !! Nä du, det köper jag inte... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Men är det inte så att delarna till morderna motorer är "inkörda" redan vid montering? /Hammar |
|
|
Kan inte tänka mig att någon biltillverkare "bänkkör" alla motorer innan montering,i vart fall inte "standard bilarna".Däremot har ja för mig att alla bilar "provkörs" när de e klara för att kolla att allt verkar vara ok(typ för o se om motorn "pissar" olja eller så,kan säkert hända...),det rör sig kanske om en 15min skulle jag gissa... Möjligt att "special bilar" typ M-modeller får sina motorer provkörda längre men ja skulle inte tro det... Exklusiva biltillverkare som Ferrari,Aston Martin mfl kan säkert bänk-köra motorerna men då är ju prislappen en helt annan... |
|
|
De flesta biltillverkare har en "testbana" utanför fabriken där alla bilar som rullat av bandet provkörs, innan de skickas iväg. Bara för att kolla att allt är okej. Det är inte fråga om något rally utan bara ett eller ett par varv för att checka av vissa "punkter". Men att alla motorer skulle stå och puttra 100h...nja... MVH |
|
|
Jag tror inte heller på att alla "motorer skulle stå och puttra". Men jag hörde någon som sa att man gör repor/spår där oljan ska smörja för att bilen ska slippa köras in. För det är väl därför man vanligtvis ska köra lugnt i början, för att metallen ska "formas" så oljan kan verka? /Hammar |
|
|
exakt 100 timmar kanske det inte är...men den har gått i bänk i alla fall... sen provkörs bilen alltid utav leveransmekanikern på bilfirman... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
På bmw mûnchen så körde de endast av bilarna av löpande bandet för att senare levereras och M modellerna kördes i 20 km för att testas så allt fungerade. Rätta mig ifall jag har fel va lite fyllsjuk. Ps när dom körde av en bil fastnade avgasslangen och gick av och då blev det lite problem för dom för bilarna kommer ju ganska tätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.