AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
845

Svårstartad 320-89

Co
17
Codrajva
320 touring -89
Fel1: När bilen är kall är den svårstartad, jag måste ge typ halvgas och ändå dör den någon eller några ggr innan den hoppar igång. Den går heller inte på alla 6 på en gång, kan det kanske vara dags för byte av tänddelar eller är det strul med kallstartsventilen?
Fel2: När jag kör tjuter det från bakvagnen men avtar om jag kopplar ur, ökar i frekvens i takt med hastighet. Misstänker att det är bakaxeln som är slut, vad tror ni?
Den har gått 27000 mil...

Tacksam för tips!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Fel1: Slå på kallstartsventilen, med ex handtaget på en skruvmejsel. Ingen skillnad? Kolla då tänddelar och gummislangar.

Fel2: Ja, men det kan hjälpa med oljebyte, kanske det aldrig gjorts? Det kan ju vara alldeles för lite olja i också..

alfatok....
brattwurst
Codrajva.

Det finns ingen kallstartventil på M20/B20 motorn med Motronicsystemet. Det sitter i stället en tempsensor på termostathuset och den ska du nog inte slå på.

Jag vill nog hellre förslå dig att byta ut samtliga dina bränslespridare (6st) det är med största sannolikhet de som är boven i dramat. de brukar börja att krångla redan vid 15000mil motorn blir då mer och mer svårstartad & till slut får man bogsera igång den. Jag har bytt mängder med spridare på E30 bilar som varit omöjliga att starta. Efter bytet existerar ej längre problemet.
Dock så är spridarna onödigt dyra hela 1.200:- stycket.
7
Häll
525I -88
Tjenare,

Har oxå lite startproblem å var in på BMW, d tipsa oxå om spridarna, men d känns ju långt ifrån värt priset måste man ju tyvärr säga, d skulle för övrigt ha runt 2000 kr för bara själva felsökningen på spridarna....sinnesjukt dyrt. Men mina problem är långt ifrån värda att slänga ut en massa tusen på, man får vara lite mindre nog helt enkelt (tyvärr)
Co
17
Codrajva
320 touring -89
Kan detta problem även ha att göra med att bilen surar ner sig vid stadskörning men går hur bra som hels på landsväg. Den rycker å har sig...
Låter som det är billigare å kolla efter nåt hyffsat begagnat. =/
codrajava..har du problemet att bilen "nästan" dör ibland vid visa gaspådrag ? det har jag....annars så har jag ungefär samma problem som dej,svårstartad.,...men går igång på en gång med gas....känns dumt o skriva en egen tråd så ngn kanske kan svara på detta ? nån som för övrigt vet om det är samma spridare i vanlig 325 som i 325 ETAN ? passar det med 535 spridare ´?
mvh

Co
17
Codrajva
320 touring -89
Mmm de problemet stämmer ganska bra, har jag bara lite gas så startar den oftast utan problem. Problemet med att den stannar och rycker uppstår bara när motorn är varm och alltså bara på tomgång, håller jag typ 2000 varv går den jämt och fint.

Jag har en 325 motor på G, vad kan man betala för en sån och vad ska jag kolla efter för att slippa onödiga problem?

tackar på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.