AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

Min E28 518i smällde till i motorn, startar ej längre

Gick ut och vred runt nyckeln imorse. Precis när bilen skulle gå igång hördes en ganska hög smäll (poffande) från motorn, ungefär som en gammal förgasarknall. Slog av tändningen direkt för att sedan prova igen. Då smällde det inte och motorn gick igång i ett par sekunder för att sedan stanna direkt. Provade detta en gång till med samma resultat. Öppnade huven och då rök det lätt ifrån motorrummet och luktade bränt.
Jag kan inte se något som är skadat i motorrummet.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Jag har haft en surrande bensinpump ett bra tag och kanske kan det vara reläet som smällt sönder (har hört att pumpen kan surra om reläet håller på att lämna in). Det skulle ju även kunna förklara varför bilen lägger av direkt vid start eftersom den inte får någon soppa.
Vad jag kunde höra de få sekunder bilen var igång så lät den inte konstigt, inget rassel från motorn eller liknande.

Vad tror expertisen?

/Martin
Länk
Har undersökt lite mera nu, det är INTE bensinpumpsreläet.

/Martin
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fick precis samma symptom på min gammla 528 en gång. Då var det en slang på insugsbälgen som hade hoppat loss. Kommer inte ihåg vilken bara.

///Jesper

BMWCS #5494
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kolla så att inte du blåst av plastlocket på LMM, det brukar hända på just 518 av senare mod.Det går att fixa med typ sikaflex el liknande.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Ska kolla om det är någon slang eller kanske plastlocket som är av. Men ska det verkligen ryka och lukta bränt då?

/Martin
Länk
Har varit ute med ficklampan nu, det var inte plastlocket på LMM utan istället undersidan av metall som lossnat.

Än en gång har man sparat fina pengar med hjälp av forumet!
Tack!!!

/Martin
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Det går att limma men använd inte silicon utan använd sika butyltätning el liknande.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Har PL400 hemma, funkar det?

/Martin
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Mm bör funka bra.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Nu har jag limmat fast plåtlocket igen på undersidan. Bilen startar men man måste hålla på gasen för att den inte ska dö plus att den går kasst, knappt körbar. Jag är säker på att jag fått det tätt och jag har kollat att luftmängdsregleraren rör sig fritt i LMM.
Kan det vara så att elektroniken i LMM inte funkar längre så att det är därför bilen går dåligt?

En annan sak, vad är det för kontakt som sitter på luftburkens högersida (sett i färdriktningen). Det är två sladdar som sitter på vars ett stift? Det ena stiftet lossnade något när jag tog av sladdarna. Kanske är detta något som påverkar bilens gång?

/Martin
Länk
Ingen som vet?

/Martin
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.