AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.968

Passar en cd-växlare från Z3 i en E46?

Sida 1 av 2
Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Funderar lite löst på att komplettera Business cd:n i min E46 Touring med en cd-växlare.

Har hittat ett par säljes annonser här på Autopower men jag önskar dock få klarhet i om det bara är till att montera in en BMW orginal cd-växlare från en Z3:a i min E46:a?

Kommer en sådan att passa rakt av eller blir det några problem?
Kommer man att kunna styra växlaren genom multiratten eller?
Vad är ett rimligt pris för en beggad org. BMW cd-växlare?

//Fredrik
bole
köp en alpine MP3 cd växlare...mkt bättre val
Dy
370
Dyngrak
Det tror jag säkert fast en sådan lär väl kosta en hel del mer också?

Priserna på de beggade cd-växlare (från Z3:or) som jag sett låg på drygt 1000 kr.

På vilket sätt är Alpine ett bättre val förutom att den kan spela mp3?

//Fredrik
bole
well ... jag har eftermonterat en alpine cd-växlare i min... o hade en äldre cd-växklare från bmw...ljudet var bättre...mp3-funktionen åxå + att man slapp problemet när cd-växlaren hackar när man kör på en lite gropig väg...alpines har silikonkuddar i... men men ... grejjen är att ha 6x20 låtar e MYCKET sämre än att ha 6x100 låtar i bilen...det e väl den viktigaste orsaken...en ny bmw-växlare kostar 3k fast utan mp3 funktionen..en ny alpine går att hitta för 3-3,5k åxå på nätet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte är helt ute och cyklar, passar den inte!

Däremot har jag för mig att det är samma växlare till E46 och E39.
Kablaget är givetvis inte detsamma men själva växlaren.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Shit, det är väl typiskt att inte Z3:ans växlare skall passa då det är sånna som finns till försäljning : (

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Någon som vet om en ALPINE CHA-S624 också passar i en E46 som har Business cd:n?

//Fredrik
bole
jag har monterat CHA-S634 med min Business RDS/Radio/KAsette och dragit själv kabeln som följer med cd-växlaren från radion ända bak till bilen...det är en hel del planering ... eftersom din bil är -00 så är det antagligen fördraget o du behöver nog bara växlaren ...
bole
ps: 624 har INGEN MP3 funktion...satsa på 634 istället...finns att köpa i england för ca 2800-3000 SEK det är INTE värt att köpa i sverige då ALPINE's återförsäljare säljer dem för ca 5000kr
Dy
370
Dyngrak
Något tips på vars man skall köpa i England?
Hur är det med Tyskland?

//Fredrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm... å jag som gav bort CD-växlaren från Z'an.. ink hela orginalstereon och högtalarna.. Äh, det är ju bara pengar... :-)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
bole
well jag köpte min på Länk

sen fick jag köpa själva cd-hållaren på BMW inklusive alla skruvar o så + man måste köpa ny sida för bagaget här har du länk på hur man gör

Länk
bole
Jag skulle aldrig montera en ICKE-MP3 cd-växlare om jag hade haft en CD-spelare iofs....med växler fårru lixom gå ur bilen o byta skivor kan va jobbigt vid oväder... MEN MP3-växlare e nåt annat..då kan du ha mellan 100-150 låtar per skiva x 6 skivor=inget behov att springa ut o byta :) då ere ca 600-900 låtar vilket motsvarar 30-40 stycken cd-skivor o så många har man väl inte i bilen
Dy
370
Dyngrak
Okej då, ni har övertygat mig om att det får bli en växlare som kan spela mp3, måste ju medge att det trots allt är värt de extra kronorna : )

Då var man på jakt igen då!
Ingen som vet av någon beggad Alpine 634 med nödvändiga tillbehör? En sådan skulle ju bli en perfekt julklapp till mig själv : )

//Fredrik
bole
begagnad ere svårt att du hittar... jag tänkte först köpa en BMW Business CD ... sen upptäckte jag att begagnade håller sig rätt högt i pris, en bilskrot i malmö ville ha 2200 för den. Tänkte skitsamma bättre o lägga ut 600kr till + adaptern(eftersom det inte var fördraget hos mig) o installera detta + jag har jo kasett funktionaliteten kvar
re
41
replica
328ci -00
Det verkar som det är specialpris 624an, runt 2000kr ligger den på.
Länk

re
41
replica
328ci -00
634, menade jag =)

bole
624 är utan MP3 funktion :)
Dy
370
Dyngrak
replica:
Kanonbra tips, knapp 2000 spänn för en helt ny 634 alltså, det måste väl vara en bra pris!

Vilka kostnader tillkommer sedan, var det någon typ av adapter som man måste ha också?
Vars köper man "tillbehören" som behövs?

//Fredrik
bole
du behöver en soundlink adapter vilket de åxå har till bra pris...sen behöver du bmw-original sats för cd-växlare som gör att du kan montera den i bagaget + sidomasken som är anpassad till växlaren...
bole
Dyngrak kolla alla länkar jag gett dig och se om det e kabeln är fördragen i din bil...jag har haft detta på tal många gånger ..sök efter modellen på cd-växlaren lr bara "cd-växlare" så hittar du
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.