|
|
|
|---|---|
|
hej, jag byte oljan nyligen men oljan är inte helt ren som det ska, frågade verkstaden han säger att gammla oljan var mycket dåligt skick så när man byter ny olja ändå det blir kvar lite gamla oljan då den nya oljan blir lite svart... hur mycket det kan stämma? MVH | |
| Verkstaden har rätt. Byter du olja utan att byta oljefilter, blir den nya oljan svart nästan direkt. Dessutom: om du häller i syntetolja i en så gammal motor som du har så löses en del gammalt skräp upp i oljekanalerna och färgar oljan svart. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer hur mycket som helst :)) ///MVH Hasso Länk |
| hej, har byt båda olja och filter | |
|
ska jag byta en gång till oljan?? hur snart ska jag göra det? oljan luktar brännd... |
|
|
bara för att oljan e svart betyder inte att den e dålig... Länk |
|
|
Eftersom verkstaden sa att gamla oljan var i mycket dåligt skick och du samtidigt upplever att den nya oljan svartnat snabbt, tyder det klart på att din motor varit/är smutsig invändigt. Jag skulle råda dig till ett nytt olje- och oljefilterbyte ganska snart för att få ut merparten av den smuts som den nya oljan verkar tvätta bort. Lite gammal olja står alltid kvar i motorn när man byter olja, det kommer man inte ifrån om man inte använder "sköljolja" innan oljebytet. Oljefiltret skall för övrigt alltid bytas när du byter olja, annars riskerar du att smuts som samlats i det gamla filtret löses upp av den nya oljan och ökar slitaget i förhållande till om du inte bytt oljan alls..! Att säga att syntetolja generellt löser upp mer smuts än annan olja, är inte korrekt! All modern olja innehåller detergentadditiv och det är dem som gör merparten av rengöringen. Däremot är det korrekt att de flesta syntetiska basoljorna har naturligt bättre renande egenskaper än mineraliska basoljor, men basoljehalten i en normal olja är bara ca 70-80%, resten är olika additiv. Resultatet blir att man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv i en syntetisk olja, som i en mineralolja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Luktar oljan bränt, är det läge att byta så snart du kan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
när man tappat ur "all" den gamla oljan så finns ändå ca 0,5 liter olja kvar i motorn. Det är dessa rester som orsakar den snabba missfärgningen, den nya oljan har ändå kvar sina positiva egenskaper trots utblandningen, men vill man vara pedant så är det bara att köpa en dunk snålolja vid varje oljebyte och hälla i, dra runt motorn några varv och sedan tömma ur för att få ur så mycket skit som möjligt. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
en intressant diskussion, faktiskt:))) spelar d en stor roll om man har en speciell sorts vinterolja eller går d bra med d vanliga? |
|
brattwurst |
Hej Natasha ! Tycker det låter konstigt att din nybytta motorolja vart svart nästan med en gång. Var det här oljebytet ditt första syntetoljebyte ? har du alltit tidigare kört på mineraloja/delsyntet ? I annat fall låter det ännu mer mysko. Var det en seriös servicestation du anlitade, var du kanske med vid oljebytet ? Vilken sorts olja pyttsade de i motorn. Jag har en ännu äldre BMW än din med hela 20.000 mil på mätaren, när jag byter motoroljan på den så är den sedan ren som flytande ljus honung i minst 200mil. Och den luktar ej heller bränd efter 700mil då jag alltid byter den. |
|
Bumer, beror ju på vad din "vanliga" olja har för kallviskositet och var i landet du bor. Ju kallare vinter desto bättre med en tunnare olja, bor du långt norrut så kan det vara en klar fördel att köra på en 0w30 olja ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
En modern syntetolja kan man med gott samvete använda året runt. Lämpliga viskositetsområden för vårt klimat kan vara: 0W30, 0W40, 5W40 och 5W50 (den sista är onödigt "tjock" om man inte kör väldigt hårt på sommaren). Ovanstående viskositeter är tillräckligt tunnflytande när de är kalla och samtidigt tappar de inte för mycket i viskositet när de blir varma. Dessutom är det så att en syntetolja med varmviskositet 30 har betydligt starkare oljefilm än de flesta mineraloljorna med samma varmviskositet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har alltid fått höra att svart olja in princip är dags att byta då den innehåller "skräp" (läs:sot och övriga rester ifrån explosionerna). Sedan har jag även märkt att mineraloljan blev snabbare mörk än vad syntet och delsyntet blev. Du skulle ju alltid kunna testa sköljolje som någon av ovanstående personer påpekade. |
|
|
Johan B : Har syntetolja i min just nu, (325 89). Tycker att den blir skrämmande tunn när den blir varm och funderar på att byta till delsyntet nu istället. Mineral ska tydligen inte vara bra för den motorn. Mineral orkar jag heller inte med för då måste man tydligen byta olja väldigt ofta... Har hört att du är lite av en "oljeguru" här på forumet och skulle gärna vilja veta vad du rekomenderar för olja och viskositet, jag kör gärna året runt för jag åker inte så mycket (ca 1000mil / år) Mvh Mikael J |
|
|
m_johan84 > Varför skall du byta ner dig till en delsyntet? En delsyntet med samma varmviskositet som en helsyntet är lika "tunn", helsyntetolja "tål" dessutom värme bättre än en delsyntet. Kör med Mobil 1 5w-50 i bruks 325an, inga som helst problem, byter vart 500-700mil. Körde Castrol RS 0w-40 innan, heller inga problem trots att den är tunnare. Med SLX 0w-30 däremot som jag hade i vid ett "mellan byte" kunde man däremot skönja lite mer oljud (motorn har trots allt gått 18000mil utan renovering). Sök på forumet så hittar du mängder med trådar där Johan B har gett svar på vad som är bäst, sammanfattningsvis är det dock bäst att köra med en bra syntetolja (ex. har Biltema en Helsyntetisk 5w-40 olja med OK klassning API-SJ om budgeten är snäv). /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
brattwurst |
m-johan84 Jag vill rekommendera dig att använda en helsyntetisk olja..Om du upplever att den blir tunnare varm..så byt då till en olja med ett högre värme index typ: 5*50 finns även 10*60 men kall index 10 är väl lite väl högt för årstiden, finns tyvärr ej i 5*60. Har du en gammal bil med många mil så använd då ej typ: 0*30 5*40 då de blir mkt tunna som varma. Dessutom hörs allt slitage slammer från motorn. Mkt av de irriterande ljuden försvinner med ett högre varm index. Använder du tex 10*60 så blir det riktigt tyst. |
|
Tja, svaret är redan givet! Om oljan blir för tunn när den är varm, byt till en olja med högre varmviskositet.... Mikael J, hur har du kommit fram till slutsatsen att oljan är för tunn? Varm olja skall vara tunn för att klara av att bilda oljefilm även i tunna spalter i motorn. Om du inte märker av något mekaniskt problem (typ oljud eller liknande) är oljan troligen tillräckligt tjock för motorn. I övrigt räcker normalt 30 eller 40 som varmviskositet i nästan alla friska motorer. Är motorn äldre och sliten kan 50 eller 60 komma på fråga. Vissa hårdtrimmade och mycket hårt gående (typ bankörning) motorer, kan behöva 50 eller 60 som varmviskositet även om de är "friska". Att oljan mörknar är ett bevis på att den faktiskt sköter sitt jobb - att tvätta rent motorn invändigt och binda smutsen i oljan så att större partiklar filtreras bort i oljefiltret. Att mineralolja svartnar snabbare beror på att den i sig själv blir smutsigare när den bryts ner av värme. Men är det en "bra" mineralolja, skall den ändå klara att hålla motorns delar rena. "Sköljolja" är lite overkill om man använder bra olja i övrigt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.