|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skall till och byta batteri till min 528iA-98, och jag undrar om man behöver ladda batteriet för att uppnå full kapacitet innan man byter. Eller är det bara att byta och tuta och köra? Det batteri jag funderar på att köpa är ett Exide på 88Ah, orginalbatteriet är visseligen på 90Ah men är samtidigt bra mycket dyrare 1530:- mot Exide 1060:-. Tror ni att detta batteri är ett bra val eller? /Wengen | |
|
Dom brukar vara färdiga att använda...åtminstånde på mindre försäljningsställen...det där batterit lär nog funka bra antar jag, själv brukar jag vilja byta upp mig lite grann i Ampere...det är ju bara bra... //Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska helst aldrig minska Ampertalet även om nyare 528or leverares med 80 amp.Men då är det den nya typen av batteri. Kolla även på den andra angivna ampertalet kan stå typ 620A på batteriet är det ett lägre värde typ 300 ellet nått ta ett annat fabrikat. Du får i ett 100Amp batteri finns säkert Exide som är på 100 också. Annars är Varta Blue Dynamic 100A ett bra batteri, det kostar nog inte lika mycket som på BMW, kolla runt lite på priser. För att få 100% kapacitet så kan det vara lämpligt att även ladda ett nytt batteri i 24 timmar innan användande, eller ganska snart efter montering, jag gör åtminstone detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, vet du någon bra batteriladdare att rekomendera? Funderar på att investera i en ny laddare men vet inte riktigt vad jag skall tänka på. Några förslag? /Wengen |
|
|
Glöm att besvara min fråga ang. batteriladdare, har sökt och funnit metervis med förslag och tips vad man bör tänka på. /Wengen |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag köpte en trevlig liten sak på Clas Ohlsson som hette C-tek förra veckan och den har fått lovord lite över allt och verkar vara överlägsen en vanlig "garageladdare". Den funkar riktigt bra så jag kan hålla med i resonemanget. 495 kr. laddar upp till 90A batterier. ///MVH Hasso Länk |
|
C-tek är riktigt trevliga laddare! Köpte en XS7000 för något år sedan och den fungerar mycket bra! Länk För övrigt håller jag med Hasso om att det inte är någon nackdel att ladda upp batteriet innan du monterar det, kanske inte helt nödvändigt men definitivt ingen nackdel! Det beror lite på hur du kör, kör du mycket långkörningar kommer du ju att ladda upp batteriet under körningen... Även resonemanget om batteristorlek delar jag! :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har nyss kopplat in min c-tek laddare då jag troligtvis har dåligt med kräm i batteriet beroende av konstanta kortkörningar max 7km per gång under en längre tid,jag antar att batteriet är dåligt då jag börjat få lite konstiga elektronikbuggar som tex att inner belysningen mitt i allt tänds utan att dörrr eller liknande öppnats. Radiodelen gick inte på förän jag kom hem och kopplade in laddaren.Jag tror att c-tek är den bästa/smidigaste laddaren på marknaden,min var av en enklare modell än Johan B´s. |
|
|
Hasso, det var just Ctek-laddaren som jag också blev frälst av efter jag sökte på batteriladdare. Fick upp en hel del positiva erfarenheter kring just Ctek. Det får bli en tidig hjulklapp till mig själv. /Wengen |
|
|
En sak till. Har ni Ctek-laddaren fast monterad i bilen, så tex när man kopplar in motorvärmaren så underhållsladdar man även batteriet? Tror ni att det annars kan vara en bra lösning för mig som mest kör korta sträckor. Jag bor ju i östersund så batteriet får ju känna på lite kyla nu när det börjar nalkas vinter med massor av -grader. Och i så fall vart monterar man smidigast laddaren, bör väl kanske vara i motorutrymmet eller? /Wengen |
|
|
Om du har elektrisk motorvärmare, finns det smidigare laddare för både Calix och Defa, som integreras i motorvärmarkablage-systemet. Länk Länk Jag vet dock inte pris på dessa, och det är en mer oflexibel lösning så till vida att man enbart kan använda den laddaren till enbart den bil som den är monterad i... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmmm, nu vart det svårt. Visste inte att Defa hade en så pass smidig laddare. Det får nog bli priset som får avgöra. Någon som har denna laddare monterad på sin bil? och i så fall vilka erfarenheter har ni av den? /Wengen |
|
Jag skulle föredra att ha en C-tek laddare under huven, Defas är mera en underhållsladdare än batteriladdare har jag fått för mig. Räcker inte till riktigt vid "ogynsamm körprofil" om man dessutom har bensinvärmare. C-tekladdaren är både och blev mitt val. går ju att göra en snygg installation med en intagskabel för motorvärmare och grenuttag med eluttag under huven om man så vill. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har också en C-tek-laddare och är mycket nöjd. Jula säljer den större (upp till 120Ah) Länk för 689 kr. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tänk bara på att om man väljer att använda eller installera CTEK-laddaren ute i bilen så finns det vissa risker. Nätkabeln har PVC-isolering vilket inte är tillåtet att använda utomhus vid minusgrader. Möjligen i kupén, kopplad till värmarens uttag och t.ex via cigguttaget om detta är direktkopplat till batteriet. Bättre är isf att koppla ett separat ladduttag nånstans för laddaren med en vettig stickpropp osv. Risken med PVC-isolering är att den lätt spricker och blottar ledarna vid kyla, det är lätt att få en strömförande bil vilket också har hänt, lömskare risker är svåra att hitta. På www.elsak.se kan man läsa dessa och liknande risker. Kolla gärna på hur mycket skit bland elprylarna dom hittar och stoppar. Brukar även vara en hel del bilprylar mm, från ställen som många läsare här känner väl till. FP |
|
|
Kloka ord från Folke! Just sladdarna är nog det som förvånar lite att de inte håller bättre kvalitet på C-tek. De blir lite osmidiga när det inte är varmt...det gäller både nätsladden och sladdarna som man kopplar in till batteripolerna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om jag minns rätt står det att den inte får fast-installeras i motorrummet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hmm jag har min bil på laddning med ctek utomhus just nu och det är minus 14 men med smockfullt garage som vanligt så är det ett måste trots risken för strömförande bil. En annan fråga behöver min BMW mer startström än tex min gamla volvo jag fick nämligen ringa efter start hjälp idag på byns köpcenter=lätt pinsamt,när inte bilen ville starta trots att all innerbelysning lyste fläkten fungerade som vanligt med full kraft men startmotorn slog inte ens till ett enda försök det var helt dött. |
|
|
Det skall stå i anvisningen för denna typ av utrustning att den är avsedd för inomhusbruk osv, samtidigt trycker CTEK på att den är vattentät osv, det blir lite dubbla budskap. Kan nog stämma att BMW-sexan vill ha lite mera startström, och man kan inte så lätt bedömma batterikapaciteten på mindre strömkrävande tillbehör som innerbelysning mm. Det är när solenoiden drar in och startmotorn börjar dra som det märks. Ett tips som kanske verkar motsägande men som stämmer är att koppla på t.ex lyse eller fläkt på max nån minut innan start vid kyla. Den lilla uppvärmning som blir internt i batteriet då kan hjälpa till när sedan startmotorn skall ha ett par hundra A eller mera. FP |
|
| Det var det tipset med lyse och fläkt jag gjorde men det ville sig inte ändå,åker väl antagligen på ett nytt batteri jag också får passa på nu när dom har 20% på batterier hos BMW/Luleå. | |
|
Batterier tenderar att lägga av vid de mest olämpliga tillfällen, aldrig hemma vid garaget t.ex. Skumt ändå om det verkligen inte hördes ett eller flera kraftiga klick från solenoiden när du försökte starta. den drar visserligen 20-30A i startögonblicket men den riktigt stora strömmen förbrukas inte förrän den slagit till osv. Skulle kunna vara nåt fel med tändningslås/startspärr också, eller det hjälpte direkt med startkablar osv? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.