AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
925

Vad är det som tickar i motorn?

mi
447
min528
525tds Touring -93
Fick nyss lite tips här på en annan tråd att om nån ventil tickar i motorn så ska man kollla om kamaxelloberna är slitna...för om dom är slitna så tickar det vanligtvis!

om man tänker såhär: tickar det..så är det väl nästan självklart att kamaxeln är sliten...för av nån annan anledning kan de inte ticka (om inte ventilspelet är aldeles åt helvete)

eller hur?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hydrauliska ventillyftare kan skapa ett ganska högt tickande om de är lite otäta och inte orkar hålla oljetrycket uppe.

Insprutningsventilerna kan föra rätt mycket oväsen de med. Många tror att det är kamaxel och ventiler som låter, när det i själva verket är bensininsprutningsventilerna som skapar ljudet...

Det kan vara svårt att höra varifrån ljuden kommer, men man kan antingen ta en stor skruvmejsel och sätta spetsen mot motorns olika delar och sedan lägga örat mot skaftet, eller ta en liten bit trädgårdsslang och göra dito, då får du ett enkelt "stetoskop" och kan förhoppningsvis lokalisera ljudkällan!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja jag har lokaliserat det till 6:e cylindern! det låter bara vid gaspådrag när man kör! det är inte spridarna

å hydrauliska ventillyftare är det absolut inte i min ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det kan stämma... :o))

Jag skulle lyfta på ventilkåpan och kolla om kamaxeln ser fräsch ut.

Även läckande grenrör kan skapa ett tickande ljud ibland.

Hur är ventilspelet? Felaktigt ställda ventiler kan ticka.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja de har du rätt i...läcker det så kan de låta som det!

ska kolla på de där på måndag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.