|
|
|
|---|---|
|
Försöker naturligtvis vara så snäll som möjligt mot sin automatlåda, som vid haveri kostar en del. Har följande fråga: Vid stillastående (t.ex. vid trafikljus) på tomgång, skall man lägga in "neutral-läge", eller skall man ha växeln ilagd och hålla på bromsen ? Jag inser att det inte spelar någon roll om man står stillastående med växeln ilagd i 10 sekunder. Men ökar slitaget på lådan om man står längre tid, t.ex 3-4 minuter. Vad är det igentligen som händer i lådan när växeln ligger i och man har foten på bromsen ? | |
|
Bra fråga. När du säger det så har jag oxå undrat. Nu vet jag inte om kopplingsprincipen är densamma som på en manuell, men om det är det så borde ju tryckplattan och lameller slitas en del. Jag har aldrig sett en nerplockad automatare men bytt ett par manuella kopplingar. Dock inte på BMW. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
| En automatlåda har ingen koppling utan en momentomvandlare (turbin), som sitter där kopplingen sitter sitter på en manuell, mellan motor och låda. Den har en hydraulisk kraftöverföring som fungerar ungefär som två fläktar som överför kraften via oljan. Jag vet att det här är en starkt förenklad bild, men principen stämmer tror jag. Vad jag vet så är momentovandlaren i princip outslitlig, eller med andra ord, den ska hålla så länge att det inte är några problem iallafall. | |
|
Ok. Tack. Finns alltså inga slitdelar som på en manuell då? Förrutom delarna i själva lådan. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
| Har man bara tillräcklig mängd olja samt att den är fräsch. Och att man står på tomgång 1-2 minuter före man kör iväg så att oljan får bli lite varm så ska en automatlåda gå hur länge som helst. | |
|
Tror t.o.m att min bok säger att man inte skall lägga i friläge vid kortare stopp typ trafikljus. Tar väl klart lite kraft och några droppar extra iofs. FP |
|
|
Momentomvandlaren (turbinen) är en separat enhet och den delar inte olja med lådan... Genom att kraftöverföringen i momentomvandlaren sker med olja så är slitget nästan noll... och genom att ingen förbränning sker så håller sig oljan hela tiden i gott skick... Lådan och momentomvandlaren (turbinen) är två helt skilda komponenter och jag har faktiskt aldrig (på amerikanska bilar iallafall) hört talas om någon som slitit ut turbinen, trots rätt höga effekter... Vad jag vet om automatlådor (och jag är inte expert) så sliter det inget alls, förutom möjligtvis marginellt på några ventiler i lådor med hydrauliskt ventilhus (typ TH350), annars är det bara att ta det lugnt och ha kul, lådan är inte gjord av keramik... :) |
|
|
Det som kan utsättas för slitage är delarna i automatlådan liknar lameller dom är under tryck när driven är i.Men det är troligen låg belastnig när motorn går på tomgång.Så jag tror inte det är nåt att oroa sig för. |
|
|
Nu är väl du ute och cyklar lite "Osprey" Vadå "lådan och Momentomvandlaren inte delar olja"??? Vet du överhuvudtaget hur en automatlåda fungerar??? Visst är det separata delar, så tillvida att du kan separera dem utan att skruva isär dem. Var skulle turbinen få sin olja ifrån då? Separat påfyllning eller? Så till påståendet att man inte kan "slita ut turbinen". Det kan man visst... Har man för stor effekt på utgående axel i förhållande till stallvarv på turbinen, laddar oljepumpen för högt tryck. Oftas är det lameller eller oljepump som ger sig tidigare men har man otur så sticker även turbinen. Btf TH350 "hydraliskt vetilhus". Menar Du inte manuellt ventilhus?? Men det har ju inget med det här att göra.. |
|
|
Cyklar gör jag gärna, liksom diskuterar... och alltid öppen för att lära mig mer... Vad jag vet så är turbinen en separat enhet, skild från lådan på samma sätt som kopplingen på en manuell... olja får den genom att den är en sluten enhet... Klart att man kan slita ut en turbin, men på grund av att den är hydraulisk så håller den länge, givetvis förutom då man utsätter den för krafter den inte är dimensionerad för... du har viss erfarenhet av det här med och jag är absolut ingen expert på automatlådor, kan bara lite fundamentala fakta... Visst menade jag "manuellt ventilhus" med "hydrauliskt ventilhus", i motsats till de elektroniskt styrda som finns nu... Vet du förresten vad som har hänt med gamla klassiska lådor som TH350/450, C4/C6/FMX och Tourqueflite...? har de hängt med i utveckligen eller är det nya lådor på den fronten nu...? |
|
|
Turbinen delar olja med lådan,oljan kommer till turbinen där axlarna från lådan går in. Anders |
|
| Anders.N -- Ok, där lärde jag mig något nytt... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ospey: De gamla klassikerna har också blivit modernare med flera växlar o lockup de kommer ju ifrån automatlådans hemland.Den första kom nog redan på 40-talet i enklare tappning om inte tidigare. Men de bytt namn och beteckningar på vissa märken, så att göra någon jämnförelse ger jag mej inte på. Vissa har visst japanska automater numera läste jag nån stans för länge sedan med bestörtning. MVH Hasso |
|
Osprey: Hoppas det inte blir "Tour de France";) Vill verkligen inte vara "Messerschmitt" men måste gå in i debatten när uppenbara sakfel presenteras. Nog om detta. Som "hasso" skriver så skulle det bli ett "väldigt" långt inlägg om man skulle beskriva utvecklingen på de amerikanska lådorna ifrån det att de kom till dags dato. Men kortfattat så kan jag väl säga att när det gäller TH350/400 så blev de ju ersatta av TH700 (4petad) för många år sedan. Men.... de gamla lever vidare i åtskilliga "nybyggen" (har alltid borgat för att stå pall för höga hk/vrid uttag). Dessutom finns ett stort urval av converters för olika "stall" samt "shiftkit och "lockup". När det gäller C4/C6/FMX och Tourqueflite så har dom i stort sätt haft samma utveckling. Det är inte för intet som man på tex "strippen" föredrar och converterar till dessa gamlingar, istället för att behålla bla BMW lådor (även om dessa går att förstärka till en viss grad).. Hoppas du är nöjd med svaret. Staffan BMW525iA/Chevelle-70 (396/preppad TH350) |
|
Paap Reeder |
Hej automatlådeåkare! Har rivit och byggt två st zf4hp22eh. Oljan är den samma i momentomvandlaren som i lådan. Momentomvandlarna har olika dim för olika hk. Laddar Du för mycket i en för liten mmentomvandlare rasar momentomvandlaren. Gäller inom vissa gränser. En 4hp22 tål ca 280 hk tror jag. Därför sitter det en 4hp24 med en betydligt större momentomvandlare i 750 med 300 DIN o s v. I lådan finns ett lamellpaket för varje vxl/funktion. Dessa lamellpaket är hydraulstyrda kopplingar med lameller. Står Du still på tomgång i Driveläget ligger 1.ans "lamellpaket i". Lamellerna slirar inte utan slirningen sker i momentomvandlaren. Laddar Du sedan fullt rör sig inte det lamellpaketet men när tvåan skall i slirar 2:ans lamellpaket inledningsvis precis som vilken koppling som helst. Varje gång Du vid stillastående lägger i D (eller ngt annat val)så kommer 1:ans lamellpaket att "gå i" efter en kort slirning. Det innebär att man teoretiskt kan slita ut 1:ans lamellpaket genom att bara stå still o växla mellan N o D. Trots det lägger jag i regel in N vid kortare stopp ty 2:ans paket tar mycket fortare slut ändå och man spar litet bränsle som annars går åt till att koka olja. Står Du still med 4000 varv och lägger i D, d v s motsvarande "sidestep" med en manuell låda kommer, kugghjulen och lamellpaketen från automaten att hamna i hanskfacket. Vad man kan tillämpa ibland (om man tex har en Hissingetraktor med höfläkt av värsta sorten i innerfilen vid rödljuset)så kan man i Driveläget ngn sekund innan (max 10 sek)hålla hårdare på bromsen samtidigt som man höjer varvet till ca 2000. När man sedan får grönt släpper man bara bromsen och flyger iväg. OBS att det då inte är lamellerna på 1:ans lamellpaket som slirar utan momentomvandlaren. Dock blir det svettigt för 2:ans koppling... men den tiden den sorgen och då står det redan nästan 70 på hastmätaren. MVH /// Paap Reeder |
|
paap .. man bör väl kanske tillägga att det är viktigt att ha en välservad låda om man skall ge sig på att stalla lådan.. ;) |
|
|
Staffan -- Jag kommer aldrig att betrakta någon som kan mer än jag och som lägger fram det på ett sakligt sätt som en "Messerschmitt" :) att få reda på att man har fel har ju den trevliga effekten att man lär dig något nytt...*ler* och jag skriver aldrig något här som jag inte antingen kan bemöta, eller erkänna att jag hade fel... :) dock skriver jag aldrig något som jag inte är säker på om det kan orsaka problem för någon... hmmm...*tänker* Chevelle -70:an, var det samma kaross som 69:an eller... och ja...*ler* en 396:a hade ju inte varit dumt... jämfört med min lilla 244:a...*ler* Staffan/hasso/Paap Reeder -- Mycket intressant information och kul att höra lite om tekniken och gamla klassiker, har nog (tyvärr) tappat kontakten lite med det nu... även om jag säkert ramlar tillbaka så småningom igen... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.