|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag skulle behöva lite råd inför mitt köp av en beg. bmw. Har funderat på en 540i sedan-01, automat med c:a 10,000 mil på mätaren. E-39 är vad jag har förstått en väldigt omtyckt och gedigen bil mina funderingar/frågor är följande: -Är mitt val av motor för extremt? -Vad är prisskillnad (uppskattningsvis) för oljeservice, insp1, insp2 mellan tex. en 530 vs 540? -Är bensinförbrukningen väldigt mycket högre på en v8 mot en rak 6:a? -Vilket motor alternativ rekommenderas? -Kända/okända fel på modellen? Ja jag har nog ännu flera funderingar men får nöja mig med dessa. Vänner har avrått mig tycker bilen är alldeles för stor och dyr i både försäkring/service. Jag åker mycket i arbetet och skulle tycka det var skönt att ha en större starkare bil, men kanske är en 540 för extrem........... Att köpa eller inte köpa...det är frågan:) Vh/KB | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Använd ---------------------> Länk och du kommer hitta så det räcker. PS Om du är tveksam inför bensinförbrukning kan du sluta att läsa här. DS Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
- Nej en 540 är inte extrem. M5 är lite närmare extrem isf. - Skiljer inte nämnvärt mkt i servicekostnader 540 - 530. - Bensin - 540 = 1.3-1.5L/mil, 530 = 1.1-1.3L/mil - R6 är ett förnuftigare val då du kör mkt (bensinförbr.) - V8 är ett roligare val (enligt mig), mera kraft (tunnare plånbok om du kör mkt) - Kända fel - som sagt använd "Sök inlägg" -->Länk Försäkring är hyfsat dyr på 540, beror ju på vad du jämför med. Kostar väl dubbelt så mkt som en Volvo (Volvia försäkr.) /Lazze Länk |
|
|
Dessa ständiga anmärkningar på 540:ns bensinförbrukning. Nu äger jag ju visserligen inte någon 540 själv (men jag skall titta på en imorgon! :D). Men mina beräkningar är som följer. Vi kör ungefär 1000 mil per år. Vi har idag en 328 som ligger på strax under litern. Säg 1 liter per mil för enkelhetens skull. Antag därefter att 540:n ligger på 1,5 liter per mil. Skillnaden är alltså 0,5 liter per mil, dvs. cirka 5 kronor milen. Det blir 5000 kronor på ett år, totalt ungefär 420 kronor mer i månaden. Det är det värt, tycker jag. |
|
| Jag snittar 1.12 liter/mil på de senaste 5000 milen. Kör 540iA -00. | |
| Många intressanta svar. Pabo gällde ditt snitt blandad körning? Det låter inte speciellt farligt med tanke på motorns storlek, sen förstår jag givetvis att ju "tyngre högerfot" man har desto törstigare bil:) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
På ett år snittade jag 1,4 L blandad körning. Landsväg 50% - stad 50% Ibland kom jag ned mot litern på motrorväg. Det jag vill ha fram är att om man redan innan tycker att bensinförbrukningen är en "issue" vill jag avråda från köp. Då milkostnaden är betydligt högre än så. I princip allt är dyrare till en 540 jmf med en 528/525/523/520. Jag säger det igen. 540 köper man för att man vill ha en! inte för att få en god bilekonomi. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Låg också kring 1,4 l/mil med min fd 540iAT -00. På semester i Sverige (=mycket landsväg) kom jag ner strax under litern medan jag på en Europasemester låg kring 1,05. Jag gissar att 540:n drar ca. 3 dl mer per mil jämfört med motsvarande 530 när det gäller "min" blandade körning. Då jag kör drygt 2000 mil om året så blir det ungefär 7000 kr i ökad bensinkostnad. När det gäller försäkring så låg 540:n på knappt 11.000 kr/år medan en 530 skulle hamna på ca. 6.700 kr/år. Totalt för bensin och försäkring blir det alltså drygt 11.000 kr/år. Service och reservdelar skiljer säkert de också men jag tror inte det är så farligt. Många delar ju är gemensamma. 540:n är en kanonbil men då jag köpte den så var alternativet nedåt en 528:a. I dag hade jag valt en 530. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Jag har en bensinförbrukning som ligger på 1.27l/m räknat på senaste halvåret, blandat körning. Och jag gasar rätt bra,men 4l motorerna kanske går billigare. |
|
|
Det här med blandad körning är alltid vanskligt att jämföra. Det jag märkte med 540:n var att den drar extremt mycket vid kallstarter på vintern, statskörning och korta turer. Själva kör jag till och från jobbet dagligen, ca 23 km i en ritkning och det är 70% motorväg och resten stadskörning i mellanstor (Lund) och större stad (Malmö). Utöver detta så blir det en del småturer i ovan nämda städer samt ett fåtal landsvägsturer. Körde ett tag dagligen till en kund och då hade jag ca. 50 km i en riktning och kunde då se en rejäl minskning i bensinförbrukningen. Kör numera en Volvo V70 2,4T och med ganska identisk körning så drar den givetvis mindre men det man reflekterar över är att skillnade mellan högsta (mycket stad och korta turer) och lägsta (landsväg/motorväg) är mycket mindre. ___ BMWCS #5157 |
|
Helga |
Jag kommer inte under 1.06 blandad körning med 528.an //Helga |
|
En annan fundering jag har. Är det stor skillnad i sittkomfort på bmw:ns komfortstolar vs sportstolar? Jag har nämligen lite problem med rygg/nacke, någon som har erfarenhet av vilket som är att föredra? Sen har jag stött på olika skinninredningar, Alcantara/mocca eller vanligt svart skinn. Är båda lika slitstarka? Har nämligen djur som hårar en del:) Vilket är lättast att hålla rent? Tacksamm för alla svar som inkommit:) vh Kermit |
|
Plumber |
Komfortstolarna är sköna, du kan vika stolsryggen på mitten, det och svankstödet är guld värt. Sportstolarna till E39 har jag inte provat någon längre sträcka. |
|
Tack för informationen Plumber. Det låter som det är sköna stolar. vh/ Kermit |
|
| Köpte en 540 för nio timmar sedan och därefter kört Skåne - Stockholm i ett svep. Komfortstolarna är underbara! De var ett måste för mig eftersom vi även hade dem i 528:an. Snittade 160, ungefär, och bensinförbrukningen (enligt datorn) låg på 1,17. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sportstolarna är hårdare att sitta på , inte riktigt lika bekväma, har man ryggproblem så är nog komfortstolarna att föredra. ///MVH Hasso Länk |
|
Det här med stolarna kan vara viktigt att tänka på. Jag har lite tendens till ryggproblem och jag sitter oerhört bra i komfortstolarna. Har sportstolar i 328:an som jag aldrig riktigt blivit vän med. Men det är som sagt personligt. Aldrig fel att testa! Kolla mail Hasso! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vet att Janne Söderman berömde komfortstolarna efter nonstopresa från Frankfurt med sin nya 528, och han har visst en hel del bekymmer med ryggen, har visst fått avstått från att spela golf bla. men om det beror på motståndet vet man ju inte :)) Jag har själv kört 70 mil utan upphåll, och inte en tendens till trötthet med min 528. Jag har alltid hållit Volvos stolar som marknadens bästa sedan många år men dessa är bättre. ///MVH Hasso Länk |
|
Låter som att komfortstolarna är ett bra tips. Kikade in på din länk Hasso, är det verkligen komfortstolar i din 540? De komfortstolar jag har sett har inte haft möjlighet att "förlänga" stolen så man får ett bättre stöd för benen (om man är lite längre), det har jag bara sett på sportstolarna + att de är mer urskålade. Det är detta som jag tycker är viktigt, sitter sportstolar i min och fästmöns 316 och de är verkligen komfortabla.Man sitter som gjuten i dem :) Kanske det finns olika sorters komfortstolar? vh/ Kermit. |
|
I 540 är det sportstolar mycket riktigt, men i 528an var det komfort om du läser tidigare inlägg ordentligt :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Mycket skönare med komfort stolar vid längre turer. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.