AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.022

länkarmslagring fram?

inte så haj på va alla grejer under bilen heter å gör, fick en 2:a på bes. "länkarmslagring, fram vänster, främre, glapp", men besgubben snacka om spindelleden? kan man göra de själv?

___
IS POWER
låter mer än de går :D
spindelleden går att byta själv...montera väck bärarmen genom att lossa dom två bultarna som sitter i balken under bilen, sen lossar du fästet i rambenet, kan vara lättare att ta uppifrån ner genom motorrummet med en massa förlängare, sen lossar du muttern på spindelleden och trycker ut den från hjulspindeln, sen köper du en ny led och lämnar bort bärarmen till ngn som har hydraulpress så pressar dom ut den gamla och in den nya på 5 minuter, sen monterar du tillbaka bärarmen...lätt!

MVH
Johan K
glömde, du måste också lossa kränghämmarens fäste, sitter i bärarmen och du kan inte missa det

MVH
Johan K
hehe, okej tack för hjälpen...

___
IS POWER
låter mer än de går :D
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är länkarmslagringen du fått anmärkning på, inte spindelleden. Den främre är alltså den av de två som sitter längst fram på bilen, i detta fallet utgörs den av en kulled...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Dock ser dom snarlika ut och monteringen är också lika, ner med länkarmen o pressa ur den gamla o dit med den nya! Likartad kulled som den som kallas spindelled!

Kolla över övriga leder samtidigt, då bilen kräver en framvagnsjustering efter bytet!

///Magnus
brattwurst
Det är inte riktigt så lätt att byta länkarmsbussning som vissa gör gällande. Det är ett jäkla risk företag som jag inte vill rekommendra.
Det kräver en sjuhelsikes stark hydralpress, samt att man vet om exakt hur spindelled samt länkarmsbussningen skall sitta monterade enl markeringar, annars går ej bilen att köra..då lederna ev, rör sig åt fel håll.

BMW själva säljer ej några lösa leder till E30 då de bestämt avråder från byte p.g.a att de anser att länkarmen är förbrukad när lederna är slut. Finns därför endast komplett länkarm att köpa. (Finns även på Biltema m,fl pris ca 6-700:-)

Genom att köpa en komplett länkarm besparar man sig garanterat en massa onödigt besvär & svärande.
Spindelleder och länkarmsbussningar är inga problem att byta så länge man har rätt verktyg. Men så är det ju ofta med bilmek. Har man bara rätt verktyg så är halva jobbet gjort! I detta fall krävs dock ett kraftigt pressverktyg och alla som påstår någe annat har fel. Iallafall om man vill att dom nya delarna som man monterar ska vara oskadda efter ingreppet. Att banka o slå in leder och bussningar är fullständigt förkastligt.

Att BMW inte säljer lösa leder numera har nog mest o göra med att dom vill tjäna feta pengar. Eftersom länkarmarna på e30 från fabrik tillverkades i gjutjärn så kan man "återvinna" dom hur många gånger som helst genom att byta enskilda leder = mindre dollars för BMW = bra för mig :-) Har själv bytt både inre och yttre led flera gånger med utmärkt resultat och det brukar handla om en 200-300:-/led. Lite skillnad mot att köpa en komplett "engångs-länkarm" i aluminium för över 2000 spänn från BMW som ej går att demontera enskilda leder på. Skulle då aldrig falla mig in. Och om man nu byter till en sån länkarm, vem vill då köra med den ena i aluminium och den andra i gjutjärn?? Och att slå till på 2 st länkarmar i aluminium för 4 lax är ju knappast ett alternativ för någon...

Mitt råd: Köp separata leder. Har man inte möjlighet att pressa in den nya leden själv så ta hjälp av någon som har pressverktyg. Försök inte att banka o slå in den nya leden. Den kommer inte att hamna på plats, men kommer förmodligen att bli deformerad. Är noga med att notera den gamla ledens position innan den avlägsnas.

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
brattwurst
RayGun.

Jag instämmer till 100%..Visste dock inte att de nya E30 länkarmarna är tillv i aluminium ?

PS. Funkar den nya lambdan fortfarande...?
brattwurst:

När jag köpte min 325:a så noterade jag ganska snabbt att ena länkarmen i framvagnen inte såg ut på samma sätt som jag är van vid, vilket jag tyckte var skumt.

Den ena var tillverkad i aluminium, men jag tror inte det var BMW-original. Hittade nämligen ingen BMW-stämpel i godset. Hur som helst så verkar det iallafall vara aluminium nuförtiden enligt ETK och priset är närmare 3000 kronor!! = 10 ggr så dyrt som att byta en separat spindelled!!

Skaffade på min bil "en riktig" originalarm i gjutjärn så att man i framtiden enkelt för en billig peng kan byta separata leder + att jag vill ha likformighet i bilen.

P.S. Jo då, lambdan verkar helt ok så här långt, men varför bilen tokstrejkade förra helgen är fortfarande lite av ett mysterium. Går ju som en klocka nu igen. Inte minsta tendens till jävelskap D.S.

brattwurst
RayGun.

Du kanske park BMW:n för nära farsans Skoda. :-))
brattwurst:

Visst, börjar o misstänka att den numera bekymmersfria gången kanske har o göra med Skodan ändå ;-) Nästa gång det blir problem så kanske man ska ta en kaffe hos den lokala Skoda-handlaren? *skratt*

Är länkarmen på M3an (alu) identisk med den vanliga gjutjärnsvarianten med undantag för k-hämmarfästet och materialet?
ev
10
evo_460
320 2d -87
Ska till och byta yttre spindelled på min e30, har fått ner länkarmen..
Det pratas om nån märkning på spindelleden, hur ser den ut/var sitter den?

Sommar: Saab 900
Vinter: 320 E30
Vardags: VW T4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.