AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
970

Dags för kylar byte...

Hellå!! Jag ska snart byta kylare... om jag har förstått det hela rätt så går det till så här.
bort med gamla kylaren, därefter så ska den nya dit och sen häller man i lite kylarvätska i behållaren (med öppet lock), och låter bilen så på tomgång.Och gasar upp emellanåt samt fyller på,för det kommer "slurpla" isig kylarvatten allt efter som.Det finns ju även kvar vatten i motorn.Tillslut så märker man när den inte suger i sig vatten nå mera kraftigt. Men hur märker man om man har fått luft i systemet? Hur ska man gå till väga på luftnippeln?? Något att tilllägga ang själva kylar bytet ??

tacksam för svar!!! MVH /jonas
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag bytte kylaren på min i full panik i sommras , satt fast ca 180 mil hemifrån med sprucken kyl och inga semesterdagar kvar att nalla på;-(

Jag fyllde på med vatten så mycke den ville ha innan jag startade den så fyllde jag den full mens den gick på tomgång.

Tog bilen och körde den riktig varm parkerade den i en uppförsbacke mens den gick på tomgång pillade upp luftskruven
och då så man klart och tydligt när luften försvann med vattnet som kom ur skruven "glöm ej att effterfylla mens du luftar".

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Glöm inte sätta på full värma inne i bilen. Har du ingen värme har du luft i systemet och vise versa!

Tempmätaren kan nästan hinna på arbetstemp området innan värmen kommer. Se upp för varmgång!

Blanka däck AB
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som Erikw frågar. Vad är det för bil? Det kan skilja sig en del i luftningsförfarandet beroende på model. E30 måste stå i kraftig uppförsbacke tex, medans e28 ska stå helt plant.

///Jesper

BMWCS #5494
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Har skruvat med så mycket bilar genom åren som bilmekaniker o aldrig ställt en enda bil i lutning för att kunna lufta, gör man på rätt sätt så finns det ingen anledning heller!

Första viktiga saken är att få i så mycket kylvatten och få bort så mycket luft som möjligt innan man ens startar motor.

Sen varmkör man motor under sträng uppsikt (alltså åker men inte en sväng med bilen, kan vara förödande för motorn!, gör inga såna amatörmisstag!).

Lufta under varmkörning o fyll hela tiden till maxnivå med kylarvätska, håll koll på när termostaten öppnar och låt bilen gå c:a 1 minut efter den öppnat, stäng sen av den en stund.

Starta på nytt o kolla åter luftnippeln o kylvätskenivån.

Självklart ska värmekranen vara öppen, o håll koll på tempmätaren under varmkörningen.
Det är grundläggande luftning, som kan göra på plan mark!

En BMW-motor har svårt o klara en överhettning, resulterar ofta i sprucken topp eller def. pack.

///Magnus
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Håller med dej Magnus

frågor:
a) Villka risker finns det om man blandar två olika glykol färger, tex fyller på några liter blå glykol när det redan finns röd i.

b)vad är det som avgör villken färg man ska ha? Undrar ifall man förstör vattenpumpen eller dyl om man byter färg. Tänkte bara om vissa glykol sorter är "mildare" eller "agressivare" än andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.