|
|
|
|---|---|
|
är det nån här som har lagt kompressor på sin bmw? jag har själv en bmw 325 coupe -94 som jag funderar på att lägga kompressor på och nu är frågan...hur mycket tål en originalmotor så den garanterat håller och vilket laddtryck man kan ha och hur mycket kompsänkning man ska göra? det vore tacksamt om nån kan berätta åt mej och hur mycket Hp man får! | |
|
Hej! Har inte byggt färdigt min motor än men jag ska dela med mig av en del som jag vet. GIK säljer turbokit till bl.a. 325 E36. Utan att kompsänka motorn kan man enligt dem och en del andra överladda med ungefär 0.4-0,5 bar om man vill vara på den säkra sidan. Deras effektuppgifter visar då 245 hp och 340 i vrid om jag inte minns helt fel. M50b25 motorn är en mycket hållbar motor av många anledningar. Oljekylda kolvar, 4 ventilsteknik med centralt tändstift, gjutet block, bra kvalite på grejorna + att det är en bra motor i sugutförande =) En del på forumet påstår att motorn klarar 500 hp om motorn är fräsch. Detta utan att byta några delar i motorn, endast kompsänka. En kille på forumet har bänkat 508 hp med 9,0 i komp. Hade nog inte kört riktigt så hårt personligen om dman ska vara vill vara säker men... När det gäller kompressorer råder skilda meningar om skruv eller centrifugalkompressor. Nackdelen med skruv är att de låter men jag vet inte om det gäller alla. Fördelen är att det tidigt finns ett högt laddtryck. Centrifugalaren följer ju motorns varvtal och påstås ge en karaktär mer som en sugmotor... Finns massor att läsa så det är bara att söka. Mitt tips är att du skiljer på fakta och fördomar och bildar dig en egen uppfattning iaf... Hoppas att det hjälpte dig lite... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
tack så mkt för tipset :) det var till stor hjälp så nu vet jag lite mera :) |
|
|
Titta på www.enem.se Under Lysholm hittar du info om kompressorer, vi håller dessutom på med en komplett sats till M50/M52, räknar med att ha den klar tidigt nästa år. Blir baserat på en Lysholm 1200 skruv, med eller utan laddluftkylning. mvh Jan Carneborn ENEM Sweden AB Mail: enem@telia.com Web: www.enem.se Tel +46 (0)8 7150400 Fax +46 (0)8 7159495 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.