AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.672

Fläktrems byte, fattar inte riktigt..

Mberg
Köpte en ny fläktrem, men jag förstår inte riktigt, det sitter ju två. och den som jag köpte ser verkligen inte ut att passa.. den jag tänkte byta är den som går från generatorn till.. vattenpumpen? Vet någon hur jag gör?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fläktremmen driver generator och vattenpump, det är den långa remmen som du kanske sett. Sedan finns det en kortare remm som driver servopumpen. Båda sitter fast på samma sett. Nämligen med en traditionell remspännare. Lossa på muttern och bänd upp spännaren lite. Den sitter alldeles ovanför generatorn. Ett plåtbleck.
Mberg
okej, men då måste jag fått fel när jag köpte då? för jag tror inte att det är remmen till servopumpen som låter.. jag får fråga på mekonomen. Köpte på biltema och deras grejer är ju inte alltid rätt.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jodå, men du kanske fick en rem från en -91:as 520? Dvs med 24V motorn, de ser helt annorlunda ut och passar inte. Tandad rem, bredare. På vilket sätt passar inte remmen då?
Mberg
den jag fick var tandad och bredare.. jäkla biltema..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK då har du säkert fått en rem från M50 24V motorn. Men åk till Biltema och byt remmen till en som passar. Remmen till din bil är dessutom mycket billigare, så då kanske du får tillbaka 2 remmar :)
Mberg
FLÄKTREM 9.5x975 mm 24.90:- så står det på kvittot. Men det är så att jag ska ha en otandad?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Listan för remmar till 520i hos Biltema är hel knäpp :) Jag är lite osäker på detta, men jag TROR att 525i och 520i i samma årsmodell har exakt likadana remmar. Listan hos Biltema till 525i stämmer nämligen. Så du kan gå efter den. Notera att det står S och FL osv.

Länk
Mberg
jag har inget garage (det råkar vara så att plastfarsan parkerat en gammal träbåt där..) och det blir mörkt fort ute, fattade inte riktigt hur jag skulle få bort remmen men jag sträckte den lite och nu låter det inget. Men jag har ett annat problem,det rasslar om generatorn.Vet du något om det eller ska jag lägga ut en ny tråd om det?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hur menar du rasslar? Sålänge det inte finns något markant glapp i generatorn, eller att den inte laddar/fel spänning så är det inget fel på den. Generatorer låter lite med åren/milen.
Mberg
det har varit något som rasslar till när man gasar.. och jag har inte listat ut vad det är. Men jag bad pappa lyssna igår och han var säker på att det kommer från generatorn. Den laddar, har inte haft några sånna problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.