AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.120

Calix eller DEFA motorvärmare?

Har fått tag på en begagnad DEFA motorvärmare till min 325:a (e30) men blir lite fundersam när jag tänker på monteringsprincipen. Calix värmare monteras med expanderskena likt ett ankare medan DEFA monteras enligt "presspassningsprincipen". Det funkar säkert med en splitterny värmarsats men jag känner mig lite skeptisk till att det skulle funka att montera och få det tätt en andra gång...Nån som har erfarenhet av detta? Vill ju som inte ge mig på o slå ut en frostplugg utan o veta att det definitvt kommer att funka...Begagnat är ju alltid begagnat...

Tacksam för tips!

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan köpa värmare på Biltema..värmardelen är den samma finns bara en elementtillverkare
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
nog är det bara banka dit den.. har då monterat beggade förut utan problem.. men du kan ju kolla så det inte finns nå stora skador på den..
gto80: Oki, jag förstår, men nu är det ju så att jag redan en värmardel som funkar. Behöver veta om DEFA-värmarna kan "MONTERAS MER ÄN EN GÅNG" i motorblocket utan några problem??

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja det lär de väl kunna..det är väl bara att byta O-ringen innan montering
gto80: Finns ingen o-ring på DEFA. Däremot har Calix o-ring men dom monteras ju enligt en annan princip.

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har nyss bytt Defa värmare på min och det var O-ring till tds
gto80: Visst, till din tds är det en annan värmarinsats. Den är av en annan typ och har expanderskena på baksidan så det stämmer visst att din värmare har o-ring. Min värmare har ingen expanderskena bakom/inuti blocket utan den ska enligt upgift endast slås fast i hålet där frostpluggen suttit. Kolla själv på på DEFA's hemsida.

Länk

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Detta är inget svar på frågan utan lite offtopic.

Jag undrar nyfiket, hur tusan får man ut ett värmarelement ur blocket som är islaget med glidpassning. Går ju knappast att dra ut det och att komma innanför och slå ut det känns ju något orealistiskt.

Någon som vet?

/Johan
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Man får vrida på den tills den lossnar, sålänge den koniska delen inte är repig brukar det bli tätt. Om inte annat kan man ju sätta på lite tätningsmedel.

Däremot finns det lite fler än en element tillverkare. Calix och Defa är dom två större sedan finns det iallafall tre till, och alla har olika kontakter i sina kontaktstycken så dom är inte kompatibla med varann.

_______
//Niklas
beijnoff: Klart intressant fråga måste jag säga. Har oxå tänkt samma sak. Att sedan montera värmaren en andra gång känns lite som att "använda en packning två gånger"...

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Koni : Att det bara finns en tillverkare av själva elementet kommer från KGKs försäljningschef..sen finns det några olika fabrikat..men jag sa elementet
Sedan vad gäller monteringsanvisningen så blir jag lite snurrig när jag läser den som DEFA har på sin hemsida. Onödigt krånglig både vad gäller elementets placering och position. Monteringsställe A1-A5?? Calix anger ju den bakersta frostpluggen som det rätta stället...Och sedan vad gäller elementets position i jämförelse med klockan. Hur ska det vridas?? Får inte heller fram det av anvisningen men det var tydligen noga att det blev rätt klockslag...Känns lite som att anvisningen inte är komplett. Nån som vet?

E3
1.828
E36
USA bilar
Hoppas du köpte värmaren billigt? Varför inte köp nytt annars?

Till din fråga, A innebär att du monterar värmaren på hö(pass.) sida 1-5 är valfri placering i vilken av frostpluggarna som helst
Till din bil anges inte klockslag för montering så den monteras helt enkelt i lämplig riktning!
Lycka till
E3
1.828
E36
USA bilar
Ett förtydligande.. ovanstående gäller M20 motor, har du M50 så är det placering A1 som gäller, dvs frostpluggen längst fram på hö sida om blocket
E36:

Jodå, jag fick den billigt och inkl. kupévärmarförgrening. Annars skulle jag ju givetvis köpt nya prylar. Dock alltid roligt om man kan spara några kronor, speciellt när det är en gammal bil och gäller ett så "tråkigt tillbehör" som motorvärmare. Finns ju liksom roligare saker att lägga slantarna på ;-)

Monterade värmaren för en dryg månad sedan och körde då lite på känn. Knackade in elementet i den bakersta pluggen (som Calix) och satte den sedan i lämplig riktning så långt från grenröret som möjligt. Funkar i dagsläget kanon utan några som helst problem!

Tack ändå för hjälpen/tipsen!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
e36> ta monteringen med en stor nypa salt ang M50, anvisningen till m50 är en skrivbordsprodukt utan praktisk tillämpning.
Elementet går EJ att montera i 1a pluggen OM bilen är utrustad med AC vilket dom flesta är.
Jag har monterat 2st i M50 och plugg NR2 framifrån sett är det som gäller.
Sen gillar jag Calix bäst i detta fall så är monteringen säkrare med deras ankare som håller elementet.

mvh/micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.