|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska sälja min bil och kommer att betalt med bankväxel. hur fungerar det ? Kan jag hämta ut det på vilken bank som helst ? Något annat som man ska tänka på ang. bankväxel ? // Glue | |
|
Växeln kan vara utställd antingen på dig eller på den som köper bilen. Är den utställd på köparen, så ska denne kvittera på baksidan och skriva "överlåtes till Gluecifer". Du kvitterar den först när du är på banken och löser in den. På växeln står också ett telefonnummer, dit du kan/bör ringa och kontrollera att det finns täckning på den. Du kan lösa in den i vilken bank du vill, men det är möjligt att du måste ha ett konto för att får göra det. Anledning till att köparen ställer den på sig själv är att denna kan lösa in den om han ångrar sig, eller överlåta den till vilken säljare som helst. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
Tux Thunderbird |
Personligen tycker jag det bästa är att träffas på dagtid och helt enkelt göra upp affären på banken oavsett vem växeln är utställd på. Då kan man lösa in växeln direkt, köparen får pengarna direkt in på sitt konto och allt är klappat och klart. Som säljare känns det också tryggare, man vet att växeln inte är falsk, och att det inte blir något trassel med att lösa in den. Att skaffa en bankväxel är väldigt lätt, bara gå in på din bank och säg att du vill ha en bankväxel på det här beloppet, som finns på mitt konto så och så. Som säljare ställer jag alltid växeln på mig själv. /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
Tux Thunderbird |
Ehrm, som köpare ställer jag alltid växeln på mig själv skulle det vara. "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
Måste man ringa på banktid för att kolla om det finns täckning för den eller går det på kvällarna också ? // Glue |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.