AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.976

"konvertera" manuell taklucka till eldriven? (E34)

Sida 1 av 2
Hejsan
Har sökt men inte hittat nåt om detta. Tänkte höra om det är nån som gjort det, och isåfall hur krångligt det är o isåfall om det är värt besväret. Inte för man har så stor användning av luckan såhär års, men man kan ju börja jaga delar :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På tyska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det går, nfs.nu har haft en beggad motor och takplatta här tidigare iår!

//Simon
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Gjorde en snabbkoll på detta i somras då jag själv funderade på samma sak, men vad jag kunde se så var monteringsramen (runda rör) till själva takluckans elmotor fastnitad i taket.

Såg inte helt lätt ut att konvertera med andra ord. Att byta relämodulen under baksätet och dra upp kablage till elmotorn är nog ok att göra, men att fästa monteringsramen till elmotorn kan bli besvärligare.

Jag kan ju ha fel, det kanske finns E34:or som har detta förberett, men det var det inte på min som har manuell lucka. Var endast fördraget kablage till aut. avblänbar bakspegel, men i övrigt så passade det inte infästningarna till elmotorn. Endast själva takplattan med elknappen till luckan passar direkt, men det blir man ju inte gladare för...
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Rätta mig om jag har fel.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vissa 88:or, eller kanske 520 i allmänt har inte alltid så mycket färdigdraget, min första 520, en 88:a hade inte nåt färdigdraget, inte ens för elhissar.

//Mvh Simon
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Fästena på monteringsramen som jag syftar på är nr 1 (Länk.

Jag snabbkollade som sagt och det såg inte ut som att det gick att fästa elmotorn på den manuella takluckans fästen. Kablaget var dessutom inte fördraget. Men,men, jag kan ha fel...
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
I övrigt så har min 520 en del kablage fördraget - elhissar fram och bak, kontaktdon till ABS och airbag förare, stora kabelstammen till OBC inklusive yttertempgivare, aut. avbländbar bakspegel och make-up speglar i solskydd samt farthållare. Det är vad jag kommer på nu, men som sagt, tyvärr inte just ellucka.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Hmm, enligt Erik's tyska länk (Länk så sägs det att elkonvertering visst ska gå att göra...?
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Jag har också varit lite smått sugen på konvertera till ellucka, ingen som har gjort det?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Var på skroten idag, kollade på nytt och det ser ut som elmotorn till takluckan passar direkt in i färstena där nuvarande manuella mekanism sitter. Men sedan var det ju det där med kablaget också, ev. att det går att montera lös kablaget från en skrotbil och koppla in det.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan det räcka med en matning till motorn och knapparna? Och på så sätt få det att funka?

//Simon
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Borde gå om man monterar lös kablaget till takluckan från samma skrotbil som får donera elmotor och täckpanel med strömställare, dvs. att man tar hela kablaget från kabelstammen under instrumentpanelen. Samma sak med reläboxen under baksätet.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Avseende kablage, se nr 1: Länk
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Jag håller på att översätta Erik's tyska länk, får se vad som står där, om det går att konvertera eller ej.

Har ni fått fram något Bergarn och Xtracrispy?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ni som har ellucka på er E34:a, sitter det en säkring (nr 15) i stora säkringsboxen under motorhuven. Eller är elluckan endast säkrad i säkringsboxen under baksätet?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ingen som har E34 med ellucka som kan kolla sin säkringsbox under huven?
Nån som kommit längre i sina efterforskningar? Är sugen på att ta itu med det under julhelgen, men börjar bli ont om tid att jaga delar :)
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Det ska gå att göra, har inte monterat ännu, men har köpt alla nödvändiga delar på skroten.

Leta upp en E34:a på skroten som har ellucka, och plocka lös följande delar (alla E34:or har samma delar till elluckan):

# Täcklock med strömställare som täcker elmotorn uppe i innertaket (tänk på att du tar samma färg på täcklocket som ditt innertak).

# Elmotor med torxskruvar (3st).

# Hela kablaget som går från elmotorn, under innertaket bak mot vänster C-stolpe och slutligen till stora svarta relämodulen under baksätet (elmotorkablaget följer kablaget som går till innerbelysningen i taket).

# Relämodulen som sitter under baksätet (den så kallade RM-boxen). Evenuellt så fungerar elluckan med din relämodul, men det är ju inte fel med en extra modul i reserv.

Enkel bortmontering/monteringsanvisning:

DIN EGEN BIL:
# Montera bort veven till takluckan (1st stjärnskruv), därefter täcklocket (2st stjärnskruv).

# Montera bort den manuella mekanismen, ta bort mekanismen (2st torxskruv och en vanlig plattskruv).

BILEN PÅ SKROTEN:
# Montera bort täcklock med strömställare (tänk på att du har samma färg på locket).

# Montera bort elmotorn (3st torxskruvar).

# Skruva lös båda solskydden fram inklusive fästen och ta bort dessa (torxskruv).

# Skruva ut stjärnskruvarna ur kurvhandtagen fram och bak på vänster sida i bilen, men låt kurvhandtagen sitta kvar i innertaket, alltså skruva bara ur skruvarna (sitter under de små plasttäcklocken som du pillar bort med en liten plattmejsel).

# Ta försiktigt loss täckpaneler på A, B och C-stolpe (sitter med metallclips).

# Ta bort sittdyna och ryggstöd i baksätet.

# Eventuellt RM-boxen som sitter under baksätet.

# Försiktigt plocka ned innertaket på vänster sida, nu ser du hur kablaget till elmotorn följer kablaget till innerbelysningen. Innertaket sitter med spröda metallclips, var försiktig!

# Plocka ur hela kablaget från elmotorn till RM-boxen.

Montera i omvänd ordning, tänk dock på följande:

# Var försiktig vid losstagning av täckpaneler och innertak (lätt att skita ned samt skada metallclips)!

# Montera det nya kablaget på samma sätt som det såg på bilen på skroten, dvs. tillsammans med kablaget till innerbelysningen (är avpassat ganska precis i längd, hamnar det fel blir det problem vid återmontering av innertaket).

Som sagt, jag har inte monterat mina delar ännu, kan ha glömt ngt, men detta är hur jag tror man kan göra.
Tackar så hjärtligt för denna utförliga guiden, nu kan inte ens jag misslyckas :) Ger mig av till skroten direkt!
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
tack för en perfekt beskrivning z-motor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.