|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har ett tråkigt problem med min 750:a. I dag när jag startade upp den så gick den med en "durrande" gång, lät mer som en jäkare än en Bmw. Eml lampan lyser ej när motorn är igång. Bara när man vrider på tändningen för att sedan slockna. Bilen är orkeslös och växlar illa. Den luktar inte och ryker inte heller mer än vanligt. När jag provkörde bilen så lade jag mig i 90km/h, förbrukningsmätaren visade 3 liter/ mil på ca 1600varv/min!! Vad kan det vara? Båda spjällhusen "rör" sig när jag gasar. Och lambdasonderna är relativt färska. Kan tilläggas att igårkväll körde jag bilen utan några problem. Det enda jag har lurat på under senaste tiden är att motorn inte riktigt gått upp i "normal" temp. utan den har legat mellan "kall och normal". Ursäkta långt inlägg. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 | |
|
lite felformulerad rubrik såg ja, det skall alltså vara: Varför går den inte in i nödprogram vid mina symptom? Eller iaf lyser ju inte EML lampan.. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
Paap Reeder |
... kan det vara "ojämna" spjällmotorer. Tveksamt om det utlöser EML. MVH /// Paap R |
|
ok, men kan det bara komma under natten? Vad skall jag göra då, pröva att synka dem igen? Eller mäta på dem? Märks det om man prövar att koppla ur den ena? mkt frågor nu :-) mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
|
Hej Jag tycker att det låter som om din bil bara går på halva motorn. Kan isf vara nästan vad som helst som felas, Ena bränslepumpen, en tändspole, fördelaren, motorelektronik etc... |
|
|
hmm kan fördelaren ge dessa symptom oxå? Har inte kollat det faktist.. får plocka bort locken och kolla. För några år sedan så lade mitt ena spjällhus av, fick då EML fel, rök som en gammal mb diesel och totalt orkeslös. nu känns det mera som att "bara några" cylindrar saknas.. Bränslepumpen låter ju som ett alternativ oxå. Får göra en grundlig undersökning imorgon. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
| om man knackar försiktigt med en hammare på bränslepumparna så brukar den som felas hoppa igång, men som sagt så kan det vara andra fel lik väl. På min 750, så hade jag glapp i ena luftmängd-mätaren (Utläsning av feldata sa Glapp eller kortsluten) och då gick den bara på halva motorn ett tag, och vips så hoppade alla 12 igång igen och det kändes rätt fånigt när man låg på "halv" gas på 50 väg för att hålla farten när alla cylindrarna slog till igen... | |
|
Har sökt lite mer på forumet och funderar på om en katalysator eller ett luftfilter har täppt sig, är det något som kan komma plötsligt? Tycker inte att det borde det, men man vet ju aldrig. Återkommer imorgon med info om felsökningen. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
|
Har nu pillat lite med bilen och kommit fram till att det nog är luftmassemätaren på ena sidan som givit upp. Frågan är nu om det går att pilla isär den och byta någon komponent eller om det bara är att skaffa en ny? Det jag kunde se vid okulär besiktning var att de små trådarna ser hela ut, iaf ser det likadant ut som på andra sidan. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
Paap Reeder |
... den skall gå "bra" på en LLM. Den andra boxen tar den förstas värden. På min kan jag en i taget lossa LLM. Den rasslar till litet men sedan går den jämnt igen. Givetvis går båda mina LLM. Tveksam till det du säger om din LLM. MVH /// Paap R |
|
ok, var ute igen och prövade att ta bort den på högra sidan, inget hände. Tog bort den på vänstra sidan, bilen dog. Prövade att starta utan den vänstra, utan resultat, ville inte starta. Satte tillbaka den vänstra igen, bilen startade och gick lika illa som innan. Borde det då inte kunna vara den högra luftm.mät. som é kass? Eller får det inte vara så "enkelt" :-( Är det någon som "renoverat" sin luftm.mät? mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
Paap Reeder |
Hej! Då är det nog så att en LLM är trasig. (Vä) Att laga den tror jag är mycket svårt. Sannolikt är tråden av. Tag bort "gallren" och håll upp den mot ljuset så skall tråden synas. Märkligt att den går så pass risigt med bara den ena LLM igång. Själv skulle jag försöka boota om boxarna med den trasiga frånkopplad. MVH /// Paap R |
|
Jupp, tråden syns i båda två (vä & hö) , är väl nått inuti den som gett upp antar jag .. är det samma mätare till någon annan Bmw eller skall man bara jaga efter 750:is på skroten? För det kan väl inte vara något med signalen till mätaren som blivit knas? Får pröva att växla sida på dom oxå imorgon för att vara ytterligare säker. Någon som har en prisindikation på en Luftmängdmätare, ny eller beg.? mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
|
Glömde ju, för att boota om boxarna räcker det med att ta bort batterikablarna 1 timmer eller nått va? mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.