AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
752

BMW 325 -88 misständer (slår bakut)

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ja vad gör man när motorn misständer. Det är precis som att gnistan kommer för tidigt.. Och det händer bara kanske en gång per vecka, en enda misständning sen går den normalt igen. Spelar ingen roll om det är varm eller kall motor. Tändningen sköts ju av datorn, så vad kan det annars vara? Nya stift har jag satt i.

Tips?

/Sverker
NF
440
NFd
325im -87
Förstår inte, en misständning i veckan?
Så snäll bilmotor har jag aldrig haft.
Du får beskriva felet grundligare.

Nisse
brattwurst
Hej Svekke.

Har du kollat tändlägesgivaren nere vid pulshjulet. Den bör vara rätt inställd 1,0mm samt ha någorlunda rena kontaktytor, annars kan motorn ev, misstända.

Har du satt dit rätt stift ? finns bara några få som passar; NGK ZGR5 samt Bosch W8LCR (Gap: 0.7mm)

Kan äver vara värt att kolla upp bränsletrycket samt spridarnas kondition.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
NFd:
Ja faktiskt så pass sällan. En smäll och sen är den hur fin som helst i dagar eller t.o.m. veckor.

brattwurst:
Ja jag torkade lite grann där häromdan. Jag ska göra det lite mer grundligt. Stiften är korrekta NGK enligt OK/Q8.

Bränsletrycket tror jag är ok. Den var svår att starta tidigare då motorn var varm. Jag bytte bränslefiltret och sen har det problemet försvunnit.

Jag är inne lite på fördelarlock och rotor. Jag menar om det går lite snett där inne så kan väl en gnista hoppa till fel stift så motorn "slår bakut".

Tack för svaren hittills!

Något annat jag borde kolla tycker ni?

Svekke
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
men om det är bara en gång i veckan kanske det går att leva med????

///325///
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jonte_smte:

jomenvisst. Det är bara det att ”hellre förekomma än förekommas”

Dvs lika bra att ta tag i det nu, än att det ska förvärras på någon längre resa..

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hej, nu har jag rengjort tändlägesgivaren med T-röd och bilen gåt hitills fint. Ska iväg på en 30 mils resa nu. Rapporterar tillbaka om tändningsproblemen återkommer.

Svekke
brattwurst
Svekke.

Glöm ej att kolla avståndet mellan tändlägesgivaren & hjulet, det skall vara: 1mm (+ -0,3) Du bör mäta med plastmått. eller ett isolerat bladmått.

Ang: effektiv rengöring av tändlägeshjulet, starta motorn och håll en stålborste mot alla kuggen. (akta fingrarna)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.