AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.119

325 VS 328

bl
22
blomR1
323i-84
tänkte höra hur mycket det skiljer dom imellan (E36) prestanda, bränsleförbrukning, försäkringar osv.
vore även trevligt om någon kunde lägga ut lite bilder på baklucka på cupeerna.. måste ju få med mig en barnvagn ju :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har haft både 328 och 325 E36 och 2,8 litersmotorn väger mindre, drar mindre bensin och är starkare.
Det var inga problem att ha barn och barnvagn i E36 sedan, men man får se till att undvika stora och klumpiga barnvagnar. Välj barnvagn efter bilen, inte tvärtom, så går det bra. Kombivagnar kan med fördel undvikas, bättre att skaffa en renodlad liggvagn att ha när barnet är litet, för att senare byta till en sittvagn. Det blir inte dyrare än att köpa en kombivagn.
Räkna dock med att få ta av hjulen om du vill få in något mer än barnvagnen i skuffen.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
åfasen det har jag aldrig tänkt på..att det skulle in en barnvagn!!!!det är jätte bra...
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

blomR1: Har oxå ägt båda bilarna och prestandradmässigt är det "stor" skillnad, särskilt på låga varv. 328:an trycker ifrån fint vid tex. 90 graders sväningar i tvåans växel. Medans 325 känns väldigt trög. 325:an kommer inte igång förrens över 4000 v/min.

Bensinförbrukningen upplever jag som ganska lika.

Försäkringen ligger lite lite högre på 328:an, men helt klart värt pengarna.

Barnvagn har jag inte provat...än.

Vad är det för bilder du söker? Med öppen el. stäng bagagelucka?

/ Jimmy

Min ögonsten: Länk
bl
22
blomR1
323i-84
jag söker bilder med öpen lucka.. har ju redan köp vagn för längesedan en kombi vagn för över 9 lök :(

vad är skörligt att ge för en tidig 328 då?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

blomR1: Oki, det har jag tyvärr inga. Ang. priset så är det ju helt beroende på följande. Miltal, årsmodell, utrustning samt skick. Finns säkert billiga/långmilade/ovårdade coupér för runt 45-60´. Men om du vill ha en riktigt fin Coupé som är "fullt" utrustad med runt 10k mil på mätaren så ligger dom ju över 100´.

Svårt att säga med andra ord. En sak är ju säkert när det gäller priset. Skicket styr MYCKET, med all rätt.

Lycka till / Jimmy

Min ögonsten: Länk
Ajdå fel ordning. Bil först sen barnvagn, inte tvärtom :=)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tillägger ett kriterie: Privatimport/Sv-såld.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Här har du några bilder iaf...

Länk

Bilen är till salu btw.
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag har också ägt både 325 och 328. 328:an var bra mycket billigare att försäkra än 325:an, dessutom drar den 2dl bensin mindre än vad 325:an gjorde.

Jag är helnöjd med 328:an!
be
9
beemer_84
E36 328i -96
Har också haft både 325 och 328. Måste säga att det va betydligt lättare att hitta en fin 328 och den e mycket piggare från botten. Sänkte även försäkringen när jag skaffa 328:an, försäkringsbolaget hävda att 325:an va en sportbil medans 328:an inte va det. Men inga hard feelings från min sida. Så köp en 328:a och modda vagnen.

Go fast or go home!
Jo
23
Jocke_84
328iC -96
som tidigare talare sade!
328 känns piggare på låga varv! sen tycker jag att de känns dyrare, vet inte varför men det är bara en känsla!
jag är helnöjd med min!
Har dock hört på omvägar att det var lite problem med motorblocken på tidiga 328:or. 325:an har väl så vitt jag vet alltid haft gjutjärnsblock medan man i och med 328:an gick över till aluminium. Är iallafall vad jag fått berättat för mig...

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Ni
15
Nikelas
328i -95
Själv tycker jag att 328:an går mycket bättre, vill man sitta och vänta på att det ska börja hända något kan man lika gärna köpa en saab eller volvo. En 328 är mycket mer sportbil än 325 och oftast är en 328 mer rikligt utustad, den är så att säga lyxvarianten i 3-serien.
För övrigt hatar jag när personer som RayGun kommer och spyr ut sig saker som han "hört" och "tror" gå på fakta istället, bättre så för alla...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du har inte funderat på en kombi? Håller värdet bra och oftast mindre buskörda än tex en coupé (generellt). Inte riktig lika linjeskön men jag tycker att kombin är den e36a som ser mest modern ut efter alla dessa år. Bästa E36 köpet just nu skulle jag tro.
andha45
2 dl skillnad låter mycket, tycker jag.
Har haft 325 e36 samt flera 525 o 528, tror inte det skilde mer än 0,5-1 dl/mil.
Si
765
Simon01
120dM -08
Min 325:a hade inte Vanos, det påverkar ju förbrukningen lite.
bmwdr
Visst är det skillnad, det vora fan om det inte var det med en större motor, men där emot sp kan jag inte påstå att dom här 3dl större motor gör på sig jätte mycket, men som sagt det är en smaksak!

Mvh
Daniel

andha45
Simon01: ja, sant. Även om jag ibland tvivlar på de många "nya årsmod. drar 4-5% mindre"... BMW har ju modifierat motorn rätt många gånger, ok, sexorna drar mindre nu men skillnaden är inte alls så stor som bmw uppger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.