AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.138

Fotohjälp spolarbehållare 530/540

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns det någon vänlig själ med strålkastarrengöring på 530/540, e34, och digitalkamera som kan fotografera spolarbehållareinstallationen på höger framskärm och maila det till mig? Jag har tänkt att eftermontera det och har stött på problem vad det gäller att hitta rätt storlek och modell på behållarna. T.o.m. BMW har problem att föreslå rätt variant då det finns massor av olika.
Jag hade en liten usel tysk tank på ca 3 liter, åkte ner till BMW bad att få den större svenska tanken, dom fick hem den nästa dag kostade 350:-
Tanken är på ca 5 liter och sitter ruggigt nära grenrören men det är den tanken det skall vara ( har man sen inte stråkastar spoln. får man plugga den) ev. intensiv rengöring sitter i en egen liten tank
Kollade under huven nu:

Type. SRA5

Spare part nr.:61 67 8 350 933

Med detta till hjälp bör dom väl kunn dra fram rätt burk
Ka
5.697
Kane
Tack!
350 spånn!!!
Då ska fan jag oxå byta. Den som sitter där nu är ju HELKASS.
Man hinner ju inte mer än fylla på förren det är dax igen....
Jag har inga spolare till lyserna ej heller intensivrengöring.
Är den tanken du menar bara att smäcka dit eller skulle det pluggas något?

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17

Mvh.
Micke Olsson
Japp 350:- på BMW i Malmö för knappt ett år sen..

På tanken finns två nipplar till strålkastar spolningen som man pluggar eller byglar med en slang snutt
Pumpen och nivågivare tar du från den gamla lilla tanken tänk bara på att då tanken är ruggigt nära grenröret, fyll alltid på när den larmar så slipper du smälta tanken.

Intensiv rengöringen är en egen liten tank utanpå tanken med nåt tror jag extra piffigt medel (se instruktionsboken)

Skall inte ta en händig kille mer än 10 min att byta var dock försiktig så att du inte håller spolar vätska på dom heta grenrören vid demonteringen, spolar vätska brinner rätt bra om den är konc......
Ka
5.697
Kane
5.5 liters tank och värmeskydd (mot grenrör) beställt nu på BMW/Solna för 412.50:- (365:- + 47.50:-) enligt Gasar-Magnus artikelnummer.
Värmeskydd!?!?!? det var satan det har inte jag...
Nu har jag oxå monterat den stora behållaren.
Den passade PERFEKT.
365:-
Värmeskydd missade jag ska kolla med BMW någon dag för som sagts tidigare. Behållaren sitter RUGGIGT nära grenröret.
Men visst, man får ju rutan tvättad med VARMVATTEN!

Mvh.
Micke Olsson
Ka
5.697
Kane
Om man har strålkastarspolning på 530/540 så har man en liten spolarbehållare förutom 5,5 liters burken. Är det någon som vet var den sitter?
Jag skall eftermontera det.
Nix lilla burken är "intensiv rent" läs bruxen spolar pumpen till lysena skall in på nipplarna man pluggar tror jag
Ka
5.697
Kane
Nä. Detta är burk "nr 3" (art nr 61 67 8 350 934, 2 liter) som skall in i motorrummet. Den har nipplar motsvarande på 5.5 litersburken så slanganslutning krävs. Misstänker att den skall sitta väldigt långt fram, typ framför luftfiltret. Om någon har en sådan monterad på 530/540 e34 tar jag tacksamt emot info.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag har strålkastarspolning och den tredje burken sitter under luftfiltret (framåt till). Har inte haft bort den så Jag vet inte hur den är fäst. Den får sin vätska från den stora burken via några slangar.

MVH
Stefan

Ka
5.697
Kane
Stefan: Bor du i Sthlm så jag kan komma och titta hur installationen ser ut?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Nej, i Jönköping.

MVH

Stefan

Jag har tagit några bilder för att visa hur NÄRA grenröret den nya större behållaren sitter om det är någon som vill veta.

Mvh.
Micke Olsson
br
22
broken
540i -98
Kane, maila om du vill ta en titt på min.
Finns i innerstan i Stockholm.

DJ
29
DJ Power
Snart en 318i Cab-91
XC70 D5-08 tvångsbil
MB A 170CDI -99
Den Lilla extra tanken till lyktspolningen sitter under luftfiltret och tas enklast bort genom att du river bort kofångarn. Kanske går på ngt annat sätt men jag gjorder det i helgen samtidigt som ett kondensorbyte och du måste ta bort spolarburken för att få väck torkfiltret. Det knepiga är att tanken lyfts snett framåt uppåt när den skall bort pga en gjuten fästplupp detta gör att jag tror att du måste ta bort kofångarn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.