AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
814

Problem med svajande tomgången

JH
3
JHS
525im -92
Hejsan! Har problem med min tomgång, kan vara bra en vecka eller så sen kommer det helt plötsligt. Den börjar svaja så den nästan dör och upp till 1500, ibland dör den helt ibland kan det minska. Trycker man lite på gasen går den helt jämt, men den tar ca 1liter mer milen i jämn fart när den bråkar. Provade nolla insprutningen men det vart ingen större skillnad förutom att den vart starkare i mellanregistret. Provade koppla ur luftmängdmätare och starta utan den, då gick den jämt även sen jag koppla tillbaka den men det funkar inte heller nu...
Bilen är en 525 -92 med m50 motorn.
Någon som vet vad det kan vara för fel??
Tomgångsventilen/motorn?
JH
3
JHS
525im -92
Var in på bmw idag och dom sa det beror på att det sitter en piratlambda monterad som gått sönder, tydligen vanligt? Det tråkiga är att även kattarna har pajat pga detta =(
En annan konstig sak är att den går helt jämnt så länge bilen rullar.Tex om man kör i 90 och lägger ur växeln så går den helt jämnt ända tills bilen stannar, då börjar den svaja mer och mer tills den nästan dör och upp till 1500
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hur konstaterades att kattarna var trasiga? Tror inte att de är trasiga pga en "pirat lambdasond." Det beror väl iofs lite på vad för lambda de satt i, men jag antar att de har satt i en av samma typ, dvs med 4 kablar? Har för mig att det är 4 kablar på 525i -92. Annars är det 3.
JH
3
JHS
525im -92
Har inte kollat hur många kablar det är, men kattarna lät som en krossad porslinsbutik när han knacka på dom och hc halten var 380 (100) ska prova ta bort kattarna och byta lambda sond för att se om den går bättre ( vill inte bränna dom nya om det skulle vara något annat som gör att den går dåligt). Vet någon vad som händer om man kopplar ur lambdan? någon slags nödprogram?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.