|
|
|
|---|---|
|
ALLA lampor som kan lysa i bilen "pulserar" , ibland lite mer ibland lite mindre...ngn som besitter ett bra svar? Tjipptjopp | |
|
Jo...men det var så före oxå Tjipptjopp |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Aj då...och denna "pryl" sitter i Generatorn då? Tjipptjopp |
|
|
Jag gissar på laddningsregulatorn. Hade detta fel på min. Ljuset (hela strömförsörjningen) liksom fladdrade. Det kom och gick. Vissa dagar var det bättre ibland sämre. Det beror lite på vilken generatormärke du har men regulatorn sitter oftast på generatorns baksida bakom ett plasthölje och kostar omkring 700 kr på BMW + arbete. Man kan byta själv om man är lagom händig. Jag köpte en på en generatorfirma för ca 300 kr och bytte själv. Ta med dig den gamla till en generatorfirma som säljer det generatormärke som du har (t.ex Bosch eller Valeo) eller skriv ned delens nummer på den. |
|
|
1130:- arbete + 770:- Laddningsregulatorn = 1900:- :( Känns som man byter själv som "molle325" säger.. Tjipptjopp |
|
|
1130 :- för arbetet!! Då blev jag nöjd. Så svårt var det inte. Lättast är att ta loss generatorn, upp med den på en bänk, lossa höljet bak, skruva loss regulatorn som sitter med ett par skruv plus en kontakt, skruva fast den nya regulatorn och sedan montera ihop igen. En reprationshandbok underlättar. Inte mer en än timmes jobb om man hyggligt van. |
|
|
Hur vet jag nu vilken genreator jag ha? använder bilen dagligen så...blir lite problem o ta sär prylarna o sen leta regulator. Det är iaf en 325i Coupe -92 Tyskimport Tjipptjopp |
|
|
Kan jag se på Generatorn vilket nummer den har UTAN att ta loss den? Tjipptjopp |
|
|
Nej, numret som generatorfirman behöver sitter på själva regulatorn som alltså sitter i generatorn. Detta nummer är ett BMW reservdelsnummer (om generatorn är helt original) men i mitt fall kunde generatorfirman översätta BMW reservdelsnumret till det ursprungliga Valeo numret (Valeo är alltså underleverantör till BMW) Du kan ju prova att lämna reservdelsnumret för HELA generatorn (borde stå utanpå) så kanske generatorfirman kan plocka fram numret på regulatorn genom att leta i sina listor. Men det säkraste är ju att ha numret på regulatorn direkt. Ring en generatorfirma som säljer det märket du har (de flesta E30 har antingen Bosch eller Valeo, det står på generatorn) och fråga vilket nummer de vill ha för att få fram rätt regulator. Eller om du har möjlighet, gör som jag, plocka loss regulatorn och ta med den till generatorfirman. |
|
|
Ok, 325i-92, jag trodde det var 318i-83, men det är lugnt även E36 har antingen Bosch eller Valeo. Har har du sprängskisser för 325i-92. Länk Det finns alltså 3-4 olika generatorer antingen Bosch eller Valeo för 325i-92. Klocka på skisserna så blir de större och du kan se hur laddningsregulatorn sitter i generatorn. Laddningsregulatorn heter "Voltage regulator" i texten under bilderna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.