|
|
|
|---|---|
|
jag undrar om någon har nån bra metod på hur man smidigast byter oljan i växellådan. jag har hört en massa varianter men vilken är egentligen att föredra. MVH // Teddan | |
SpineKracker |
1 Kör bilen varm. 2 Öppna pluggen. 3 Ny olja in. E30, för att man vill. |
|
det e sant =) men påfyllningspluggen sitter ju svårt till. nån sa att man ska ta det ovanifrån, vid växelspaken och ta en slang o en tratt. annars måste man ha pump o grejer för att få upp oljan i lådan. det är där jag undrar om det finns nått lätt o smidigt sätt? Teddan |
|
|
Börja med att lossa påfyllningspluggen så du vet att den lossar...det är mindre kul att tappa ur oljan ur växellåda eller bakaxel och upptäcka att man inte får loss en fastkorroderad påfyllningsplugg! En enkel pump bygger du lätt av en meter PVC-slang och en gummiblåsa som används på utombordsmotortankar (bensinpumpsblåsan). Kostar kanske 30kr om du köper den hos t ex Biltema. Mvh Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
e påfyllningspluggen också riktad neråt? ___ IS POWER låter mer än de går :D |
|
|
Påfyllningen sitter på vänster sida av lådan om du står framför bilen. Den är marig att komma åt. Jag har för mig att jag fick slakta en insexnyckel på en bit "sexkantstång" och sedan dra med en fast nyckel på denna. Ett spärrskaft fick helt enkelt inte plats. Nyckelgreppet på pluggen är grunt och pluggen sitter med stor sannolikhet hårt fast. Fantasi, lite tur samt en bunt väl valda ord löser saken, iaf i mitt fall. Jag pumpade in den nya oljan med en pump som jag köpt på Biltema. 99 kronor vill jag minnas att den kostade. "Spillet" på oljan blir ganska stort då pumpen inte klarar att förflytta all olja till växellådan. Därför tipsar jag om att köpa mer olja än vad växellådan vill ha. /Anton |
|
|
jag tackar så mycket för tipsen, nu ska det bara börjas på också... efter att ha läst era svar så blir nog motivationen att börja ännu svårare än själva bytet =) Teddan |
|
|
när jag bytte olja i lådan på min förra e30 så använde jag en för ändamålet konstruerad flaska som hade en lång slangbit inbyggd i locket så att säga, gick väldigt lätt att trycka i oljan när man låg under bilen...men som Anton säger så kan man inte få ut all olja ur flaskan då tyvärr, men köp en flaska till så har du i reserv tills nästa gång :) MVH Johan K |
|
|
när jag bytte använde jag en oljespruta, men rörlig slang.. det är ju redan sagt men jag ville ju ha lite inlägg jag med:) Alpina Power! |
|
|
Annars kan du dra en slang från påfyllningen på växellådan till motorrummet, fäst en tratt på slangen och sedan är det bara att fylla på. Med denna metod får du i princip inget spill. Har själv gjort detta och det fungerar kanon. Mvh Björn J |
|
|
Mitt förslag på pump fungerar utmärkt och ger väldigt lite spill! Faktum är att man i många verkstäder (bland annat BMW) har en dylik pump för just växellådsolja. Enda skillnaden är att de har ett metallrör i form av en krok som de hänger i påfyllningshålet som avslutning på slangen. Jag har själv använt mig av pumpblåsa och PVC-slang flera gånger och det blir bara en mycket liten skvätt kvar på botten av flaskan och i slangen, kanske några centiliter... Enda nackdelen är att man blir trött i handen om man har mycket olja att pumpa upp, särskilt om det är lite mer tjockflytande sådan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.