AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.973

Hur skev kan en m20 topp få va?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hallåj alla.

jag har en BMW e34 me m20b25 motor i som jag renoverade i sommras, den gick perfekt och gick igenom besiktningen utan anmärkning.
Men exakt en vecka efter bilprovningen, och den första turen efter bilprovningen så blev motorn varm pga att nån slang hade läckt ut allt kylarvatten.
å sen efter de så började den ryka vit rök som bara den. plus att det var lite lite olja i vattnet men inget vatten i oljan.
Men bilen gick å köra å hade inga missljud eller så.

Nu är bilen avställd och toppen borttagen, MEN, den är nog lite lite skev.

Men frågan är, hur skev kan den få vara innan man Måste plana om den. för de va ju inte så länge sen jag nyss fick den planad. Jag han ju bara köra med den ganska exakt 100 mil innan den kokade.

Jag har kållat skevheten på toppen med "glasskive-trixet" alltså man lägger en glasskiva på högkant mot ytan och ser om den är lika rak som glasskivan.
Och då diffade i alla fall min topp som absolut mest 0.35-0.40 mm. innebär det att jag måste plana om den.?
antagligen men jag måste få höra lite åsikter. blocket kanske e lika skevt som toppen?

/Richard
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Den får diffa max 0.04-0.05 mm
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey då e de omplaning som gäller då da.

Men en annan fråga, där jag fick min topp planad förra gången så blev ytan som på ett räffeljärn eller va man ska säga.

Original så är ju ytan på toppen helt blank, men efter min planing (som gjordes hos en polares polare) så blev ytan som randig eller va man ska säga.
Kan de ha nån påverkan negativt? som att de kan läcka mellan räfflorna/spåren?

Och är det nån som vet vart man ska vända sig för en "riktig" planing, så den blir Bra.?
Eller ska man ta sandpapper på en bräda på plana den själv.. hehehe..

/Richard
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Räfflorna gör bara att du får bättre tryck mot packningen. Skulle toppen vara helt spegelblank så skulle det va svårt att få den helt tät. Givetvis får ju toppen inte va lika skrovlig som asfalten på gatan.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey.

nä så grovt va de inte. men de var ju anorlunda mot original tänkte jag.
Men varför är den inte räfflad från original då da??
För original så är ju ytan helt blank.
Och det är ju likadant med Blocket, det är ju också helt blankt till ytan, skulle man kanske plana den också så den blir lite räfflad??
om de nu är bättre kanske?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den är inte helt blank orginal. (inte som en spegel åtminstone)
Anledningen till att den inte ser ut så orginal är ju att man inte står och planfräser toppar för hand på fabriken.
Det som är absolut viktigast är att allt är helt plant.
Är ditt block helt plant, så finns det ingen anledning att plana det.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.