|
|
|
|---|---|
|
Fundrar på att sänka min E46 Touring (årsmodell 2000). Tänkte först endast byta till sänkfjädrar t.ex. H&R men fundrar nu på att kanske ta och byta stötdämparna också på en gång. Det blir väl typ ett sportchassi skulle man kunna säga : ) Min fråga är om det är krånligt att även byta dämparna också? Har hyffsad koll på fjädrarna och de verkar ju inte vara någon omöjlighet att byta på egen hand men hur är det med dämparna? Tar man sig "vatten över huvudet" om man även ger sig på dem? Är ingen utbildad mekare men har inte "tummen mitt i handen" direkt heller : ) //Fredrik | |
|
vet inte hur det ser ut på den bilen men byter du fjädrar är det ju ingen större konst att i samma veva byta dämpare då du lika har löst allt. bytte på min visserligen en e-34 var ingen större konst fram var det lite bökigare men du fixar det säkert Joakim E |
|
|
Tack för svaret och de förtroende ingivande orden : ) Känns som om det kanske är bäst att byta allt på en och samma gång... fast det kostar ju lite mer dessvärre att även byta dämparna. Har dock sett att GE Motorsport säljer en komplett väghållningssats (fjädrar och dämpare) för 3600 kr till E46 Touring. Den sänker 35 mm fram resp 20 mm bak, vilket jag tror att det blir lagom. Alternativet är att endast byta fjädrarna och det skulle gå på ca 1700 kr (GE Motorsport). Sen finns det ju också givetvis H&R fjädrar som går på ca 2200 kr samt att byta till Sachs väghållningssats som kostar ca 6500 kr men då drar kronorna iväg lite för mycket... Några erfarenheter av GE:s grejor? //Fredrik |
|
|
bara synd att de ska vara så dyrt, köote för nått år sen sänkfjädrar från mekonomen "kilen" satte på de då jag bytte dämpare runt om satte vanliga orginal dämpare, men oj så dum jag var de höll ca 6mån sen läckte en av dem som ett såll =( som tur var fick jag det på garantin fast hade nog inte fått det om de viste att jag haft sänkfjädrar på de frågade man sa nej. Joakim E |
|
|
Hmm, där ser man. Ytterligare en anledning att byta hela kalaset på en och samma gång! Några erfarenheter av GE Motorsports väghållningssats? //Fredrik |
|
|
Dyngrak: Som jag sagt förr, är bak det är lite strul pga att du måste lossa inredningen i bagaget. Annars är det inga stora problem att byta dämpare. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Inga konstigheter att byta dämpare och fjädrar inte... Principen är densamma som i min e36. Bak är det bara att vika undan inredningen såpass att du får ner handen till dämparen. Det är enklare att byta bak faktiskt. Att bara slänga på sänkfjädrar på orginaldämpare är kass, precis lika idiotiskt som att kapa fjädrar för att få bra väghållning. Det hadedom nämligen gjort på min 325 e36 innan jag köpte den, satan va svampig den va, så jag bytte till justerbara koni inkl sänkfjädrar. känns som å köra go-kart nu =) Spara dina pengar ett tag å köp sachs eller nått annat bra märke. Risken är stor att du blir besviken efter allt slit. En komplett satts för 3600kr låter ju inget vidare om man ska vara ärlig. MVH micke |
|
|
Micke325: Det är absolut INTE att bara vika bort inredningen bak. Inte på en E46 Touring och det är den han frågar om....! /Johan Min bil: Länk |
|
|
*Micke325* Varför sätter man på "vanliga" sänkfjädrar om man nu har ställbara coilovers..? Det är ju inte så att det är 2 helt olika typer av fjädrar... |
|
|
Stylingkompaniet säljer sänkfjädrar av märket "Cobra" enligt dem skall fjädrarna vara anpassade till orginal dämparna... låter det troligt? Några erfarenheter? |
|
| Är man ute efter väghålling så rekomenderar jag KW 2 men är man ute efter en lägre bil med marginelt bättre väghållning och bra komfort så funkar sänk fjädrar utmärkt (H&R 40/10 körde jag med) | |
|
MNS_M3: Så du bytte aldrig dämparna också? Fick du inga problem med läckage o.d. på dämparna? Hur länge körde du med bilen sänkt? //Fredrik |
|
|
Körde ett år med H&R fjädrarna och ett par månader med KW2 innan jag tröttnade och körde bilen 100% orginal förutom 18" Beroende på hur långt dina dämpare har gått så kan det kanskkke va en smart ide att byta dämparna direkt och då kan du köpa coilovers direkt. Jag hade inga som helst problem med läckage eller dy likt iof hade bilen bara gått 2400 mil |
|
|
Bilen har gått 7200 mil i dagsläget, kan väl tänka mig att nackdelen med coilovers är att sådana kostar en del pengar, vad går sånt lös på egentligen? Alternativet skulle ju vara att köra med endast 18 tummarna och resten orginal, men det känns som om bilen kommer att se alldeles för hög ut med orginalfjädringen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.