|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Hade också Run Flats på min MCS och de var som Hobbe påpekar helt värdelösa. Hårda, stötiga och sämre grepp än "vanliga" däck. |
|
|
Jag är besviken på min 120i Bromsarna skriker hela tiden. Verkstaden plackade ner dessa och smörjde upp. Skriker ännu mer efter det. Batteriet laddas ur över natten och då funkar inte värmen till bakrutan och restvärmen. Idag slutade spolning att fungera. Skulle kanske köpt en 320 istället... |
|
|
Har lite färska observationer/erfarenheter som kanske kan intressera sällskapet. I förrgår körde jag min 'gamla' bil, 325Ci E46, från Stockholm till Jönköping (den skulle till en bilhandlare där för försäljning, hade den som tjänstebil). Jag kunde snabbt konstatera två saker: - Att man vänjer sig fort (har ju kört 120d en månad nu), och - att 1-serien är en väldigt mycket modernare bil än E46 i nästan alla avseenden. Jag trivdes bra med E46:an när jag hade den, men att 'komma tillbaka' visar på att utvecklingen trots allt går framåt. 325:an kändes trög och ohanterlig i jämförelse, ljudnivån är markant högre än i 1:an, reglage och instrument kändes plötsligt 'gamla', och till och med fjädringskomforten kändes sämre. Trots Xenon-ljus på 325:an upplevde jag ljuset som sämre än 120d:n som 'bara' har vanliga strålkastare. Det enda som egentligen är bättre i E46 är sikten. Plus att bensinsexan låter mysigare än dieselfyran, men det är ju en högst känslomässig bedömning! Jag ångrar definitivt inte att jag valde 1-serien! /// Gunnar E. P.S. Hem från Jönköping till Stockholm körde jag min gamla trotjänare, 518i E28 -87. Tusan vet om det inte är lika stort steg mellan E46 och 1-serien som mellan E28 och E46.... sagt spontant, efter att ha kört alla tre ganska långt samma dag! |
|
|
Lite nyfiken, till vilken bilhandlare i Jönköping lämnade du din gamla bil? --- Christian Ryman Mini Cooper S - 04 |
|
|
Christian, jag vet inte faktiskt. Jag lämnade bilen till vårt företags tjänstebilsadministratör på huvudkontoret i Huskvarna, som säljer den till högstbjudande handlare. Möjligen går den til Jacobssons, men jag tror den har lite för många mil för att dom ska ta in den själva. /// Gunnar E. |
|
Njuren |
Tobias Francis inlägg lät inte bra, barnsjukdomar på gång? Japanröd e snyggt! BMW - i nöd och lust? |
|
Gunnar! Hur tycker du att regnsensorn funkar? Jämfört med min 320 -01 är den ganska okänslig, dvs det måste bli mycket regn på rutan för att den ska aktiveras. Bromsarna skriker fortfarande. De ska prova att byta till 116´s bromsklossar. Elfelet kvarstår dock utan att hittat något om det i sin dator. Tobias, Uppsala |
|
|
Tobias, jag tycker regnsensorn funkar ungefär lika bra som på E46:an, med den fördelen att 1:ans också kan koppla in 'läge 2' på torkarhastigheten. Däremot retar det mig att rattkransen skymmer den lilla gröna lysdioden på spaken, som visar att regnsensorn är aktiverad... Jag har inte haft minsta antydan till problem med min bil på de dryga 800 mil jag hunnit med hittills, så du har nog haft otur är jag rädd.... är din bil väldigt tidigt producerad? Min tillverkades i början på november. /// Gunnar E. |
|
|
Tobias Francis: Antagligen löser sig de flesta problemen (utom bromsarna) om du kontaktar BMW för uppdatering av mjukvaran i bilen, om de nu har nån uppdatering än... En bra batteriladdare Länk är en behövlig investering också. Mvh |
|
|
Jo, min levererades i september. WEW059. Jag var blande de första i Uppsala. Jag upplever ingen skillnad på läge ett och två på sensorn. Undrar om känsligheten kan kalibreras? Någon som vet? Håller med dej angående diodens dumma placering. Tobias |
|
|
Tobias, nin har 4 lägen på känsligheten för regnsensorn.... jag tycker nog det märks skillnad. Vad jag menar med 'läge 2' är att torkarna automatiskt går upp i högsta hastigheten när det regnar riktigt mycket eller i sprutet från en långtradare vid okkörning t ex. Himla praktiskt och bekvämt! Tror nog det kan vara vits att få mjukvaran uppdaterad - din bil måste vara väldigt tidigt producerad, och sannolikt finns det nyare mjukvaruversioner att tillgå. Det borde BMW bjuda på.... Bromsskriket lär väl knappast botas med det dock.... /// Gunnar E. |
|
| Nice,, trevlig bil | |
|
Gunnar, vad jag förstår så mår GMA bra? Jag minns för några år sedan då jag hämtade en ny S9000 åt en vän och skjutsades i GMA till ÅF. Då jag kommit ut på motorvägen konstaterade jag at Saabens ljudnivå vida översteg ljudnivån i GMA!! Trots 12 års ålderskillnad. Som nåågon skrev: det finns 2 bra bilar, gammal och ny BMW. Är Du i stán? Bosse J. som fundderar på att byta ut iX........... Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse, om du ska byta ut iX får det väl bli till en röd, när du nu har börjat på den trevliga traditionen! Röda bilar går snabbast! /// Gunnar E. |
|
|
Med tanke på backen upp till ditt hus, Bosse, så borde det väl bli en xi? ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Sörpan, Du har så rätt. Gunnar, 1.Röd/svrt 2.Röd Zinnoberrot 3.Röd Granadarot ................. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse, en röd xi skulle väl sitta fint då? Dom där diamantsvarta och silverfärgade herrgårdsvagnarna tittar väl ändå ingen åt.... /// Gunnar E. |
|
|
Nån av er som har tänkt att köpa vanliga sommardäck? Ingen har ju något gott att säga om runflat av dom som har det. Så jag funderar starkt på att redan nu köpa vanliga däck till min. Inte minst med tanke på vikten. |
|
|
Jag har visserligen flång nya Run Flat-sommardäck som jag ännu inte monterat, så jag åker nog på dom - det blir intressant att se hur dom är! Däremot finns det väl en anledning till att inte M-bilarna utrustas med Run Flat, utan istället har ett "M Mobility System" med 12V-kompressor och punkteringsvätska. Tror inte det går att förena högprestanda-egenskaper med Run Flat-teknik ännu, så vill man ha 'åka fort-däck' så är det konventionella däck som gäller! Tyvärr finns ju inget utrymme för reservhjul i de nya bilarna - i t ex Z3M, Z4, 1-serien, 3-serien E90 och M5 E60 är det bara att glömma att ens ha ett 'nödreservhjul'. /// Gunnar E. |
|
|
Man kanske kan stå ut med det tills bakdäcken är utslitna då man ändå inte vet hur bilen går utan run-flat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.