AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.095

Nu har jag den... 120d!

Sida 3 av 5
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, nog är stolsvärmen effektiv alltid. Jag är å andra sidan inte sån att jag har den på, utan slår av den så fort det är varmt och skönt om rumpan. Ingen större skillnad mot E46:an jag hade innan.
Själva stolarna tycker jag faktiskt bra om. Jag sneglade länge åt sportstolar, men kom underfund med att standardstolarna passar mig bättre. Dels är jag rätt bred över ryggen och sitter 'som i ett skruvstäd' i sportstolarna, dels gillar jag inte att sportstolarna trycker mot utsidan på låren - jag kör mycket långa sträckor, och vill gärna kunna ändra ställning lite grand då och då. Jag trivs definitivt bättre i 1:ans standardstolar än i sportstolarna i den E39 jag körde tillfälligt några veckor innan jag fick 120d:n.

/// Gunnar E.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Intresant reflektion! Jag skulel verklgien vilja få tag i en 1-serie med sportstolar för en provtur! Själv sitter jag bäst i sportstolarna, iaf i E46 och E34:a övriga har jag inte hunnit pröva. Men E39:se standard stolar var helt klart ok! Hur som helst hoppas jag många fler köper 1-serien s jag får ett bra urval om nått år då jag ska börja leta en =D

Tobias Francis:

Du vet att det inte är bra för kullorna ja du hörde rätt om man använder stolsvärmen.

Det är inget skämt utan medicinskt konstaterat
Jag säger bara en sak, -No more sportchassi.
Kan man byta fjädrarna mot originalfjädrar, tro? Eller är det mer som skiljer sig?

Sportchassi i komination med 17" är inte kul med komforten i anspråk.

Jag leasar på 24-månader och ser fram emot nya 3-serie med standardchassi.

Bilen säger också att batteriet är slut efter ca 30 sekunders lyssning på radion efter att jag slagit av motorn. Varje gång, även efter 10 mils åkande. Måste vara ett elfel.

Automatlådan är dock helt underbar. Kul med manuella läget som också gör att det drar mindre soppa.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Francis: Jag kan tänka mig att sporchassit kan bli lite odrägligt! Standard chassit på den 116i jag körde räckte gott och väl till öfr rolig landsvägskörning! På äldre modeller anser jag itne att så är fallet men pånyare BMW så är komfort kontra Sport så otroligt fint avägt i Standard utförandet!

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tobias Francis,
jag har ju inte sportchassi på min 120d, men i dag hade jag besök av LeifA som har sportchassi i sin 120d. Spontant märktes ingen större skillnad, däremot går min bil betydligt 'mjukare' sedan jag fick andra däck i fredags - först hade jag dubbade Goodyear UG500 i Run Flat-utförande, som jag var mycket missnöjd med - se Länk
Sedan i fredags åker jag på Nokian Hakka 4 (ej Run Flat), och mycket av småstötigheten är borta! Jag börjar tro att de punkteringssäkra däcken förstör mycket av komforten - ska bli intressant att se hur sommardäcken känns sen i vår!

Att du får batterilarm verkar skumt - åk in till BMW med bilen och få felminnet avläst, det borde finnas en indikering om vad som är fel!

Tog lite till fler bilder också idag, dom kommer snart upp på Länk

/// Gunnar E.
Gunnar,

Tack för ditt svar.

Jag kör med 17" dubbade som jag hade sedan tidigare. Ej run flat, men jag chansar.

Du med?

Snggt med röd!!

Tobias

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tobias,
jag chansar inte, jag har beställt en "M Mobility System II" (elektrisk luftkompressor med punkteringsvätska, standard i M5, M3 och Z3M). Tills jag får den har jag en burk punkteringsspray i bilen, för säkerhets skull.

/// Gunnar E.
Aha!

Det var smart. Var köpte du den?

Tobias

852
Sörpan
325xi -02
Jag fick provköra Gunnars bil som hastigast när jag var på besök i stora staden i torsdags. Jag kan intyga att antispinnlampan blinkade till väldigt lätt vid gaspådrag när Goodyeardäcken satt på...

Annars en väldigt trevlig bil! Helga lät intressant...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tobias,
"M Mobility System II" finns att beställa hos BMW, artikelnr 71 10 2 229 700, kostar 1300 SEK. Jag får min den här veckan.

Punkasprayen köpte jag på OKQ8-macken, 115 spänn. Bra att ha!

/// Gunnar E.
St
130
Stefan T
M135i -13
gunnare,

Som Mini-ägare har jag samma "problem", dvs inget reservhjul och vinterdäck utan nödgångsegenskaper. Hittills har jag chansat och kör utan Mini Mobility System men funderar på att införskaffa ett sådant kit.

En fundering dock, fungerar det inte lika bra med en vanlig punkaspray? Den ska ju täta däcket och sen fylla däcket så man kan köra till en verkstad. Vari ligger skillnaden? Jag vet att det ingår en kompressor i Mobilty System men ändå?

Som ett litet tips har jag för mig att Mini Mobility System kostar runt 900 kr och det är säkerligen samma prylar som BMW:s motsvarighet bara billigare. Värt att kolla upp kanske..?

Stefan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Stefan,

var hos BMW och kollade Mini Mobility System idag. I princip samma grejor, men mindre kompressor och mindre flaska med tätningsvätska - för säkerhets skull tar jag BMW M-varianten i alla fall.
Egentligen borde det fungera lika bra med punkaspray, med den begränsningen att kapaciteten är begränsad (man kanske inte får upp fullt tryck i däcket?) och definitivt 'engångs' - skulle däcket fortsätta pysa en aning kan man ju efterfylla hur många gånger som helst med den elektriska kompressorn.
Plus att den är lite cool.... hoppas bara den får plats i facket under skuffgolvet!

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Etapp-rapport:
Efter fyra veckor med min 120d, känner jag mig rätt så nöjd med bilen. Den motsvarar definitivt förväntningarna - kul att köra, tyst och bekväm, och dieselmotorn är en pärla! Några småsaker har jag hunnit reta mig på, dock:
- Handskfacket. Varför har BMW gått ifrån 'lådan' man sänker ned med innehåll och allt, och monterat en plastig lucka? Allt ramlar ju ur handskfacket när man öppnar (jag har ändå bara ett par CD-skivor och en mapp för kvitton där, förutom mappen med bilhandlingarna).
- Kontrollampan för torkarautomatiken. Det är en pytteliten grön lampa i änden av torkarspaken - totalt meningslös, eftersom den skyms helt av rattkrans och ratteker!
- Bakåtsikten är inget vidare, tur man har PDC!
- Sunkig verktygssats (plastficka med snöre). Saknar etuiet på insidan av skuffluckan!
- Ingen indikation på att motorn inte nått drifttemperatur. Hur tusan ska jag veta när jag kan börja belasta motorn?
- Omöjligt att fälla ryggstöden genom skuffluckan - hatthyllan är ivägen! Antingen får man lossa stropparna och släppa ned hatthyllan, eller så får man öppna bakdörren och ta det den vägen.
- Inget bra fack i skuffen att ha 'bra-att-ha-grejor' i (typ extra spolarvätska, reservdunk, bogserlina, startkablar....)

Bra detaljer:
- Riktigt hygglig strålkastarrengöring, trots att det bara är högtrycksspol. Synd bara att den inte rengör även helljuset!
- Bra manövrering av farthållaren med spak på rattstången (inga j-a knappar på ratten längre, tack för det!)
- Bra strålkastare trots att jag inte har Xenon
- Riktigt bra ljud i standardhögtalarna (fram alltså, bak är det inte mycket att hurra för).

/// Gunnar E.
St
130
Stefan T
M135i -13
Gunnar,

Tack för infon! Lite lustigt dock att det är mindre prylar till Minin, den har ju lika stora däck som de flesta BMW-bilar.

Jag tror jag satsar på punkaspray ändå, får väl köpa 2 burkar för säkerhetsskull. :) Kitet från BMW/Mini känns överprissatt.

Kul för övrigt att läsa om din 120d, kan mycket väl bli att jag skaffar mig en 1-serie efter Minin.

Stefan
Punkaspray hjälper föga om ni har en fru som min och inte märker av en liten detalj som en punktering då går det så här: Länk

God fortsättning på er
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Stefan,
har du punkteringsvarnare på Minin? 1-serien känner ju av om ett däck får ändrad rullomkrets (t ex om det sjunker ihop pga minskat lufttryck), och larmar med pip och blink. Ett måste med Run Flat-däck egentligen, annars är det ju inte alls säkert man upptäcker en punktering!

/// Gunnar E.
St
130
Stefan T
M135i -13
Gunnar,

Ja, jag har RDC på Minin. Som du säger är det ett måste med Run Flat-däck. Jag tror att det är standard på alla bilar med den här typen av däck.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Grattis !

Alltid kul när BMW-familjen får nya tillskott.

Angående run flat, detta är djävulens påfund.
Det första jag gjorde med både min MINI och Z4 var att sätta på "riktiga" däck. Allt blev genast så mycket bättre.
Bensinmackens punkteringsspray ligger i Z4:ans bagage.
Mobility kitet som köptes till MINI:n har ett kraftigt överpris.
Kompressorn som ingår verkar knappt klara av att pumpa upp en badboll...
St
130
Stefan T
M135i -13
Hobbe,

Precis vad jag misstänkte alltså! Blir att köpa en punkaspray med andra ord.

När det gäller Run Flat-däcken har man hört så mycket dåligt om dem så man blir sugen på att testa andra däck. Å andra hann jag inte testa de nuvarande däcken så mycket innan det var dags för vinterdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.