AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.090

Nu har jag den... 120d!

Sida 2 av 5
det är väl bara att gratulera
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
gunnare,

Hur gick långkörningen? Rapport tack! ;)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jodå,
långkörningen utföll till belåtenhet. Väldigt avspänd körning med så bra vrid, och ljudnivån är (subjektivt visserligen, men ändå) klart lägre än i E46-coupen, minst lika bra som E39.
Bränsleförbrukningen är än så länge (med 100 mil på mätaren) lite i överkant, 5,9 l/100km, men den sjunker erfarenhetsmässigt ganska ordentligt på dieslarna när dom 'lossnat'.
Själv sitter jag väldigt bra i standardstolarna, jag är glad att jag inte valde sportstolar.
Enda besvikelsen hittills gäller faktiskt däcken, dubbade Goodyear UG500 i 'punkteringssäkert' utförande (se denna tråd Länk ). Tysta och komfortabla, men vingliga och med dåligt grepp på barmark.
Jag har också monterat min 'Snik-Navi', dvs Palm-dator med GPS-dosa och MapSonic kartor och program. Funkar utmärkt, men jag letar nån bra hållare att fästa den i så det blir snyggt.
I eftermiddag ska jag tvätta bilen ren och snygg, och ta lite bilder och lägga ut nånstans.

/// Gunnar E.
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Upplevs den som en större bil än vad den är i högre hastigheter?Hur är den jämfört med E46 ex i "långa gupp" i motorvägsfart? I och med att den har kortare hjulbas så borde den bli lite studsigare, åtminstone i teorin?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul bil! Hade varit kul att provköra 120d har inte haft möjlighet att testköra just den ettan. Däremot är skit på bakrutan ett klassiskt problem på "småbilar". Jag kunde köra i helt torrt och tillsynes "rent" underlag men efter 10 mil så var bakänden/rutan på min Förra mini skitig. Det är något du får vänja dig vid.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Glömde, för att lägga upp bilder och lite annat trevlig så kan jag rekommendera garaget.org.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Den känns som en klart större bil än den är. Inte alls 'struttig' - trots allt är hjulbasen ganska lång i förhållande till totallängden.
Däremot upplever jag den som väldigt 'stram' i chassiesättningen, trots att jag inte har sportfjädring. Inte stötig egentligen, och den ligger platt som en padda, så helhetsintrycket av chassiet är klart positivt, och det intrycket förstärks i högre farter.
Skit på bakrutan blir det, men klart mindre än på E39-touringen jag kört ett tag på sistone. Sidorutorna däremot håller sig riktigt rena och fina, liksom faktiskt strålkastarna trots att det bara är högtrycksspolning.

/// Gunnar E.
Gunnare: Här finns med högsta sannolikhet en modellanpassad hållare till din handdator Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tack för tipset wendtan!

/// Gunnar E.
Varsågod!
De är lite svårt att hitta återförsäljare, maila dom och du får veta var din närmaste återförsäljare finns.
I skåneland är det Ocom butikerna som saluför deras sortiment.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Le
26
LeifA
120d -04
Hej kusin Gunnar!

Hm, verkar som om vi föll för samma bil!
Kan det bero på tidig indoktrinering i unga år :-)

Har avverkat mina första 110 mil i min 120d (tyvärr lite för många i stadstrafik) och kan bara konstatera att det är en kanonbil. Känns som en myckte större bil än det är, fast jag har ju inte suttit bak förståss. Snittförbrukningen ligger enligt bilen på 0,61l/mil och det känns helt ok med tanke på att det har blivit en hel del körning i stockholm c.

Har tagit det väldigt lungnt ännu, tänkte att både däck och bil skulle få en liten mjukstart. Men det känns som om bilen VILL köras mycket hårdare. Och så blir det nog när man får lägga på 17"arna till våren (Visst är det värt 7500 att ha fetare däck bak än fram!!)! Längtar redan att få putsa tiderna till färjan :)

Håller med om att GoodYear däcken inte är någon höjdare. De känns klart svajiga.

Valde till sport och komfortpakten och kan bara säga att sportstolarna är fantastiskt sköna om man gillar lite fastare sittkomfort. Sportfjädringen är kanske lite "onödig" men gör inte bilen obekväm på något sätt.

Bluetooth adaptern är jäkigt smutt fast jag har inte lyckats få den att visa SMS. Vet inte om det skall gå. Fick visst inte någon manual....

Professional navigatorn funkar utan mankemang. Fast jag tror att DVDn behöver uppdateras. Den har inte fattat att det är motorväg förbi strängnäs nu förtiden...

Fast det känns som om hela iDrive konceptet skulle behöva en genomgång vad det gäller användargränssnitt och hantering. Det är inte helt homogent i sitt uppträndande. Verkar som om olika gäng har tagit fram olika moduler utan att ha snackat allt förmycket med varandra. Det blir lite rörigt om man har navigatorn igång samtidigt som det ringer på telefonen samtidigt som man vill byta station på radion. Men om ett par versioner eller så kan det nog bli riktigt bra.

PDC fram och bak är faktiskt mer användbart än jag trodde. Ganska läckert med grafisk indikering i displayen.

HiFi-professional paketet var nog lite onödigt. Visserligen ett helt ok ljud men särskilt suround-effekterna är bara larviga. Inte värt pengarna.

Det jag inte är nöjd med är golvmattan på förarsidan. Varför har de fällt in filt under pedalerna? Funkar synnerligen illa under svensk slask-vinter. En gummimatta i bagagerummet skulle heller inte sitta ivägen. Och det är jäkligt snålt att inte ha någon form av fastsättning av varningstriangeln som standard.

//Kusin Leif
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
När kommer bilder på bilarna då? Börjar nästan ångra att jag kör 320Ci, ettan är jädrigt snygg!!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bilder kommer så snart jag lyckats ha bilen ren samtdigt som jag har tid och det är dagsljus.... Inte så lätt att samordna så här års!

Tjena Leif, det är uppenbarligen så att släkten är värst trots allt.... slå mig en pling när du har tid, eller maila så kanske vi kan samordna och plåta bägge bilarna tillsammans? Grattis till bilen!

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nu finns det lite bilder här:

Länk

/// Gunnar E.
1-serien är ju helt underbart läcker i Japanröd, absolut snyggast tänkbara färgen på 1:an!

Grattis till en supersnygg bil!

Mvh/Chrille
Hej. Hur tycker du att stolsvärmen funkar? På min 120 så bränner man arslet av sig, trots lägsta läget.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Gunnare: Hur upplever du stolarna i bilen? Jag är lite osäker efter en 30 mins provkörning med bilen om orginal stolarna verklgien kan vara komfortabla i längden?

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Grattis till bilen gunnare!
Har inte varit ute och provkört 1:an men nu
så kanske man är tvungen ;)
Ser läcker ut.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Völund: Riktigt rolig bil även i 1,6 liters utförandet! Så åk och provkör, helt klart.

snygg bil...passar bra i rött
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.