|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Idag fick jag min 120d levererad.... Japanröd, manuell, med komfort- och exklusivpaket, samt Bluetooth för telefonen, Professional-radio och lite annat smått. Vridmomentet är magnifikt, baksätet är trångt och bilen går _tyst_ trots dubbdäck. Har just suttit och pillat med 'det elektroniska' och fått igång Bluetooth-kopplingen till min Ericsson T630-telefon, verkar funka väldigt smidigt. Återstår att se hur ljudkvaliten är i handsfreen. Nu ska jag läsa instruktionsbok.... fortsättning följer! ;-) /// Gunnar E. | |
| Gratulerar ;P | |
|
Gratulerar,hoppas du blir nöjd med den, alltid roligt med ny bil! Fick du alla specar du ville ha eller tog du en leverans klar bil? För detta är väl en av dom första 120D som kommit ut till kund. ///Johan |
|
| Grattis till bilköpet, Gunnar! Funderade själv på att handla just en Japanrot 1-serie, så det vore trevligt att få se bilder i massor... :) | |
|
gunnare: Grattis till ett bra val Fick förmånen att köra en under en lång kväll(Tack Asken)vilket vridmoment:))känndes riktigt bra och stabil på vägen även i högre farter vilket jag inte trodde. |
|
|
Johan: Jodå, jag fick den exakt som jag ville ha den, fabriksbeställd till minsta skruv. Jag är väl bland de första som fått sin 120d levererad, fast Asken var ju före! liste: Ska försöka knäppa lite bilder i morgon och lägga upp! /// Gunnar E. |
|
|
Läge för provkörning vecka 9... ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Sörpan, det är bokat! ;-) /// Gunnar E. "Röda bilar går fortast" |
|
|
Grattis till din nya bil!! Lite kul att du har beställt en röd, har själv funderat på den färgen, känns som om röda bilar är på G igen. Har dock inte hittat så många röda 1:or, så jag väntar med spänning på dina bilder. --- Christian Ryman Mini Cooper S - 04 |
|
|
Grattis! Ska bli kul att höra vad du tycker om den efter ha avverkat några mil. MVH / Jacob |
|
|
Rapport efter en dags 120d-ägande och knappa 20 mil: Motorn är helt suverän. Drar björnstarkt från ca 1300 varv, därunder protesterar den genom att vibrera och låta ansträngd. 6:an omöjlig att använda under ca 80 km/h, men det finns ju 5 växlar till! Tonårsdöttrarna lite kritiska mot benutrymmet bak, men dom gillar stereon (Professional, med mp3-avspelning från CD) som låter förvånansvärt bra trots standardhögtalare. Strålkastare och bakruta skitar igen snabbt i slaskvädret. Det är väldigt tyst i bilen, motorn brummar lite hemtrevligt men utan dieselknatter och både vind- och vägljud är klart mindre än i E46-coupen. Vinterdäcken (Goodyear UG500) är lite 'vingliga', något de däcken fått minus för i däcktester. BMW fick inte leverans av de Nokian Hakka 4 jag beställt, men jag känner mig inte nöjd med UG500:orna. Förbrukningen ligger aningen högt än så länge, men det beror säkert på att motorn är 'rå' - min förra diesel (320d -99) sjönk förbrukningen med 1dl/mil när den 'lossnat' efter några hundra mil, det gör säkert 120d:n också. Snittförbrukning idag 6,9 l/100km i en hel del köer. Bluetooth-handsfreen till mobilen är den roligaste leksaken. Helt integrerad med Professional-radion, funkar även med telefonen (T360) i fickan. Annars är hållaren ( mittarmstödet) med laddare och anslutning till yttre antenn elegant och smidig. I morgon kväll blir det långkörning (45 mil), sk abli intressant att se hur 'ettan' står sig som långfärdsbil. Rapport följer! /// Gunnar E. P.S. Tog några bilder i dag för att lägga ut på nätet, men tyvärr hann det bli halvmörkt ute så bilderna blev kass.... tar nya så fort jag får en chans i dagsljus! |
|
|
Gunnar: Fungerar det att spela upp mp3 från CD skiva eller måste man ansluta en extern mp3 spelare i uttaget (som visades på motorjournalen) vid handbromsen? Var senast idag hos BMW och kikade, bilen blir snyggare för varje gång man ser den....attans också, jag som är så nöjd med Mini:n ..... --- Christian Ryman Mini Cooper S - 04 |
|
|
CRY: Det funkar att spela mp3 från en CD direkt i CD-spelaren (observera att jag har Professional-radio, kostar 1.900 kr extra gentemot Business-radion som saknar mp3-stöd). AUX-ingången i mittkonsolen kan användas att ansluta en 'extern' mp3-spelare till alla varianter av originalradio. Har man en mp3-CD i stereon visas låttitlarna i displayen, man kan bläddra och välja och navigera i kataloger hit och dit - rätt fräckt, faktiskt! Och praktiskt, eftersom det ryms 150-160 mp3-låtar på en CD. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Har du testat om din röststyrning är på tyska eller engelska? Den jag har är bara på tyska men bruksanvisningen förklarar ju bara de engelska uttrycken. // Mattias |
|
|
Gunnar: Tackar, det var som jag hoppades på. Det lutar åt en Professional-radio för min del också. Har du "Komfort Access" på din bil? Fungerar det bra i såfall? Slippa krångla med nycklar är lätt värt 5700:- tycker jag. --- Christian Ryman Mini Cooper S - 04 |
|
|
Jag har nog bara röststyrning av telefonen, och den har jag inte testat än.... men om jag fattat rätt kan man lägga in 50 'röstuppringningsnummer', och dom är väl inte språkbundna? Comfort Access har jag inte, jag fick ransonera lite bland finesserna för förmånsvärdets skull. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Det är röststyrningen av telefonen som jag menar för jag har också bluetooth i bilen och man kan lagra 50 nummer men alla "kommandon" som man gör är ju på tyska och inte engelska som instruktionsboken beskriver. // Mattias |
|
|
MS, då fattar jag vad du menar.... jag har ställt om språket till engelska på min, det gjorde jag genom att trycka på MENU-knappen och välja Konfig, och sedan växla språk till engelska (finns både UK och US). Som jag fattat det lagras den inställningen i nyckeldosan, man kan ha 4 olika tydligen (fast jag fick bara två till min). /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Texten på radion har jag också inställt på engelska men när man ska ge kommandon så måste man säga dem på tyska och inte på engelska som instruktionsboken säger men jag ska ta upp det med min åteförsäljare och höra vad de säger. // Mattias |
|
|
Mattias, du har alldeles rätt, den beskäftiga damen i talstyrningssystemet vägrar fatta annat än platt-tyska. Talar man engelska med henne säger hon 'Wie, Bitte?' i vanlig, tysk anda.... ;-) Sen har hon mage att hänvisa till handboken för 'Weitere Informationen'. Jag misstänker att man måste få tanten omprogrammerad hos BMW, jag hittar i alla fall ingen inställning för att byta ut 'Gertrud' mot 'Jane'. /// Gunnar E. |
|
|
Mattias, jag har fått besked om språket i talstyrningen idag. När handlaren lägger beställningen till fabrik ska det anges vilket språk den ska ha, och säger man inget blir det tyska. Det vet försäljningsorganisationen på BMW om från och med idag... ;-) Som tur är går det att programmera om med DIS+, så åk bara in till din handlare så kan dom fixa så den pratar (och förstår) engelska istället! Har inte bestämt hur jag ska göra själv, det är lite coolt att prata tyska med damen.... ;-)) /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.