AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.698

Hjälp! lurad på miltalen

Hejsan köpte en 530d -03 i maj i år hos en bilhandlare.

Bilen hade enligt bilhandlaren gått cirka 3500 mil som det stod på mätaren, han garanterade milen och visade på en handdator
som han kopplade till bilen att milen stämde. Så jag trodde så klart på honom för det verkade vara en seriös bilhandlare (stor firma) så jag klippte till.

Men nu för någon vecka sedan lämnade jag in bilen på ett garanti jobb på en Bmw verkstad, då ringde de till mig och sa att garantin inte gäller pga. att de hade pratat med Bmw i tyskland
och de har på papper att bilen rullat över 10,000 mil för nästan ett år sedan så min bil har nu altså rullat över 15000 mil

Vet ni vilka rättigheter jag har om jag tex. kan kräva pengarna tillbaka efter 7mån eller att de skall ersätta mig på grund av värdeminskning på bilen mm.

Tacksam för seriösa svar innan jag går till handling
PR
11
PR
E39 Touring
Hej,

Du verkar sitta i samma sits som mig, se inlägg nedan. Du har rätt att häva avtalet enligt konsumentköplagen i två år från det datum du köpte bilen. Jag hävde mitt avtal i torsdags (köpte bilen i maj), handlaren lovade att återkomma till mig denna vecka.

Jag har varit i kontakt med jurist, eftersom jag misstänker att handlaren kommer att vägra att ta tillbaka bilen. Har du helförsäkring med rättsskydd har du rätt att anlita en advokat/jurist.

En idé kan vara att gå med i Motormännen, jag gjorde det i fredags.

Maila mig om du behöver mer info...

/LURAD
Synd det där med bilen. Häv köpet och ta tillbaka dina pengar dock lär du inte få exakt allt tillbaka eftersom du kört med den antar jag? =) Men så stor skillnad ska det inte vara. Jag hade aldrig gått med på ersättning pga dom att dom har "ljugit" (obs det kanske inte ens dom visste) men ändå ge tillbaka den o köp en med riktiga mil istället.
andha45
Hade bilen 1 ägare i Tyskland? Förmodligen - sannolikt - har bilen bytts in av en stor BMW-firma som sålt till en liten fri handlare som kommit överens med den svenska fria handlaren om att ändra miltalet. I de flesta fall frågar den tyska handlaren innan milen ändras. Jag har fått den frågan flera gånger (men förstås alltid sagt nej) och handlarna har berättat om hur de hjälpt andra att skruva. Smarta som de är gör de det oftast inte själva utan genom någon kontakt. Alltså är det framförallt den svenska handlarens fel. Jag tror inte en någorlunda kompetent sv. bilfirma blir lurad av en tysk småhandlare. Det låter mkt oprofessionellt. Dessutom vågar inte de tyska handlarna skruva utan låter någon kollega i bygden göra det på den svenska handlarens uppdrag.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Häv köpet och skruva tillbaka mätaren innan du lämnar tillbaks den. Skämt åsido, detta bör ju vara bedrägeri men problemet är ju förståss bevisning.

W
andha45
Att mätarfusk föreligger är lätt att bevisa om underlag från bmw finns. Samtliga inblandade företag bör kunna förete underlag, där bilens mätarställning framgår. Jag gissar att den svenska småhandlaren åker på det.
Tack för alla tips!!!!
Hur går det då?, om man får fråga
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Köpte du av en handlare som finns i ängelholm?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

andha45
Om bilen är så ny kommer den förmodligen från en BMW-handlare i samband med att bilen importerades (sannolikt via en liten handlare). Då BMW-handlare är rädda om sitt rykte, och aldrig (vad jag vet) själva skulle få för sig att skruva, brukar de vara hjälpsamma med underlag, info etc. Har haft några sådana samtal med tyska BMW-åf.
Har skickat kravbrev till firman så jag får se vad de säger
Annars blir det tinget
Lämna tillbaks bilen! Kräv ALLA pengar + ev. utlägg. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.