AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.383

mer skumma problem

Sida 1 av 2
MIn 325 e36;A börjar gå mig på nerverna nu den har gått så bra, efter röranslutnings bygget vi gjorde med luftfiltret, sedan när det vart 25 minus en dag så börja den pendla som en jojjo på tomgång sedan den blivet typ varm, när den är kall märker man inte så mycket av det, vad faan kan det va??? har prövat att kolla över så inte nån kabel lossnat i vårat rörbygge samt gjort den strömlöst igen, i fall att den skulle ha hängt sig igen, men den bråkar fortfarande , tomgången upp o ner som en jojjo sedan går den tex hackigt om man ligger på fyran och varvar lite precis som den skulle dra tjuvluft någonstans,,,, vart ska man börja felsöka??

innan man lämnar in den-

ska väl tillägga att den går rätt normalt när man varvar den.. dock drar den mycket soppa nu,, kollar på bränsle displays pilen, den går oxxå ltie som en jojjoo vid jämn gas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara luftmängdsmätaren som gått!

Har du sportluftfilter?

Kolla även tjuvluft på insugningssidan med hjälp av startgas.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
orkar faan inte med detta. asså.. men det inte va lamban som är dålig då?... då den börjat dra mycket mer soppa nu

om luftmassemätaren pajat måste den väl gå dåligt över hela registret va.. och det gör den ju inte.?
edit har .. sportluftfilter,,, utan nätett som sitte rpå luftmassemätaren, det är bockplockat för röret,, men tror inte på att det ska ha börjar krångla, den har ju gått bra med det på ett tag

sedan har den säkert gått bra med ett annat kn filter öppet i 1000mil
nu börjar jag bli mer irriterad, när jag svär och är på väg att lämna in, bilen och ställer mig på tomgång, då är den lugn och beter sig inte som en jojjo,men sedan kör jag 10 min till och stannar till då börjar den, igen som en jojjo, mycket irriterande

samt så drar den faan mycket mer soppa nu.

är det lambdan som spökar eller?
AC
188
ACAB
325coupe 93a
d e nog din lmm ska du se då ställer sig boxen i ett nödprogram o då behöver bilen inte gå så dåligt som du tror prova att kopla ur den blir det ingen skilnad så e det den som e trasig

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trasig LMM brukar ofta vara ett direkt resultat av sportluftfilter!
Oljan från filtret kan lossan och sätta sig på wolframtråden, där den bränner fast, och då är LMM förstörd och måste bytas...

Mvh

kan dom se tex direkt på bmw vid en fel sökning att det är lmm som det är fel på?
Testa med att nolla lmm först som sagt!

Mvh Per
det har jag gjort ett antal ggr,,, vid våra luftfilter byggen ;)

bokat tid på bmw nu får hoppas på lamdan
update, då jag kollade igenom papperen på bilen på bytta grejor,
så har polaren som hade den före mig varit inne 2003.09.03 och b ytt lamdasond på bmw, och radering av felkoder eller vad det stog på papperet, kan det fortfarande va lamdan som gått igen???
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Sannolikt har lmm tagit skada efter luftfilterjobben. Jag har bytt många lambdasonder och aldrig sett dom symptom du beskriver.
Det verkar litet dumt att laborera med luftfiltret. Dom är inte så dumma där nere i södra Tyskland. Jag tror att dom vet hur man förser en motor med tillräckligt med luft.
På 70-talet hade jag auktoriserad verkstad för Suzuki motorcyklar. Ett vanligt problem var effektförlust på trimmade hojar. Ofta löstes problemet genom att ta bort KN-filtren och sätta tillbaka originalluftburken.
surt om det skulle va så, men varför gör den inte så här när den är kall,, först när den blir varm och man tynar lite , och sedan ställer på tomgång den börjar pendla, oxxå bränsleförbrukningen har ökat markant, men om det skulel va lamdan är det inte typ 2 år garanti på jobb som bmw gjort på en auktoriserad bmw verkstad?
_K
6
_Krille_
735i -91
lamdan brukar ha en förmåga att pajja på E36:or rätt så ofta, iaf dom lite tidigare verisionerna......
brattwurst
Tycker onekligen att det låter som att "tomgångsmotorn" har packat ihop. Byt den så funkar nog motorn perfekt sedan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sitter det en tomgångsmotor på M50?

Mvh

brattwurst
Sitter det inte en liten svart rackare gömd långt inunder, nedstucken i gummibälgen, mkt svår att hitta. Sist tog det 20 min att överhuvudtaget hitta den.
NF
440
NFd
325im -87
På min gamla BMW med motronic blir det sådan tomgång
om gasspjälskontakten inte blir sluten på tomgång.

Nisse
jaja den ska in på bmw på tisdag, så dom får felsöka den, men om tomgångsmotorn säckat i hop ska väl inte, dra så mycket soppa

jag menar lugn körning i typ mellan 80-120km/ i 90 mil då exaxt drog den 120liter soppa

det är lite mycket asså

något är galet
brattwurst
Joorå...när min tomgångsmotor gav upp..så drack motorn onormalt mkt soppa. Samt att motorn gick som att det var stift-loppa på alla sex.

Varför lämna in bilen till BMW när du nu ev, vet felets art ? Tomgångsmotor är ju bara att dra bort & sätta dit en ny eller en bättre beg från skroten. (sitter visst en el-kabel med.)
brattwurst
Glömde ett råd: drag bort el-kontakten till tomgångsmotorn, stabliserar sig tomgången då så har du hittat felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.