AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.917

Tds förpump

Sida 2 av 2
Ol
7
Olle T
520ia -90
Hej problemen som beskrivs här stämmer väl in på hur min bil beter sig. Så ja undrar om de möjligen finns någon som har en länk till en sån där fin spräng skiss som man sett på andra saker här på forumet. Annars så skulle jag bli glad om någon kunde berätta hur man enklast kommer åt den o får loss pump eländet.

Tack på för hand.
Olle.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
På höger sida på golvet i bakluckan framför reserven så finns en lucka med några plåtskruv som du tar bort.då har du armaturlocket under..ta en dammsugare och sug rent sen tar du bort kontakten det är ett skutlås på den..sen bort med de två slangarna.sen skruvar du av locket efter det så är det bara att stoppa ner handen i tanken du ser snäppfästena mycket tydligt det är gott om plats
Tillägg:
Pumpen KÄNNS mycket lös, men det är den inte!
Klickfästena sitter åt höger och åt vänster.

Håll reda på vilken slang som är matning resp. retur.
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Ser att det är länge sedan någon skrev här. Men då det handlar om det jag funderar på så skriver jag här.

Det jag undrar är om förpumpen ska gå hela tiden även om man har mycket bränsle i tanken?
Min pump går när jag har lite bränsle i tanken, men när man har mycket så går den inte.
Anledningen att jag undrar är att när man läser det som redan skrivits här i tråden så verkar det som att pumpen alltid ska pumpa fram bränsle så fort man här på tändningen. Min bil går dåligt innan man fått upp laddtryck så jag funderar om det kanske har nått med saken å göra.
enkelt, koppla bort den så får du se skillnaden

Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Min 525TDS -94 gick överhuvudtaget inte när förpumpen la av, utan stannade 15m hemifrån. Och, som någon annan skrev, sätt in en backventil där bak, när du byter pump.

gorth
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Helgonet: Tycker du att min fråga besvaras om jag kopplar ur pumpen? Vore kul å veta hur i såna fall :)

gorth: Antar att det var när du hade lite bränsle i tanken? För kör jag utan pump så går bilen som den ska tills man börjar få lite i tanken, sen dör den.

Men frågan är ju alltså om pumpen verkligen ska gå hela tiden, även när man har mycket i tanken? För det gör inte min. Men det verkar ju som att den går hela tiden för andra om man läser vad som redan skrivits här.

Jag har nu testat att bygla reläet så pumpen går hela tiden. Och kraften på låga varv vart det ingen skillnad på.. Så oavsett om de är rätt eller inte att pumpen inte går när det är mycket i tanken så spelar det ingen roll då bilen ändå går på samma sätt när man tvångskör pumpen.
jim k : om du kopplar ur den när det är lite bränsle i den så hade du märkt att den inte går så bra.därför besvaras din fråga om du gjort som jag sa,
skitpumpen är ju till för att skicka fram bränsle när det är lite kvar för att säkerhetställa att man får fram bränsle
men det går utmärkt att skicka den till återvinningen då den är värdelös i mina ögon. Om man nu inte är en klantig person som ständigt kör soppatorsk så kan det vara en fördel eftersom det tar "hela" 5 pumptag med handpumpen att fylla filterhuset annars,hehe
524/525td/s e34 har likadan förpumpshistoria
bara att dra en slang ned till botten av tanken från armaturen och tuta och köra,simpelt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.