|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej undrar om det är någon som har koll på förpumpen på tds E34 -93:a. Hur märker man om denna är paj? Har kollat på tidigare inlägg om detta men ej förstått helt å hållet. Blir bilen slö?svårstartad? hög förbrukning? Tacksam för svar | |
|
Bilen blir mycket svårstartad särkilt om du står parkerad i uppförslut nån timme..sen blir den jäkligt slö kan upplevas som att turbon slutat att fungera när du ska gasa på Du kan ta bort låsbygeln på inkommande slangfäste till filtret sen pillar du ut slangen man får använda en tunn mejsel..det sitter rätt hårt för det är dubbla o-ringar sen är den dessutom konisk hylsa...när du fått loss så vrid bara på nyckeln det ska spruta kraftigt då |
|
|
du hör ett surrande ljud då du vrider på tändninmgen utan att starta bilen från tankregionerna Joakim E |
|
| Det surrande ljudet är ingen garanti för att pumpen levererar bränsle eftersom de har en tendens att börja läcka i pumphuset | |
|
jag bytte min för ca ett år sen då betalade jag 1400kr för den på bmw så det rör sig inte om så stora summer ifall din skulle vara pajj Joakim E |
|
|
Lånar tråden... Satan? Ska den surra/köra när man har tändningen påslagen? Jag har felsökt mitt bränslesystem som en tok... Problemet jag har är att den är torsk när det är 20l kvar, enligt mätaren. När jag då pyttsar i 20l så är det 40l på mätaren. Jag tog lös hela armaturen och kollade flottörsaken, och den fungerade felfritt. Sååååååå. Min förpump surrar inte när man har tändningen påslagen och torskar på 20l. Är det möjligt att den kan suga 60l från tanken, och glömma de 20 sista litrarna? (jag skulle just till att posta detta som en egen tråd, men väntar ett par dagar i hopp om att få svar på detta i denna tråd) |
|
|
Ja den ska surra när du vrider på nyckeln..men den kan vara svår att höra..däremot om den funkar som den ska så slår den av när det finns tryck..tar du bort som jag skrev inkommande på filtret då kan den inte bygga tryck utan då sprutar det kraftigt..sen är det så att pumpar den den inte då är lite bränsle i tanken så kan det bero på att den läcker i pumphuset eller slangen ovan pumpen..packningarna i pumpen ger sig så den sprutar ut istället för att leverera till filtret..i nnat fall så tar du bort tankarmaturen igen så kollar du om det finns ström fram till pumpen...det visar sig även på att den blir mycket svår att starta om du parkerat i uppförsbacke nån timme..samt att den blir mycket slö vid fullgaspådrag Pumpen kostar ca 1800 kr på BMW ..finns väl även ett relä till den i säkringsboxen |
|
|
Hmmmm. Jag kollade iofs inte om det fanns ström till pumpen, men jag hade ju allt förutom kontakten till pumpen löst (slangarna också = inget tryck) och inte ens då surrade pumpen, som jag fö höll i vänsterhanden... (innan man fick reda på ur i h*lvete man får lös saken från botten på tanken!! =)) |
|
| Ta bort pumpen då..ge den 12 v från tex batteriladdare går den då så doppa den i en hink vatten så ser du om den är tät eller sprutar åt alla håll och kanter | |
|
Åhh. Jag vill inte kladda ner bagageutrymmet med mer j*kla oljaaa!! Menmeneeee, vad gör man inte för sin BMW? =) |
|
|
kollade sensat idag vad pumpen kostar just under 1500kr så 1800 är helt klart för mycket för en sådan Joakim E |
|
| Det är tur du finns så du kan rätta alla på Forumet | |
| Måste vara skitbra att ha BMW i Luleå delarna kostar ju inte någonting där kan upplysa dig om att priset hos BMW Group är 1775 kr...men det är väl ständig rea i Luleå..eftersom du i alla inlägg det handlar om priser har lyckats köpa allting billigare än alla andra...men visst ja..du jobbade ju ett tag som BMWs dieselmek i hela norra Sverige så har ju prislistan i huvudet | |
| Pumpen kostar ca 1800:- när vi köte den till vår 525TDS Touring -96. Gto80 har som vanligt rätt när det gäller tds :) | |
|
kan maila dig kvitto på en pump där det står tydligt vad den kostar men du kanske inte kan läsa, tex dörrlisterna de med "luffs på" sa någon att de kostade "massor" här på forumet betalade 380kr st för dem. och om nu någon ska ha en pump och inte bor han är jag mer än gärna villig att köpa denna åt den personen och sicka ner den + frakt 1500+frak och frakten på den lär ju inte kosta mycket. och inga problem för mig att få priser av bmw då jag bor några hundra meter från dem och har 25% på det jag köper där obs 1500kr är inte med min rabbat Joakim E |
|
| Har du tankat ?? du stavar så illa ibland ?? | |
|
då jag bytte min betalade runt 1400kr men det är ju ett tag sen nu idag då jag kollade kostar den ca 1500kr. kostar säkert 1800kr för nu kör de tydligen ett tag med 20%rabbat på vissa delar och på allt i verkstan. så gto80 du har rätt på 1800kr i vanliga fall. men kan iaf köpa den åt någon som ska ha en har ju i vanliga fall 25%på delar Joakim E |
|
|
Låter ju bra att ni till slut samsas om priset...=) Ska pröva att ta bort slangen å se om jag har något tryck. Joakim E kanske du får köpa ut pumpen åt mej om den är paj, bor bara utanför Umeå så bussgods funkar nog fint! Men ska som sagt kolla funktionen först... Tack för hjälpen allihop! /Hägge |
|
|
inga problem Joakim E |
|
|
Hade oxxå problem med min pump för ca 1 år sedan(skrev en massa här på forumet) Bilen dog när jag hade ca 20liter kvar..köpte ny förpump...satte i o ...samma problem ändå.... Tills jag åkte ner till Dieselverkstan i Jkpg...o dom monterade en *backventil* tro ja de hette på en av slangarna i Bageget Då va de fixat |
|
|
har oxå en backventil men denna sitter i motorrummet Joakim E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.