|
|
|
|---|---|
|
Köpte min första bil i sommras, en 325 e30. Jag var nöjd med köpet ända tills kalla vintern kom. Det är så att bilen har så ruskigt dålig värme, om vi säger att de tar ca 30 min tills bilen blir behaglig att åka i så kanske ni förstår. Den blåser ljummen luft hela tiden, och tempen på motorn går aldrig över halva. Trasig termostat?? Var och byte olja för nån vecka sen och upptäckte att den trycker ut kylar vätska genom toppen, det är inte mycket men de droppar iaf. Det är varken olja i vätskan eller tvärtom så där är det ingen fara. Är det ett vanligt fel att topppackningen går eller att toppen spricker på e30?? Kan dåliga värmen bero på detta??? | |
|
"tempen på motorn går aldrig över halva". Det ska den inte heller. Trycker den ut vatten så lär det saknas kylarvätska, då är det svårt att få ordentligt med värme. Kan även vara luft i systemet... |
|
|
Har fått fylla på några gånger så nog försvinner det, men det tar länge innan det behövs fyllas på, om vi säger att det fylls på lite mer än 50 cl på kanske 1 månad och då körs det dagligen. |
|
| kolla termostaten-det måste vara den | |
|
Jo ska göra det. Hade behövt råd om läkaget...kostar skjortan att byta topp för en fattig student om det är där felet är. |
|
|
tror inte det är termostaten! vid trasig termostat så kokar bilen och tempmätaren visare dfinitivt inte normal driftstemperatur, den går upp mot rött. Kontrollera om ditt värmepaket läcker dvs du lyfter på innermattan i bilen på passagerarsidan och ser om golvet är fuktigt eller om det är fukt/vatten på väggen dvs den vägg där din passagerare har sina fötter. Ett annat problem är att kylsystemet kan vara igensatt, det löser du kanske genom kylar rens eller i värsta fall tapa ut allt vatten och spola rent systemet. kontrollera värmeventilen också, den sitter på torpedväggen inne i motorrummet och den har en vajer med en rörlig arm som skall röra sig när du vrider på värmereglaget inne i bilen. Jag har samma problem, men vet fortfarande inte vad som orsakat avsaknaden av värme i mitt fall. Jag har inte provat att spola kylsystemet ännu, det är det enda mig veterligen som inte är gjort. |
|
|
Ok ska se om man kan hitta nåt till helgen. Det kan inte vara det att när det läcker som det inte blir nog med värme? |
|
|
Ok ska se om man kan hitta nåt till helgen. Det kan inte vara det att när det läcker som det inte blir nog med värme? |
|
|
Tror att det är ganska fuktigt framför passagerarstolen, har dock inte bilen här just nu så jag kan kolla. |
|
|
värmeventilen på e30 sitter för övrigt inne i bilen till höger ovanför gaspedalen. har bytt några sådana, blir kalasvärme när den och termostat/vattenpump är fräscha. på torpedväggen sitter på vissa 318 en liten pump som hjälper motrornscirkulation in i värmepaketet när motorn är tillräckligt varm, är det kanske den du menar FRIFART? klurar på om den går att använda till 325 också som normalt inte har denna..nån som vet?? |
|
|
Hej! Jag lider av samma problem, min 320-92 e36 tar jättelångt tid innan det blir riktigt varm. Temperaturen kom idag bara upp till sträcket ovanför det blåa och då körde jag säkert i 30 minuter Nu var det bara 3 grader imorse, hade det vart minus grader ut hade temperaturen inte ens kommit upp till det blåa. Det kommer bara lite ljummen varm luft in i kupen. Ganska jobbigt när det är minus grader ute & man måste ha mössa, halsduk & öronmuffar för att inte frysa ihjäl i bilen. Kan detta tyda på att termostaten har gjort sitt eller? Hur kan man kolla om den funkar som den ska? Eller ska man börja med att lufta systemet först kanske? Har läst dem andra trådarna har på forumet men inte riktigt hittat vad det kan vara för nåt. Är tacksam för alla tips & råd som kan fås mvh marconi |
|
|
Visst kan det vara fel på termostaten!!!! Den behöver ju vara "trasig" på det vis att den inte öpnnar. Den kan ju vara "trött" så att den ligger och öppnar lite hela tiden. Tror nästan att det är vanligare än att den aldrig öppnar!! Vad har du för års modell? Har för mej att 88+ har elektriskt värmereglage enligt vad en kompis sagt. Kan vara det också! Pröva att byta termostaten. Det kommer säkert bli skillnad. Annars kan det vara vattenpumpen eller ventil som det pratats om. Angående tempmätaren skall den stå rakt upp! Blanka däck AB |
|
|
Jag har samma problem!!Från igår kväll funkar inte värmen i bilen! Det kommer ingen luft! |
|
|
Oki, ska nog prova att byta termostat, men har hört att vid trasig termostat så kokar bilen och tempmätaren visare definitivt inte normal driftstemperatur, den går upp mot rött hela tiden. Men min går ju aldrig upp till det normala utan alltid vid det blåa typ & det blåser bara ljummen luft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.