|
|
|
|---|---|
|
Ska lyfta toppen å byta packning på biln...eftersom jag bara går på studiebidrag så tänkte jag snåla in på pengarna :P då undrar jag om det är absolut nödvändigt att byta toppbultarna? ska ju inte trimma eller nå sånt...så jag tänkte återanvända dom gamla bultarna...va tycker ni om de? nån som gjort så utan problem? | |
|
Det går att återanvända bultarna, men man tar en risk när man gör det. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
va är de för risk? vad kan hända? sitter inte toppen ordentligt? jag vill minnas att jag läst det nånstans |
|
|
Byt bultar. De ändrar form... alfatok.... |
|
|
Det är sträckbultar och de skall inte återanvändas! Det blir fel moment vid dragning andra gången och risk finns för att de går av... Känns direkt dumsnålt att snåla in på dessa! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte nyss topp på min bil. Har ganska taskig ekonomi själv. Så jag läste lite om bultarna o hur man bör göra, frågade även lite kompisar me tidigare erfarenheter. Kom hursomhelst fram till att använda dom gamla igen då fler gjort det utan nån form av missöden. Funkat bra än så länge. Men visst, det är ju en större risk med gamla bultar än att köpa nya. |
|
|
jag hade iaf inte chansat! dom sträcks ju, och risken är att dom går av, även om många återanvänt dom utan problem så hade jag köpt nya! MVH Johan K |
|
| om dom går av så går dom väl av i midjan? å då är de väl bara att prova å går den av så skruvar man ut den å ersätter med en ny? | |
|
Sträckbultar på M30??? vem säger det?...... Har du inte råd med nya bultar är det sorgligt, men samtidigt drar du nog ingen större nitlott om du använder dom gamla på en M30, samma sak gäller på en M10, det är inte sträckbultar på dessa motorer!! På andra motorer med stäckbultar ex.vis M20, är det helt annorlunda och där bör man alltid byta bultarna när dom en gång lossats! ///Magnus |
|
|
E21-racing: jasså..jamen då ska de ju vara lungt i mitt fall dÅ? dom som påstår att man måste byta bultar kke inte visste att de INTE va sträckbultar :P nu fick jag bekräftelse...jag skippar att byta bultar! |
|
| jo jag har råd..men jag vill snåla! har beställt en minimoto som är på G...måste ha pengar kvar till den åxå | |
|
Jag har nyss lyft toppen och kan meddela att nya bultar kostade 330:- på BMW. Vidare är risken väldigt liten att bulten går av då sträckningen inte är stor, det som är största faran är att man får ett sjuhelsike fel moment och endera drar toppen vind eller blåser topplockspackningen pga snedragningen. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
| jaja men de va ju inte så farligt dyrt...nog bäst jag köper det! för jag vill inte ha nå framtida problem me biln :D | |
Paap Reeder |
... det är inga sträckbultar original i M30- topparna. Har haft loss min 4:a ggr med samma bultar + att jag drar dem 20% över rek. No problems. Skulle ngn satt dit torx- dito är det dock sträckbultar. MVH /// Paap R |
|
va är de för skalle på bultarna som SKA sitta där? är det torx är det alltså sträckisar? |
|
|
Det är INTE sträckbult på M30.............. Bultskallen är sexkant, 19mm. Vad andra skriver är om M20-motorn, där är det torx-skalle o sträckbult, men det är en helt annan motor. ///Magnus |
|
|
Får väl göra mig hörd oxå,,, så det blir mer snack på power Bultarna i M30 är inte av sträck typ, modellen är M12 med sträckgräns 10.9 sitter förövrigt lika i M10. Om det känns bättre så byt om du inte byter så är det ingen fara.Däremot ska du göra rent bulthålen, helst med tryckluft va noga med detta annars är det lätt gjort att spräcka blocket+ att momentet blir fel. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
äntligen...nu skippar jag nya bultar :D blåsa rent å rensgänga både bultar å blocket skall göras..! tack för hjälpen nu spar jag 330 kr :D |
|
Jeppe W |
Använd momentnyckel iallafall.... ;) |
| självklart :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.