AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.425

Efterhängsen Peugeot...

Hade en P efter mig när jag skulle köra på motorvägen i morse, han nosade mig ordentligt i baken...
Så jag drog iväg allt vad jag hade för att hänga av honom...men icke, han hängde med (så gott som, jag kanske segade ifrån honom lite)...
När jag till slut släppte till mer "sansade" hastigheter, så körde han om...såg då att det var en Peugeot 406 3.0 V6...inte trodde jag att den skulle gå så bra, ngn som vet hk i den?

/ Joakim

Länk
190hk eller 207hk beroende på årsmodell, det är mycket svårt att hänga av någon trots mera hästkrafter jag hade inga problem att hänga på en A3 2,0TFSI-05 med en A4 Avant 1,8tq 180 till exempel trots att den är snabbare;)

Mvh Stephan
Ska det vara rättvist måste man ligga sida vid sida, så att båda utsätts för luftmotståndet.

Jag tycker dock inte att man ska kappköra på allmän väg!
dali: det har du nog rätt i...

Jag tycker inte heller att man ska "kappköra" på allmän väg, men detta var i ytterfilen på motorvägen, i hastigheter något över vad de allra flesta håller ändå oavsett att det står 110 på skyltarna...

/ Joakim

Länk
Ufo: Gasa mer nästa gång :)
Ärligt talat så skall de inte vara något problem alls att förnedra den 406an. Att ligga och slipstrema på någon annan brukar dock vara väldigt effektivt, hade ni stått sida vid sida borde skillnaden blivit mer tydlig. Du/vi har 40 hk mer än 406an.

Jämför: Länk

med Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Äger själv den i Kombivarianten. Oerhört trevlig motor kan jag meddela.
Wendtan: Den du länkade till var en -98. Har kollat runt lite och jag hittar både några från 99-00 som enl uppgift har 207 hk och ngn 01-02 som har 210...
(Måste förresten säga att coupen är ganska snygg)

På Ps hemsida finns bara 406 Coupe med 2.2-motorn, men den nya 407an finns bl.a. med V6 på 211 hk...

/ Joakim

Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kan kanske vara så att ägaren till Peggan inte är helt "ärlig". Fördelen med de där franska prylarna är att de är både enkla och billiga att skrämma iväg HK antalet på.

Har "testat" lite på några GTI varianter under åren och det brukar bli rätt trevliga resultat.

Sail: kan kanske vara så, men även som Dali skrev så spelar nog luftmotståndet in, åtminstone till viss del och om det är en nyare motor med exvis 210 hk...

Jaja, jag överlever nog...men blev bara lite förvånad... :)

/ Joakim

Länk
Ufo: Men du skrev 406 och inte 407. 407 med 211 hk v6a har fortfarande 20 hk mindre än 330.

Jag håller med om att 407an har viss charm utseendemässigt, men de är rent ferrarifrieri i min mening.

Sail: Vad gör en fransk sugmotor lättare att trimma än en tysk?
Du har säkert koll med tanke på att du har en liten gti sak i familjen.

Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Luftmotståndet, utgångshastighet mm spelar säkert stor roll i frågan.

Det jag tänkte på med att skrämma HK i peggan var inte så mycket att det är enklare än en BMW,,,utan snarare att det är/var riktigt billigt eller jämförelse vis billigare att göra det.

Jovisst skrev jag 406, som ju fanns åtminstone till 02 el 03? (med upp till 207-210 hk), plus att jag tänkte att de kanske fortsätter använda "406-motorn" till 407an.

Och jag tycker att 407 coupe är snygg framifrån, men inte bakifrån...dock är 406 coupe snygg ur bägge vinklar...ferrarifrieri eller ej :)

/ Joakim

Länk
... så det var därför den där rackarns Volvo S40'n hängde med så bra. Han låg förståss i draget från min bil. Att han sedan körde om både mig och lastbilen framför på insidan var ju inte direkt moget, han gillade väl inte att bli frånåkt, har hört att han plöjt ned lite kosing på motortrim.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Fredrik: Jag anar viss ironi i ditt inlägg :)
Om du misstror effektiveteten i att slipstream:a så kanske du borde kika lite mer på motorsport.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.